شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

جشنواره چهاردهم، چهارده برگزیده خود را معرفی کرد

جشنواره چهاردهم، چهارده برگزیده خود را معرفی کرد
دقایقی قبل مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ـ ویژه کتاب‌های قرآنی با معرفی آثار برگزیده به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار سامان‌کتاب، در این مراسم که از ساعت 15 امروز چهارم اردیبهشت، در تالار همایش‌های کوثر مسجد امام صادق علیه السلام آغاز شده بود و تا ساعت 17 ادامه داشت، آثار برگزیده این دوره از جشنواره در دو بخش دانش‌آموزی و بزرگ‌سال معرفی شدند.

در این مراسم محمد ناصری دبیر جشنواره گزارشی از دوره اخیر جشنواره ارائه داد و از ناشران کتاب‌های قرآنی خواست تولیدات خود را خصوصاً در حوزه کودک و نوجوان تنوع و وسعت بخشند. دکتر مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش دیگر سخنران این مراسم، برنامه‌ریزی برای گسترش آموزش‌های قرآنی را مورد تأکید قرار داد. دکتر محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش نیز بر استفاده از قرآن در برنامه‌های کشور و مردم پای فشرد. 

در بخشی از این مراسم همچنین از حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی به دلیل خدمات قرآنی وی خصوصاً ارائه تفسیر یک جلدی وی تقدیر شد.

 

 نتایج این دوره از جشنواره

  

آثار برگزیده بخش دانش‌آموزی

در گروه داوری‌ آموزش قرآن بخش دانش‌آموزی، عنوان کتاب برگزیده و تندیس جشنواره به گنجینه نور 1: حفظ 313 پیام قرآنی در هفت سطح، تألیف رضا نباتی، از انتشارات ندای آسمانی تعلق گرفت و حمید محمدی و همکارانش برای تألیف مجموعه سه جلدی فهم زبان قرآن: درسنامه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم بر محور سوره‌ها از انتشارات دارالعلم جایزه دوم و عنوان تقدیری جشنواره را به دست آورد.

 

گروه داوری ادبیات داستانی و قرآن جشنواره که از گروه‌های بخش دانش‌آموزی جشنواره بود، از میان چهار نامزدی که معرفی کرده بود، کتاب برگزیده نداشت و به جای آن عناوینی از دو مجموعه را مورد تقدیر قرار داد.

چهار عنوان از مجموعۀ قصه‌هایی از حضرت محمد(ص)، با عناوین: با پدر بزرگ، پیامبری، دعوت خویشان و دعوت همگان به اسلام نوشتۀ محمدرضا سرشار، از انتشارات قدیانی و دو عنوان از مجموعه قصه‌های پیامبر و فرزندانش (مجموعه اول و پنجم) نوشتۀ نقی سلیمانی از مؤسسه انتشارات امیرکبیر کتاب‌هایی بودند که عنوان تقدیری این دوره از جشنواره را در گروه ادبیات داستانی کسب کردند.

 

اما در گروه داوری معارف و مفاهیم قرآنی بخش دانش‌آموزی چهاردهمین جشنواره، سمیه افشار موفق شد به خاطر تألیف خاطرات من و سوره حمد،از انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) تندیس جشنواره و عنوان کتاب برگزیده را از چنگ رقیبانش به در آورد. در همین گروه مجموعه چهار جلدی بوی گل ‌محمدی (راه او، به سوی او، بهشت او و مهربانی او) تألیف سعید روح‌افزا ، از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کتاب تقدیری جشنواره را از آن  خود کرد.

 

آثار برگزیده بخش بزرگ‌سال 

در گروه داوری آموزش قرآن بخش بزرگ‌سال مجموعه سه جلدی درسنامه ترجمه و تفسیر قرآن کریم؛ فهم زبان قرآن تألیف حمید محمدی و همکاران از انتشارات دارالعلم عنوان کتاب برگزیده و تندیس جشنواره را از آن خود کرد و دانش‌نامه حفظ قرآن کریم تألیف عزیز فتحی، از انتشارات آراس به  عنوان کتاب تقدیری جشنواره بسنده کرد.

 

گروه داوری تفسیر و ترجمه بزرگ‌سال، از بین آثار دریافت شده، تندیس جشنواره و عنوان برگزیده را به کتاب روش‌های تربیت اخلاقی در المیزان، تألیف سید احمد فقیهی، از انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اعطا کرد و عنوان تقدیری را به کتاب نظریه روح معنا در تفسیر قرآن، تألیف حامد شیواپور، از انتشارات دانشگاه مفید سپرد.

 

گروه داوران مفاهیم، موضوعات و علوم قرآنی که پرکارترین گروه داوری چهاردهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد بود، از میان 12 کتاب نامزد خود، دو کتاب برگزیده و دو کتاب تقدیری معرفی کرد.

«گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث» و «کرائم قرآن در فضائل اهل ‌بیت علیهم‌السلام» تألیف محمد محمدی ‌ری‌شهری، از انتشارات مؤسسه فرهنگی دارالحدیث و «پرورش تفکر مشاهده‌ای: نقش مشاهده در تفکر»، تألیف احمدرضا اخوت و شهربانو کندی، از انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) دو کتاب برگزیده این گروه بودند.

معاد سرنوشت جاودانه انسان، تألیف حسین مظاهری، از انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا(س) و سیره پیامبر(ص) در برابر مخالفان از زبان قرآن، تألیف علی‌محمد یزدی، از انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز دو کتابی بودند که عنوان تقدیری جشنواره را از آن خود کردند.

گفتنی است سهم این گروه داوری، به دلیل تعداد کتاب‌های آن، دو برابر گروه‌های دیگر در نظر گرفته شده بود.

 

۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۳۸
تعداد بازدید : ۱,۱۷۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید