جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

شش کتاب مرجع راهی دور نهایی شدند

شش کتاب مرجع راهی دور نهایی شدند
گروه داوری کتاب‌های مرجع دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، به شش کتاب مجوز داد تا در رقابت‌های پایانی این گروه شرکت جویند.

 بنا بر اعلام دبیرخانه این جشنواره، گروه داوری کتاب‌های مرجع این شش کتاب را از سبدی برگزید که 14 کتاب مناسب درون آن وجود داشت.

شش کتابی که فرصت حضور در دور نهایی را به چنگ آورده‌اند، با سهم مساوی، به سه ناشر مطرح حوزه کودک و نوجوان، انتشارات طلایی، عروج اندیشه و محراب قلم تعلق دارند و انتظار می‌رود شاهد رقابتی گرم در این حوزه باشیم.

این شش کتاب از این قرارند:

  • دایرة‌المعارف جدید مدرسه؛ تألیف: کارولین استامپس و دیگران؛ ترجمه: حسین دانشفر، غلامحسین اعرابی، افسانه حجتی طباطبایی، مسعود جوادیان (محراب قلم، 90)
  • دایرة‌المعارف مصور علوم و اختراعات؛ تألیف: استیو پارکر و دیگران؛ ترجمه: سعیده عاقلتر، مهتاب ابراهیمی، ناهید بروزی نیت و وحید کریم‌دادیان (عروج اندیشه، 90)
  • دایرة‌المعارف من درباره‌ی دنیای شگفت‌انگیز؛ تألیف: آنیتا گانری؛ ترجمه: حسین دانشفر، کوروش امیری‌نیا، شهرناز بخشعلی‌زاده، مسعود جوادیان و محمدمهدی ناصری (محراب قلم، 90)
  • فرهنگ‌نامه طلایی کلید دانش (1 و 2)؛ تألیف: کاظم طلایی و دیگران (طلایی، 91)
  • فرهنگ‌نامه طلایی نو‌آموز؛ تألیف: علی‌رضا باقری جبلی و دیگران (طلایی، 91)
  • گنج دانش: دانستنی‏هایی برای دانشمندان کوچک؛ ترجمه: علیرضا کریم‌دادیان، سعیده عاقلتر، فاطمه مظفرنژاد و فرحناز حسینی طباطبایی (عروج اندیشه، 89)

 ناهید بریری، اکرم عینی و سعید کفایتی اعضای این گروه داوری، ضمن معرفی این شش کتاب از ناشران خواسته‌اند عنایت بیشتری نسبت به الزامات کتاب‌های مرجع داشته باشند؛ زیرا این کتاب‌ها همان‌گونه که از عنوانشان پیداست مکرراً مورد مراجعه خوانندگان خود قرار می‌گیرند و باید هم به لحاظ محتوا و هم از نظر کیفیت ظاهری پاسخ‌گوی نیازهای مراجعان خود باشند.

گفتنی است محمد کرام‌الدینی، عضو پیشنهادی برای گروه داوری، به دلیل حضور کتاب "1001 اختراع، میراث مسلمانان در جهان ما"،‌ از عضویت در گروه داوری کناره‌گیری کرد. او یکی از پنج مترجم کتاب مذکور بود.

همچنین لازم به یادآوری است که کتاب‌های تخصصی مرجع برای داوری، به گروه‌های تخصصی خود ارجاع داده شدند و تنها کتاب‌هایی در این گروه شرکت داده شدند، که فاقد مخاطب تخصصی بودند. 

نتایج نهایی دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد روز 7 بهمن 1392 در محل همایش‌های مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، واقع در خیابان حجاب تهران اعلام  می‌شود.

  

با اعضای این گروه داوری بیشتر آشنا شوید

 

ناهید بریری، عضو گروه داوری کتاب‌های مرجع ناهید بریری

متولد 1342 تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد تعلیم و تربیت اسلامی است. بیش از سی سال با آموزش و پرورش همکاری کرده است و طی این سال‌ها آموزگار دبستان، مدرس ضمنخدمت، عضو شورای برنامهریزی گروه قرآن، عضو کمیته نقد و بررسی کتاب‌های درسی دوره ابتدیی و نیز عضو کمیته‌های اعتبارسنجی کتاب‌های جدیدالتألیف دوره ابتدایی بوده است. در کارنامه علمی و پژوهشی او بررسی دانش و نگرش معلمان در دوره ابتدایی، همکاری در طرح ملی واژگان پایه دانش آموزان ابتدایی و تألیف کتاب‌های راهنمای مربیان دوره انتقال از پیشدبستان به ابتدایی، فنون و مهارت‌های تدریس و کتاب کار ریاضی اول دبستان به چشم می‌آید.


اکرم عینی، عضو گروه داوری کتاب‌های مرجع اکرم عینی

متولد 1345 تهران است. دکتری علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی دارد و از هفت سال پیش، ریاست کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را بر عهده گرفته است. با شورای گزینش و ترجمه سازمان همکاری داشته و در دورههای ضمنخدمت تدریس کرده است. دو کتاب و 25 مقاله ترجمه یا تألیف کرده است.



  

سعید کفایتی، عضو گروه داوری کتاب‌های مرجع سعید کفایتی

کارشناس ارشد آموزش زبان آلمانی است. آغاز فعالیتش در حوزه آموزش به سال 1367 باز می‌گردد. برای مدتی مدرس ادبیات فارسی در دانشگاه تربیت معلم و مراکز ضمن خدمت معلمان، دبیر مجتمع تطبیقی و بینالملل و مشاور آموزشی بعضی از مدارس بوده است. در تألیف 8 عنوان کتاب درسی و چندین کتاب کمک‌درسی همکاری کرده است. علاوه بر این مقالات متعددی در مجلات رشد و  همچنین نشریات ویژه کودکان و نوجوانان به رشته تحریر درآورده است.

۲۶ دی ۱۳۹۲ ۲۰:۲۲
تعداد بازدید : ۲,۸۶۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید