سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

برای همکاری با ناشران بخش خصوصی، بیش از هر زمان دیگری آماده‌ایم

برای همکاری با ناشران بخش خصوصی، بیش از هر زمان دیگری آماده‌ایم
مسعود فیاضی دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد در نشستی که عصر روز سه شنبه 15 مرداد به منظورهم‌اندیشی با ناشران آموزشی و تربیتی برگزار شد، تأکید کرد: امروز آمادگی سازمان پژوهش برای همکاری با ناشران بخش خصوصی، بیش از هر زمان دیگری است.

 

وی در همین زمینه افزود: بحث چند تألیفی و برون‌سپاری تدوین کتاب‌های درسی و تولید بسته آموزشی با همراهی ناشران توانمند بخش خصوصی، در سازمان بسیار جدی است.

 

فیاضی با اشاره به زمینه‌هایی که باعث ممنوعیت کتاب‌های کمک‌درسی در مدارس ابتدایی شد، گفت: کتاب‌های کمک‌درسی انواع خوب و بد دارد؛ اگر کتاب کمک‌درسی خلاقیت، تلاش و کاوش را تقویت کند، از نظر ما خوب است؛ کتابی بد است که با پاسخ‌های حاضر و آماده، روحیه خلاقیت و جست‌وجوگری را دانش‌آموز را از بین ببرد و او را به پخته ‌خواری عادت دهد.

 

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر ناشران سازوکاری بیندیشند که انتشار دو سه نوع بسیار بد کتاب‌های کمک‌درسی را خودشان ممنوع کنند، ما حتی می‌توانیم در فروش کتاب‌های کمک‌درسی از آن‌ها پشتیبانی کنیم.

 

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی همچنین با اشاره به آثار فرهنگی کتاب‌های ترجمه گفت: انتظار می‌رود در برخی حوزه‌ها ناشران دغدغه بیش‌تری نشان دهند. در حوزه‌ آداب و مهارت‌های زندگی که باید مبتنی بر فرهنگ ملی و دینی کشور باشد، شاید بتوان گفت بیش از 80 تا 85 درصد ترجمه‌اند.

 

نشست ناشران با دبیر جشنواره 1

 

در این نشست مدیران و نمایندگان ناشران آموزشی و تربیتی به‌طور مبسوط به طرح انتقادهای خود از جشنواره رشد و پیشنهادهایی برای پیشرفت آن پرداختند.

تأکید بر انجام تبلیغات بیشتر برای معرفی جشنواره خصوصاً در بین معلمان و مدیران مدارس برای تأثیر بیشتر جشنواره؛ تداوم بهره‌برداری از کتاب‌ها و پدیدآورندگان برگزیده در طول سال؛ دقت بیش‌تر در انتخاب ارزیابان و داوران و کاهش خطا تا جای ممکن؛ دسته‌بندی دقیق‌تر کتاب‌ها در گروه‌های داوری؛‌ کاهش تعداد جوایز یا اتخاذ شیوه‌های مناسبی که از خستگی حاضران در مراسم پایانی جلوگیری کند؛ توجه مداوم به هدف‌هایی که موجب راه‌اندازی جشنواره شده است و تشکیل یک گروه مستقل برای ارزیابی و داوری بسته‌های آموزشی به جای بررسی جداگانه اجزا از پیشنهادهایی بود که در این نشست ارائه شد.

 

در پایان این نشست، مقرر شد معاونت سامان‌دهی منابع آموزشی دفتر، طی یک ماه آینده کارگروه‌های تخصصی مشترکی را به منظور بررسی سازوکارهای همکاری با حضور ناشران آموزشی و تربیتی تشکیل دهد.

مدیران و نمایندگانی از انتشارات قدیانی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، کانون فرهنگی آموزش، مبتکران، محراب قلم، مرآت و موسسه فرهنگی مدرسه برهان و  مؤسسه مدارس یادگیرنده مرآت در این نشست حضور داشتند.

 

۱۶ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۹:۲۹
تعداد بازدید : ۷۶۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید