پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

کاهش سرانه مطالعه، فرهنگ کتاب‌خوانی را از رونق می‌اندازد

کاهش سرانه مطالعه، فرهنگ کتاب‌خوانی را از رونق می‌اندازد
مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و سرگروه تربیت بدنی و سلامت جشنواره با ذکر اهمیت مطالعه گفت: علی رغم اهمیت کتاب و مطالعه در گسترش ادبیات و فرهنگ، مشکلی که امروز در کشور ما وجود دارد، کم بودن نرخ سرانه مطالعه است. سرانه مطالعه
در شاخص‌های توسعه یافتگی کشورهای مختلف جایگاه خاصی دارد و متأسفانه کشور ما با داشتن تاریخ و سابقه‌ دیرین فرهنگی، از سرانه کمی برخوردار است.

حمیدی با بیان تأثیر کاهش سرانه مطالعه بر روند توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی گفت: کاهش سرانه مطالعه موجب کاهش تقاضا و کاهش تقاضا باعث دلسردی مؤلفین و ناشرین و در نتیجه موجب کاهش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی خواهد شد و چرخه صنعت چاپ را با مشکل مواجه خواهد کرد.

سرگروه تربیت بدنی و سلامت با اشاره به تفاوت آمار مراکز مختلف در این زمینه، خاطر نشان کرد: علی رغم تشکیل کمیته سنجش مطالعه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنوز نتیجه‌‌ای از سوی این مرکز اعلام نشده است که دو احتمال دارد: یا نتیجه مطلوب نیست؛ یا هنوز به آمار دقیقی درباره میزان افزایش یا کاهش مطالعه دست نیافته‌ایم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش طرح زنگ انشا و کتاب‌خوانی را در  مدارس، نشانه اهتمام رئیس جمهور به فرهنگ مطالعه برشمرد و با اشاره به نقش خانواده‌ها در تقویت این امر مهم، از خانواده‌ها خواست در تشویق فرزندان به مطالعه، از افراط و تفریط خودداری کنند و با خرید بیش از حد کتاب و اجبار آن‌ها به خواندن، آن‌ها را از مطالعه دل‌زده نکنند.

مهرزاد حمیدی در پایان ضمن تقدیر از عوامل برپایی جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد گفت: محتوای درس تربیت بدنی با گذشته بسیار فرق کرده و الآن معلمین در مدارس برای آموزش تربیت بدنی و سلامت دانش آموزان کتاب درسی دارند.

 

۳ آذر ۱۳۹۳ ۱۵:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۱۶۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید