چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

هشت کتاب به دنبال کسب عنوان برگزیده آموزش و پرورش کودکان استثنایی

هشت کتاب به دنبال کسب عنوان برگزیده آموزش و پرورش کودکان استثنایی
گروه داوری آموزش و پرورش کودکان استثنایی هشت کتاب را از بین 25 کتابی که روی میز قرار داشت، هشت کتاب را برای رقابت در دور آخر، روانه مرحله نهایی کرد.

به گزارش خبرنگار سامان‌کتاب، طی سال‌های گذشته فهرست 180 عنوان کتاب مناسب دوره استثنایی در دو عنوان کتاب‌نامه رشد منتشر شده بود که در نهایت 25 عنوان از آن‌ها رقابت این دوره از جشنواره را آغاز کردند.

از هشت عنوان کتاب نامزد شده، چهار سهم به تنهایی به انتشارات دانژه اختصاص دارد که بنا به نظر گروه داوری، به دلیل توجه ویژه به مسائل کودکان استثنایی درخور تقدیر است. این هشت عنوان از این قرارند:

  • اختلالات طیف اتیسم؛ تألیف: سیدعلی صمدی و روی مک کتنگی (دوران، 90)
  • اختلال‌های یادگیری: مبانی، ویژگی‌ها و تدریس مؤثر؛ تألیف: دانیل یی. هالاهان و دیگران؛ ترجمه: قربان همتی علمدارلو، صدیقه رضایی دهنویی، ستاره شجایی و حمید علیزاده (ارسباران، 90)
  • راهنمای درمان شناختی - رفتاری؛ تألیف: جین سیمونز و راشل گریفیتز؛ ترجمه: احمد برجعلی و فرخ حق‌رنجبر (دانژه، 90)
  • روان‌شناسی و آموزش کودکان با کم‌توانی هوشی؛ تألیف: ‌باقر غباری بناب و عباسعلی حسین خانزاده (دانژه، 88)
  • روان‌شناسی و آموزش کودکان ناشنوا؛ تألیف: ‌سعید حسن‌زاده (سمت، 88)
  • فلج مغزی: نظریه‌ها، روش‌ها، درمان؛ تألیف: مهدی بی‌غم سوستانی (دانژه، 85)
  • کاربرد نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی در توان‌بخشی معلولین؛ تألیف: آناهیتا خدابخشی کولانی (دانژه، 90)
  • نابینایی و زندگی مستقل؛ تألیف: مریم اصغری (آوای نور، 91)

این نخستین بار است که کتاب‌های آموزش و پرورش کودکان استثنایی در جشنواره‌ کتاب‌های آموزشی رشد مورد داوری قرار می‌گیرد.

گفتنی است دو تن از اعضای گروه داوری کودکان استثنایی، خانم منیره عزیزی و آقای علی اسلامبولچی از رقابت کتاب‌های خود در این دور از جشنواره چشم پوشیدند و به همکاری خود با دبیرخانه دهمین جشنواره ادامه دادند.

نتایج نهایی دهمین دوره جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، روز دوشنبه 7 بهمن ماه در تالار اصلی مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران، معرفی می‌شود.

 

با اعضای این گروه داوری بیشتر آشنا شوید

 

منیره عزیزی سرگروه داوری آموزش و پرورش کودکان استثنایی منیره عزیزی

متولد 1351 هرسین و دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی است و 24 سال سابقه اشتغال در سازمان آموزشوپرورش کودکان استثنایی دارد. وی در دورههای ابتدایی تا دانشگاه و آموزشهای ضمن خدمت درسهای همین رشته را تدریس کرده است. اهم فعالیتها و مسئولیتهای او عبارت است: کارشناس برنامهریزی درسی و آموزشی دانش‌آموزان طیف اتیسم در سازمان کودکان استثنایی، داور جشنواره الگوهای برتر تدریس کودکان استثنایی در همین سازمان، عضو گروه تألیف محتوا برای دانشآموزان طیف اتیسم. ترجمه کتاب راهکارهای عملی کار با کودکان اتیسم نیز در کارنامه علمی وی به چشم می‌خورد.  

 

علی اسلامبولچی عضو گروه داوری آموزش و پرورش کودکان استثنایی علی اسلامبولچی مقدم

متولد 1336 تهران، کارشناس توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور و دانشآموخته کارشناسی ارشد کودکان استثنایی (1370) دانشگاه تهران است. 20 سال سابقه تدریس در مراکز دانشگاهی گوناگون دارد. عضویت در شورای برنامهریزی درسی تربیت معلم رشته آموزش و پرورش استثنایی، عضویت در هیئت تحریریه نشریه تعلیم و تربیت استثنایی از سال 81 تا کنون، تألیف بیش از 30 عنوان مقاله، 7 پژوهش و  8 عنوان کتاب نیز در کارنامه علمی او دیده می‌شود. دانش‌آموز با مشکل بینایی در کلاس درس، مقیاس هوش و کسلر کودک، من نابینا نیستم فقط خوب نمی‌بینم و برنامه سلامت فردی از ترجمه‌های او به‌شمار می‌رود.

 

هاجر عمل‌صالح عضو گروه داوری آموزش و پرورش کودکان استثنایی هاجر عمل صالح

متولد 1342 رشت، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی کودک و شاغل در منطقه 11 تهران است. 23 سال در سمتهای آموزگاری، مشاور و کارشناس مسائل یادگیری فعالیت کرده و عضو گروه مؤلفان کتابهای فارسی و علوم دانشآموزان کمتوان ذهنی بوده است. تدریس در دورههای ضمنخدمت مربیان و داوری جشنواره‌های تدریس را نیز بهعهده داشته است. طی سه سال گذشته از ارزیابان کتاب‌های آموزشی ویژه کودکان استثنایی دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی رشد بوده است.

 

هایده بهبودی، عضو گروه داوری آموزش و پرورش کودکان استثنایی هایده بهبودی

متولد 1344 تهران، کارشناس ارشد سازمان آموزشوپرورش استثنایی و عضو هیئت تحریریه مجله تعلیم و تربیت استثنایی است. مقالاتی از او این مجله و مجله پیوند منتشر شده است. وی همچنین 8 سال مدرس دانشگاه علمی کاربردی و  دو سال دبیر شورای نشر کتب درسی و غیردرسی در سازمان استثنایی بوده است.



 

مهدیه مهدویان عضو گروه داوری آموزش و پرورش کودکان استثنایی مهدیه مهدویان

متولد 1347 تهران، کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و شاغل در سازمان مربوطه است. به مدت 9 سال مدرس مدارس ناشنوایان بوده و سال‌هایی را صرف تدریس دوره‌های تخصصی آموزش به ناشنوایان سپری کرده است. عضو کمیته تألیف کتابهای درسی در سازمان کودکان استثنایی بوده است و در تدوین تعدادی از کتاب‌های درسی این گروه، نقش‌آفرینی کرده است. مقاله‌هایی از وی نیز در مجله تعلیم و تربیت استثنایی به چاپ رسیده است.

۴ بهمن ۱۳۹۲ ۱۹:۲۷
تعداد بازدید : ۴,۴۸۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید