جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار

سیزدهمین جشنواره کتاب‌ رشد به مقصد رسید

سیزدهمین جشنواره کتاب‌ رشد به مقصد رسید
سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، امروز با معرفی نام کتاب‌ها و ناشران برگزیده، به کار خود پایان داد.

 سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، عصر امروز دوشنبه نتیجه بررسی حاصل از ارزیابی 4366 عنوان کتاب مناسب را اعلام کرد.

در مرحله نهایی داوری‌ها، 1073 عنوان از کتاب‌ها در 22 گروه داوری، روی میز داوران قرار گرفته بود که از میان آن‌ها نام 36 کتاب، به عنوان کتاب برگزیده و تقدیری و همچنین نام دو ناشر به عنوان ناشران برگزیده این دوره از جشنواره اعلام شد.

فهرست کتاب‌های برگزیده و تقدیری

در گروه داوری آداب و مهارت‌های زندگی،‌ کتاب مهارت‌های ‌زندگی برای دانش‌آموزان دبستان (برای چهارمی‌ها، پنجمی‌ها و ششمی‌ها)، تألیف سعید بی‌نیاز وطیبه قادری از شرکت تعاونی خدمات نشر سرمشق و کتاب مهار اژدهای خشم، تألیف فاطمه ترکمانی از انتشارات نوشته هر دو به عنوان کتاب تقدیری معرفی شد. این گروه کتاب برگزیده‌ای نداشت.

در گروه داوری آموزش و پرورش کودکان استثنایی، کتاب اختلال‌های رفتاری و هیجانی کودکی: ماهیت، ارزیابی و درمان، تألیف حسین مرادی و حسن رضایی جمالوئی از انتشارات وانیا موفق به کسب عنوان برگزیده شد و کتاب: انقلاب اُتیسم: راهبردهای کل بدن برای نیل به زندگی بهتر، ترجمه هایده حائری و اسماعیل گنجینه، از انتشارات دانژه عنوان کتاب تقدیری این گروه را از آن خود کرد.

در گروه پیش‌دبستانی سیزدهمین جشنواره که یکی از پرکارترین گروه‌های جشنواره هم بودند، کتاب من و مامان و مدرسه، سروده شکوه قاسم‌نیا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتاب من هم بازی، نوشته سرور کتبی از موسسه به‌نشر به ترتیب به عنوان کتاب برگزیده و تقدیری این گروه شناخته شدند.

در گروه بازی و سرگرمی، داوران، کتاب بازی‌های روز چهارشنبه، ترجمه رکسانا سپهر از انتشارات مبتکران را مستحق دریافت عنوان برگزیده و تندیس جشنواره شناختند.

در گروه داوری تاریخ و جغرافیا، عنوان تقدیری جشنواره سیزدهم، نصیب سفرنامه عکس یادگاری با فرعون: یادداشت‌ها و برداشت‌های سفر مصر تألیف عباس نادری از انتشارات قو شد و کتاب دیگر گروه لئوناردو داوینچی ترجمه آناهیتا آقاطاهر و حمیدرضا غلامرضایی، از مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان نیز به همین عنوان بسنده کرد.

در گروه داوری تفکر و پژوهش، کتاب داستان‌های فکری برای کودکان ایرانی (جلد نهم)، تألیف رضاعلی نوروزی و منیره عابدی دُرچه از انتشارات آموخته بدون رقیب ماند و با کسب عنوان برگزیده، تندیس جشنواره را برای نویسندگان خود به ارمغان آورد.

اما گروه داوری کتاب‌های چند موضوعی، هیچ کتابی را شایسته اعطای عنوان برگزیده یا تقدیری نیافت و تنها گروهی از جشنواره بود که بدون معرفی کتاب به کار خود پایان داد.

در گروه داستان دوره ابتدایی، کتاب قصه‌های جنگ و صلح، از انتشارات امیرکبیر با کسب عنوان برگزیده، تندیس طلایی رنگ جشنواره را برای نویسنده خودمرتضی خسرونژاد به ارمغان آورد. در همین گروه کتاب هشت‌پا نوشته محمدرضا شمس از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان تقدیری را از آن خود ساخت.

در گروه داوری داستان دوره متوسطه، تندیس جشنواره و عنوان کتاب برگزیده به چنگ کتاب هیچ‌کس جرئتش را ندارد نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتاد نردبانی رو به آسمان، نوشته یوسف قوجق، باز هم از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این گروه به عنوان تقدیری بسنده کرد.

گروه داوری ریاضی سیزدهمین جشنواره کتاب رشد، هر دو کتاب انتخابی خود را مستحق دریافت عنوان تقدیری دانست. آموزش ریاضیات در دبستان، ترجمهامیرحسین آشنا از انتشارات بینش نو و هندسه از ابتدا تا... (جلد اول)، تألیف ارشک حمیدیاز مؤسسه فرهنگی فاطمی این دو کتاب بودند.

جشنواره سیزدهم در گروه داوری زبان و ادبیات فارسی، جایزه نخست، تندیس جشنواره و عنوان کتاب برگزیده را سزاوار کتاب بیایید داستان بنویسیم، تألیفمهدی میرکیایی از نشر طلایی دانست و از کتاب کار جامع دوم ابتدایی، تألیف سمانه قدری گراخک، از انتشارات ضریح آفتاب با اهدای لوح سپاس و جایزه دوم جشنواره تقدیر کرد.

در گروه داوری زبان‌های خارجی، داوران جشنواره پس از بررسی کتاب‌های شرکت کننده،  کتاب جامع زبان انگلیسی خط سفید پایه هفتم و هشتم، تألیف مجید توانایی از انتشارات خط سفید را با رویکردهای جدید برنامه درسی زبان انگلیسی مناسب‌تر یافتند و عنوان کتاب تقدیری این دوره از جشنواره را به این کتاب اعطا کردند.

تنها کتاب انتخابی گروه داوری سلامت و تربیت بدنی، شایسته عنوان برگزیده تشخیص داده شد و به این ترتیب لوح سپاس، جایزه نخست و تندیس جشنواره در دستان زهره افشارمند و یحیی سخنگویی مؤلفان کتاب حرکات اصلاحی، از شرکت تضامنی انتشارات حتمی و شرکاء جا گرفت.

داوران گروه شعر و نثر ادبی، تندیس جشنواره سیزدهم را به ناصر کشاورز به خاطر سرودن مجموعه رفتم بالا، اومدم پایین، از محصولات مشترک شهر قلم و نشر چکه اعطا کردند این مجموعه که موفق به کسب عنوان برگزیده جشنواره شد، شامل سه کتاب است: رفتم بالا انار بود، رفتم بالا سیب بود و رفتم بالا مورچه بود.

مریم هاشم‌پور برای سرودن یک قوری پر از قور، از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانجایزه دوم این گروه را دریافت و سروده او به عنوان تقدیری جشنواره قناعت کرد.

تنها انتخاب گروه مطالعات و علوم اجتماعی موجب دست‌یابی کتاب دنیای هیجان‌انگیز مومیایی‌ها و اهرام، ترجمه صدرا صاحب‌فصول از نشر نوشته به عنوان کتاب تقدیری شد.

اما پرکارترین گروه داوری سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد یعنی علوم تربیتی و روان‌شناسی، کتاب روان‌شناسی رشد در گستره زندگی ترجمهپرویز شریفی درآمدی و محمدرضا شاهی از انتشارات دانژه را به عنوان کتاب برگزیده خود و کتاب: تدریس پژوهش‌محور: ساختارسازی‌های پژوهش‌محور1 بر اساس مدل 5 E چرخه یادگیری، از انتشارات آمیس را شایسته عنوان تقدیری معرفی کرد. کتاب اخیر حاصل انجام یک کار گروهی در معاونت پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان است.

در گروه داوری علوم تجربی، کتاب آشنایی با جانوران: خزندگان از مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان با کسب عنوان برگزیده،مؤلف خود حسن سالاری را صاحب تندیس جشنواره کرد.

در همین گروه دو خواهر مترجم، معصومه و ملیحه خلیلی برای ترجمه کتاب پیش‌بینی، مشاهده، توضیح، از مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان سزاوار دریافت جایزه دوم جشنواره و کسب عنوان تقدیری برای کتاب خود شدند.

گروه داوری فیزیک جشنواره نیز از بین کتاب‌های رسیده به معرفی یک کتاب تقدیری بسنده کرد. در این گروه کتاب فیزیک 3 و آزمایشگاه تألیف احمد احمدی و روح‌الله خلیلی بروجنی، از مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان شایسته عنوان تقدیری شناخته شد.

در گروه فرهنگ و هنر جشنواره، مجموعه بیست جلدی راز نقاشی‌های قشنگ، تألیف محمدحسین صلواتیان از انتشارات به‌نشر بیش از همه کتاب‌های رسیده، به چشم داوران خوش نمود و به عنوان کتاب برگزیده گروه معرفی شد.

این گروه از سهمیه دوم خود نیز استفاده کرد و عنوان کتاب تقدیری خود را به عروسک‌های انگشتی تألیف هدی عظیمی از موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان اعطا کرد.

در گروه کار و فناوری، سعیده مفیدی‌نسب با تألیف چندین کتاب در موضوع فناوری حضوری پررنگ داشت. در این دوره از جشنواره، کتاب تألیفی او مبانی و ویندوز 1 (به همراه کتاب کار)، از انتشارات روشنگران راه فردا در بالاترین سکو ایستاد و نشان کتاب برگزیده را از آن خود ساخت.

کتاب بازمصرف، بازیافت، بازکاهی در مصرف آب، ترجمه مینا سلیمی از شرکت انتشارات فنی ایران نیز عنوان تقدیری جشنواره را به دست آورد.

گروه داوران معارف اسلامی، در میان کتاب‌های رسیده جلد اول درس‌نامه صحیفه سجادیه (سطح متوسطه) از انتشارات دارالعلم را بهترین کتاب گروه یافتند و به اهدای عنوان برگزیده به آن از کوشش‌های حمید محمدی وهمکارانش ستایش کردند.

در این گروه فلسفه خرافاتتألیف سید یحیی یثربیاز مؤسسه انتشارات امیرکبیر نیز با اعطای عنوان کتاب تقدیری جشنواره ستوده شد.

آخرین گروه داوری جشنواره یعنی گروه نمایش‌نامهنیز از بین آثار رسیده، عنوان کتاب برگزیده را به مجموعه آثار فریده شیر ژیان یعنی کتاب‌های جعبه خیال، ما همان جمع پراکنده و زنگ اول: تاریخ هر سه از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعطا و تندیس جشنواره و جایزه نخست آن را به نویسنده اهدا کرد.

معرفی ناشران برگزیده

سیزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد با  معرفی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نشر نوشته از اصفهان به عنوان ناشرانی برگزیده این دوره از جشنواره به کار خود پایان داد.

۲۹ آذر ۱۳۹۵ ۲۰:۳۸
تعداد بازدید : ۲,۲۵۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید