جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار

سه مجموعه پنج جلدی، بین چهار نامزد گروه علوم تجربی

سه مجموعه پنج جلدی، بین چهار نامزد گروه علوم تجربی
دبیرخانه دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، اسامی نامزدهای گروه داوری علوم تجربی را اعلام کرد. چهار نامزد این گروه، سه مجموعه پنج جلدی و یک کتاب تک جلدی است.

گروه علوم تجربی با 337 عنوان کتاب مناسب، سومین گروهی بود که در دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، بیش‌ترین تعداد کتاب‌های مناسب را در اختیار داشت. از این تعداد، 220 عنوان متعلق به دوره ابتدایی بود. 

 

همکاری داوطلبانه داوران گروه آقای دوست‌محمد سمیعی و خانم‌ها مریم انصاری و بتول فرنوش، موجب شد در مقایسه با روند معمول، تعداد کتاب‌های بیشتری در اختیار گروه قرار گیرد. به این ترتیب به کتاب‌های بیشتری فرصت رقابت داده شد.

 

با این وصف، حتی با احتساب مجموعه‌ها در ذیل یک عنوان، این گروه مجموعاً23  ردیف کتاب مناسب را که از بیشترین امتیاز برخوردار بودند، مورد بررسی و داوری قرار داد و از آن میان، سه مجموعه و یک کتاب تک را به عنوان نامزد اعلام کرد.

چنان‌که پیداست، حسن سالاری، حمیدرضا غلامرضایی، شیما فتاحی، احسان کاظم و مینا مهرورز  پدیدآورندگان این کتاب‌ها هستند.

نامزدهای گروه علوم از این قرارند: 

  • شیمی جادویی (آزمایش‌هایی برای نوجوانان)؛ تألیف: آندرئاس کورن- مولر؛ ترجمه: مینا مِهرورز (مدرسه، 89)
  • مجموعه از پرنده‏ی دانا بپرس (درباره‌ی آب و هوا/  درباره‌ی جانوران/ درباره‌ی جانوران بی‌مهره/ درباره‌ی خزندگان/ درباره‌ی سیاره‌ی زمین)؛ تألیف: کلر لولین؛ ترجمه: حسن سالاری (فاطمی، 89)
  • مجموعه بیاییم یادگیری علم را شروع کنیم (این جا را نگاه کن/  این را بو کن/ این غذا را بچش/ به این صدا گوش کن)‌؛ تألیف: سالی هویت؛ ترجمه: شیما فتاحی (ذکر، 89)
  • مجموعه ماشین‌های بسیار مفید (اهرم‌ها/ پیچ‌ها/ چرخ‌ها/ سطح‌های شیب‌دار و گوه‌ها/ قرقره‌ها)؛ تألیف: آکسلید، کریس؛ ترجمه: احسان کاظم و حمیدرضا غلامرضایی (نسل نو اندیش، 90)


با اعضای این گروه داوری بیشتر آشنا شوید


دوست‌محمد سمیعی، سرگروه داوری علوم تجربی دوستمحمد سمیعی

متولد 1342 گرگان و دارای مدرک دکتری شیمی است. از دو سال پیش در سمت کارشناس مسئول گروه علوم تجربی دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی خدمت می‌کند. سوابق آموزشی و پژوهشی مؤثری در برنامهریزی، تألیف و تدریس دارد. مدرس شیمی و علوم تجربی مراکز تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد بوده است. بهعنوان مدرس نمونه مراکز تربیت معلم تهران و نیز بهعنوان پژوهشگر نمونه مجتمع آموزشعالی پیامبر اعظم انتخاب و معرفی شده است. بیش از 25 عنوان کتاب آموزشی و کمک‌درسی در موضوع علوم و شیمی، 10 عنوان مقاله و 5 عنوان پژوهش را نیز در کارنامه علمی و آموزشی خود دارد.

 

مریم انصاری، عضو گروه داوری علوم تجربی مریم انصاری

متولد 1346 تهران است. دبیر زیستشناسی و دارای مدرک کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی است و در حال حاضر کارشناس گروه زیست‌شناسی دفتر تألیف است. 23 سال سابقه خدمت دارد و در تألیف کتابهای علوم دورة دبستان، زیستشناسی دبیرستان، راهنمای معلم علوم و راهنمای معلم زیستشناسی متوسطه همکاری داشته و مقالاتی (تألیف، ترجمه) را در مجله رشد زیستشناسی نگاشته است.


 


بتول فرنوش، عضو گروه داوری علوم تجربی بتول فرنوش

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فیزیک دانشگاه شریف است. 20 سال با  دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی همکاری کرده است. در تألیف کتابهای درسی علوم تجربی ابتدایی و راهنمایی و کتاب راهنمای معلمهای آنها همکاری داشته است. تألیفاتی نیز در حوزه کتاب‌های کمک‌درسی از جمله کتاب  کار علوم دارد. پیش از این هم در جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، دو دوره داوری کرده است.

۲۷ دی ۱۳۹۲ ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۲,۹۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید