شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

ناصری با باقی دانستن مشکل تبلیغ کتاب‌های نامناسب: امیدوارم صدا و سیما در دوره جدید بهتر همکاری کند

ناصری با باقی دانستن مشکل تبلیغ کتاب‌های نامناسب: امیدوارم صدا و سیما در دوره جدید بهتر همکاری کند
محمد ناصری مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی، با اشاره به باقی بودن مشکل تبلیغ کتاب‌های نامناسب، در صدا و سیما ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید فعالیت این سازمان، به ریاست آقای سرافراز، این سازمان سرافرازانه
بر این مشکل فائق آید.

ناصری که امروز در سومین نشست هماهنگی داوران یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و در پاسخ به پرسش یکی از داوران این جشنواره سخن می‌گفت، در همین زمینه افزود: ما به عنوان مجری مصوبه 828، شورایی را در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با عنوان شورای سیاست‌گذاری سامان‌دهی تشکیل داده‌ایم، که در آن تقریباً همه معاونین مرتبط وزارت آموزش و پرورش، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر بازرگانی صدا و سیما، تعدادی از ناشران و دیگران حضور دارند. ما بارها در این جلسه مشکل تبلیغ کتاب‌های نامناسب را به صدا و سیما گوشزد کرده‌ایم و هر بار آن‌ها را مجاب کرده‌ایم که مناسب یا نامناسب بودن کتاب‌ها را از ما استعلام کنند، اما متأسفانه این چالش هنوز بر طرف نشده است. مدیر محترم بازرگانی صدا و سیما قول رفع این معضل را داده‌اند و امیدواریم با در مدیریت جدید صدا و سیمای جمهوری اسلامی، شاهد رفع این نقیصه باشیم.

ناصری با اشاره به دلیل شکل‌گیری دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی گفت: چیزی که باعث شد این حرکت در آموزش و پرورش شکل گیرد، تولید انبوه کتاب‌های درسی نامناسب در سال‌های پایانی دهه شصت و دهه هفتاد بود که تبعات آن هنوز هم ادامه دارد. تولید این کتاب‌ها اتفاق مبارکی برای آموزش و پرورش نبود؛ چون به نیازهای دانش‌آموزان به بدترین وجه پاسخ می‌داد. خوش‌بختانه امروز در جای هستیم که ده‌ها سند راهنمای تولید کتاب آموزشی در حوزه‌های گوناگون برای مؤلفان و ناشران فراهم آورده‌ایم؛ و آن‌طور که و بنا برا اعلام دبیرخانه سامان‌دهی حجم کتاب‌های مناسب از کتاب‌های بررسی شده، 58.5 درصد است که در مقایسه با سال‌های آغازین این طرح، 40 درصد رشد نشان می‌دهد. هم‌چنین شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای را گذرانده است که طبق آن هیچ کتابی بدون تأیید سازمان پژوهش نباید وارد مدارس شود.

ناصری افزود: در سند برنامه درسی ملی، 11 حوزه یادگیری تعریف شده است؛ ما امسال جوایز جشنواره را در این 11 حوزه به کتاب‌های برگزیده تقدیم خواهیم کرد. البته حوزه یادگیری کار و فناوری خودش شامل شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است که متنوع‌ترین حوزه ما به لحاظ موضوع و رشته درسی است. افزون بر این 11 حوزه، در دو حوزه مهم کتاب‌های داستانی و پیش‌دبستانی هم کتاب‌های برگزیده و تقدیری خواهیم داشت.

دبیر یازدهمین جشنواره کتاب رشد به ناشران کتاب‌های مناسب وعده داد که امسال، دست کم یک میلیارد تومان از بودجه‌ای که برای خرید و تجهیز کتاب‌خانه‌های آموزش و پرورش هزینه خواهد شد، به خرید کتاب‌های مناسب و منتخب جشنواره یازدهم اختصاص یابد. 

۳ آذر ۱۳۹۳ ۱۵:۳۱
تعداد بازدید : ۱,۱۸۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید