جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار

جشنواره دهم، برگزیدگان خود را معرفی کرد

جشنواره دهم، برگزیدگان خود را معرفی کرد
به گزارش خبرنگار سامان‌کتاب، دقایقی پیش در مراسم پایانی دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، اسامی برگزیدگان این جشنواره اعلام شد.

در این مراسم که با حضور گروه‌هایی از پدیدآورندگان و ناشران کتاب‌های آموزشی و داوران این دوره از جشنواره و مسئولانی از وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، 22 کتاب (دو مورد مشترک) عنوان برگزیده و تندیس جشنواره را دریافت کردند؛ 25 کتاب نیز به عنوان تقدیری بسنده کردند و دو عنوان کتاب نیز جایزه ویژه دهمین جشنواره را به چنگ آوردند.

 در شش گروه از گروه های سی و پنج‌گانه داوری نیز هیچ کتابی به عنوان اثر برگزیده معرفی نشد.

 همچنین سه ناشر به عنوان ناشران برگزیده دهمین جشنواره معرفی شدند. انتشارات قدیانی،‌ محراب قلم و مؤسسه فرهنگی برهان - انتشارات مدرسه سه ناشر برگزیده این دوره بودند. این ناشران بر اساس تعداد کتاب‌هایی که برای دبیرخانه سامان‌دهی فرستاده‌ بودند، تعداد کتاب‌های مناسبشان و تعداد کتاب‌هایی که به فهرست نامزدها یا کتاب‌های تقدیری و برگزیده دهمین جشنواره راه یافته بود، انتخاب شده‌اند.


مشخصات برگزیدگان جشنواره 

بنا بر این گزارش مشخصات برگزیدگان  این جشنواره به ترتیب گروه‌های داوری از این قرار است:

 در گروه آموزش و پرورش کودکان استثنایی، گروه داوران کتاب اختلال‌های یادگیری: مبانی، ویژگی‌ها و تدریس مؤثر ترجمه حمید علیزاده و همکارانش را از انتشارات ارسباران به دلیل پرداخت همه‌جانبه به موضوع اختلال یادگیری و کامل بودن سبب‌شناسی و همچنین روش‌های درمان و ارائه نمونه‌های مناسب و قابل فهم به عنوان کتاب تقدیری انتخاب کرد. همین گروه، تندیس جشنواره و عنوان کتاب آموزشی برگزیده این جشنواره را جامع و کامل بودن کتاب، برخورداری از قلم روان و مناسب و قابل فهم برای همه سطوح و پاسخ‌گویی به یک نیاز اساسی جامعه به کتاب اختلالاتِ طیفِ اُتیسم نوشته سیدعلی صمدی و روی مک کانکی را از انتشارات دوران اعطا کرد.

 

در گروه داوری اقتصاد، حسابداری و بازرگانی کتاب: مدیریت چه چیز نیست: چگونه مدیریت نکنیم؟ نوشته عبدالعظیم کریمی از انتشارات عابد و  کتاب: نقشه راه موفقیت در کارآفرینی: خودآموز تدوین طرح کسب‌وکار (مقدماتی) نوشته کامبیز طالبی و محمدرضا زارع یکتا، از انتشارات رشد فرهنگ به‌عنوان اثر تقدیری و کتاب: کاربرد آمار در اقتصاد و مدیریت نوشته حمید سپهردوست از انتشارات دانشگاه بوعلی سینا، به دلیل استفاده از منابع قوی و به‌روز، ویرایش علمی دقیق و منطقی، نثر روان و هم‌پوشانی قابل توجه با برنامه درسی این رشته در شاخه فنی و حرفه‌ای به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

 

گروه داوران برق با سپاس از انتشارات نص به دلیل فعالیت‌های ارزنده‌ای که در انتشار کتاب‌های فنی و حرفه‌ای دارد و با قدردانی از کتاب نقشه‌های برق صنعتی تألیف بهروز احمدی، تندیس جشنواره و عنوان کتاب برگزیده را به کتاب: میکروکنترلرهای dsPIC نوشته فرزاد مظاهریان، محمدمهدی پرتوی‌فر و مهدیه دَهاقین را از انتشارات نص به دلیل توجه به مباحث جدید و به‌روز بودن محتوای کتاب اعطا کرد.

 

گروه داوران بهداشت و کودکیاری کتاب: مهارت‌های مورد نیاز کودکان برای ورود به مدرسه نوشته احمد عابدی، فرزانه مؤمنی، آرزو و یاسمن شاه‌میوه اصفهانی از انتشارات نوشته را مشمول کسب عنوان تقدیری دهمین جشنواره دانست.

 

در گروه داوری پیش‌دبستانی که بیشترین کتاب‌هاب مناسب را در خود جا داده بود، دو کتاب عنوان کتاب آموزشی تقدیری و دو کتاب عنوان کتاب آموزشی برگزیده و تندیس جشنواره را از آن خود کردند.

بازی و تفریح و بازی و ورزش از انتشارات مدرسه، ترجمه جواد آزمون و ماندانا آجودان گَرکانی و رنگین کمان: انس با قرآن کریم در دوره پیش دبستان از همین ناشر، تألیف مسعود تهرانی فرجاد و همکاران وی دو کتابی بودند که به عنوان اثر تقدیری شناخته شدند.

اما تندیس جشنواره و عنوان کتاب آموزشی برگزیده در این گروه به دو کتاب: بیبو بیبو نوشته لاله جعفری از مؤسسه نشر شهر و خروس کلاه مخملی تألیف شکوه قاسم‌نیا از انتشارات کتاب‌های ارغوانی رسید.

 

در گروه داوری تفکر، پژوهش و سبک زندگی مجموعه کودکان فیلسوف (شامل: خوب و بد یعنی چه؟/ شناخت یعنی چه؟ و  من یعنی چه؟) از انتشارات شهرتاش، ترجمه آرزو نیّراحمدی و کتاب نوجوانان و رسانه‌ها از شرکت انتشارات فنی ایران ترجمه لادن مقیمی اسکویی هر دو عنوان کتاب آموزشی تقدیری جشنواره دهم را تصاحب کردند.

نوآوری در سبک ارائه و محتوا، انتخاب مناسب دلیل انتخاب مجموعه کتاب نخست و بومی سازی مثال‌ها و تصاویر و توجه به نیازهای فرد و جامعه دلیل امتیاز کتاب دوم و ارتباط خوب هر دو کتاب  با برنامه درسی تفکر و سبک زندگی از ویژگی های هر دو شمرده شده است.

 

از نگاه گروه داوری جغرافیا، تندیس جشنواره و کسب عنوان کتاب آموزشی برگزیده این جشنواره شایسته  دومین اطلس جغرافیایی دوره قاجار: شامل نقشه‌های ایران، تهران و قاره‌های جهان در یک‌صد و بیست سال قبل تألیف محمدرضا مهندس بود که به کوشش جواد صفی‌نژاد، غلامرضا سحاب و سعید بختیاری و توسط انتشارات دنیای جغرافیای سحاب منتشر شده است. انگیزه‌بخشی به مخاطبان برای درک جغرافیا، از طریق نقشه‌های تاریخی، مستندسازی فعالیت‌های تاریخی در آموزش نقشه‌های جغرافیایی و رویکرد نو در تولید اطلس‌های جغرافیایی دلیل گزینش کتاب بیان شده است.

 

در گروه داوری دینی و قرآن کتاب: سرود آسمانی: آموزش قرآن و زبان وحی از انتشارات طلایی که تألیف حمیدرضا ‌حیدری و همکاران اوست، به عنوان کتاب آموزشی تقدیری جشنواره بسنده کرد و تندیس جشنواره و عنوان کتاب آموزشی برگزیده را به دایرة‌المعارف قرآن تألیف غلامرضا حیدری ابهری، از انتشارات محراب قلم واگذاشت.

 

گروه داوری روان‌شناسی عنوان کتاب آموزشی تقدیری جشنواره را به دلیل محتوای خوب، برخورداری از جذابیت و جامعیت در عین مختصر و مفید بودن و کاربردی بودن آن برای گروه‌های گوناگون به کتاب افسردگی از الف تا ی تألیف محمد کیاسالار  از انتشارات شبقره داد.

 

اما گروه داوری پنج نفری ریاضی کتاب: کشف کن! همه‌ی ما ریاضیدان هستیم! ترجمه مینا مهروَرز از انتشارات مدرسه را شایسته کسب عنوان کتاب آموزشی تقدیری و کتاب: فرهنگ ریاضی مدرسه تألیف شهرناز بخشعلی‌زاده از انتشارات محراب قلم را شایسته دریافت تندیس جشنواره عنوان کتاب آموزشی برگزیده تشخیص داد.

 

در گروه داوری زبان عربی، عنوان کتاب آموزشی برگزیده و تندیس جشنواره نصیب کتاب: آموزش کامل و مفهومی عربی 3 (برای رشته علوم انسانی) شد. این کتاب تألیف مرضیه‌سادات مرتضوی معلم زبان عربی مدارس تهران و از انتشارات مشق شب بود.

 

گروه داوری زبان و ادبیات فارسی از سه سهم خود، کمال استفاده را برد. در این گروه کتاب: انشا درس روییدن در خود تألیف علی رؤوف از انتشارات آییژ عنوان کتاب آموزشی تقدیری این جشنواره را به چنگ آورد.

مجموعه تألیفات حسین فرخ‌مهر در موضوع انشا، یعنی کلاس انشا (برای دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی) از انتشارات نوشته، زنگ انشا‌ برای چهارم و پنجم دبستان از انتشارات عابد، انشا و اندیشه‏ برای سوم دبستان از انتشارات عابد، خیال انشا از خانه تا مدرسه (برای دانش آموزان چهارم و پنجم دبستان) از انتشارات نوشته تندیس جشنواره و عنوان کتاب آموزشی برگزیده را به خود اختصاص دادند.

در همین گروه همچنین، مجموعه به من بیاموزید تألیف عبدالرحمان صفار‌پور از انتشارات مدرسه عنوان کتاب آموزشی برگزیده و تندیس جشنواره را به ارمغان برد.

 

در گروه داوری زبان‌های خارجی کتاب دو جلدی:  Phonics Magic از انتشارات غزال جوان تألیف مهرداد مولودی به عنوان کتاب آموزشی تقدیری جشنواره بسنده کرد. نوآوری در روش آموزش، انتخاب فعالیت‌های آموزشی متناسب با نیاز مخاطب و کیفیت ظاهری و گرافیکی کتاب از جمله تصویرسازی و صفحه‌آرایی و چاپ خوب در کسب این عنوان تأثیر داشته است.

 

گروه داوری زیست‌شناسی نیز عنوان کتاب آموزشی تقدیری را تقدیم فرهنگ‌نامه بدن انسان: راهنمای مصور ساختمان، کارکرد و بیماری‌های بدن انسان  ترجمه احمد مختاریان از انتشارات طلایی کرد. جامعیت موضوع، توسعه دانش زیست‌شناسی، طیف وسیع مخاطب، حسن انتخاب و کیفیت بالای تصاویر و چاپ کتاب دلایل داوران محترم گروه زیست‌شناسی برای تقدیر از این فرهنگ‌نامه شمرده شده است.

 

در گروه داوری طراحی و نقاشی، این کتاب مواد و ابزار هنری 2 تألیف عیسا امیری چولاندیم از انتشارات کتاب آبان بود که توانست تندیس جشنواره و عنوان کتاب آموزشی برگزیده جشنواره را به دست آورد.

 

گروه داوری علوم تربیتی، در بین کتاب‌های این رشته، استحقاق کتاب ارزش‌یابی توصیفی یعنی بازخورد مؤثر ترجمه طاهره رستگار (انتشارات منادی تربیت) را برای کسب عنوان کتاب آموزشی تقدیری جشنواره بیش از بقیه دانست.

 

اما گروه داوری فیزیک، تندیس جشنواره، عنوان کتاب آموزشی برگزیده این جشنواره را بین دو کتاب تقسیم کرد: کتاب: الکتریسیته ساکن از انتشارات فاطمی تألیف محمود حسنی اردستانی و همکاران و کتاب دانش‌آموز و کتاب کار فیزیک 1 و آزمایشگاه تألیف روح‌الله خلیلی بروجنی، از انتشارات گل‌واژه دو کتابی بودند که جایزه نخست جشنواره را با هم تقسیم کردند.

 

گروه داوریکار و فناوری، عنوان کتاب آموزشی تقدیری جشنواره را شایسته دو کتاب مسئله‌های مقدماتی المپیاد کامپیوتر تألیف یاسر و هادی احمدی فولادی از انتشارات فاطمی، به دلیل توجه به فرایند حل مسئله، عمومیت تألیف و قابل استفاده بودن کتاب برای طبقات مختلف  و سازه‌ها تألیف نوید اصلانی از انتشارات کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان به دلیل توجه به فرایند تولید محصولات فناوری،‌تصویری بودن و خودآموز بودن کتاب

دانست؛ اما تندیس و عنوان کتاب آموزشی برگزیده جشنواره را به دلیل توجه به برنامه درسی، استناد به مراجع علمی، متن روان و سلیس و انتخاب تصاویر مناسب به کتاب: مدیریت پایگاه داده به کمک ACCESS و SQL Server تألیف حبیب فروزنده دهکردی از انتشارات عابد تقدیم ‌کرد

 

گروه داوری کتاب مرجع، عنوان کتاب آموزشی تقدیری جشنواره را شایسته فرهنگ‌نامه طلایی نو‌آموز و تندیس جشنواره و عنوان کتاب آموزشی برگزیده آن را شایسته فرهنگ‌نامه طلایی کلید دانش هر دو از انتشارات طلایی دانست.

 

در نگاه گروه داوری کشاورزی، هیدرولیک ماشین‌آلات ترجمه کورُس ضیایی از شرکت انتشارات فنی ایران، به دلیل استفاده از تصاویر و نگاره‌های مطلوب ، تطابق با محتوای آموزشی، صفحه‌آرایی مطلوب و نگارش مناسب و هماهنگ با محتوای دروس بایسته عنوان کتاب آموزشی تقدیری این جشنواره بود و کتاب: کنترل و گواهی بذر تألیف فرشید قادری‌فر و افشین سلطانی از انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد به دلیل تناسب خوب مطلب با محتوای درس‌ها، رعایت اصول آموزشی، توجه به عملیات آزمایشگاهی و کارگاهی و عنایت به موضوع ارزشیابی این شایستگی را داشت که تندیس جشنواره و عنوان کتاب آموزشی برگزیده را تصاحب کند.

 

گروه داوری گرافیک و عکاسی کتاب: گذار عکاسی به دنیای دیجیتال تألیف ترانه امضایی امیرخیز، از انتشارات ناقوس، تندیس جشنواره و عنوان کتاب آموزشی برگزیده جشنواره را در ربود و بالاتر از همگنان ایستاد.

 

گروه داوری مدیریت خانواده کتاب: 365 روز با غذا‌های گیاهی ایرانی تألیف رسول حیدری و محمد دریایی از انتشارات سفیر اردهال را بیش از بقیه مستحق دریافت تندیس و عنوان کتاب آموزشی برگزیده جشنواره یافت.

 

اما گروه داوری مطالعات اجتماعی ضمن تقدیر از کتاب‌های خوب دیگر گروه،‌ به این نتیجه رسید که عنوان کتاب آموزشی تقدیری جشنواره را تقدیم کتاب: بیت المقدس تألیف جعفر ربانی از انتشارات مدرسه کند و تندیس جشنواره را به دست لیلی فرهادپور مؤلف کتاب: به دنبال کاغذ اخبار از انتشارات ققنوس بسپارد.

نوگرایی در سازمان‌دهی محتوا و بیان موضوعی تاریخی - اجتماعی به شکلی بدیع و ترکیبی از داستان و مستند، توضیح واژه‌های خاص و مشکل به شکلی ظریف و در حاشیه متن و استفاده از تصویرگری مناسب از دلایل گروه داوران، برای اعطای عنوان کتاب آموزشی برگزیده جشنواره به این کتاب است.

 

داوران معماری و نقشه‌کشی علمی و به‌روز بودن محتوا، تدوین کتاب در راستای برنامه درسی رشته، روان و ساده‌فهم بودن متن و انتخاب تصاویر و نقشه‌های متناسب با محتوا را دلیل انتخاب کتاب: طرح معماری؛ طراحی خانه مسکونی تألیف ناهیدصادقی‌پی از انتشارات فاطمی برشمرده‌اند. این کتاب تندیس جشنواره و  عنوان کتاب آموزشی برگزیده جشنواره را کسب کرد.

 

گروه داوری مکانیک  در پایان داوری‌ها به کتابی تندیس نداد؛ اما سه کتاب را به عنوان کتاب تقدیری گروه معرفی کرد. این سه کتاب از این قرار بودند:

 

  • بازسازی و تکنولوژی بدنه خودرو ،‌ تألیف شهرام و عالیه امینیان و حمیدرضا ثابت‌نژاد؛ انتشارات سازمان فنی و حرفه‌ای کشور
  • راهنمای کابردی Auto CAD2012؛ تألیف: نیما جمشیدی و همکاران، انتشارات عابد/ مهرگان قلم
  • فِرِزکاری، مَته‌کاری، کام‌کنی و ابزارهای عمومی؛تألیف محمدعلی نیکنام؛ انتشارات فدک- ایساتیس

 

گروه داوری مواد را شیمی عمومی مدرن (جلد 1) تألیف محمدرضا ملاردی، از انتشارات مبتکران و پیشروان را تنها کتابی دانست که می‌تواند عنوان کتاب آموزشی تقدیری دهمین جشنواره کتاب آموزشی رشد را بر روی جلد خود حک کند.

 

اما در گروه داوری موسیقی کتاب فرهنگ آهنگ‌سازی تألیف علیرضا مشایخی از انتشارات سوره مهر بود که تندیس و عنوان کتاب آموزشی برگزیده جشنواره را شکار کرد.

 

از نگاه گروه داوری نمایش، سینما و انیمیشن  کوشش‌های مؤلف کتاب مبانی تدوین 1 همایون ابراهیمی این ارزش را داشته است که عنوان کتاب آموزشی تقدیری جشنواره به این کتاب تقدیم شود تا با این وسیله انتشارات اتحاد نیز با دستی پر از دهمین جشنواره بازگردد.

 

گروه داوری هنر عمومی نیز به‌مانند گروه فیزیک، جایزه و عنوان کتاب آموزشی برگزیده این گروه را بین دو کتاب تقسیم کرد:

بخوان با من، بساز با من؛ تألیف سودابه سالم از انتشارات سوره مهر و زیبایی‏شناسی نقاشی کودکان: روند تکامل تصویری نقاشی کودک؛ تألیف رسول معرک‌نژاد از انتشارات نوشته.

گروه داوران ترکیب هنرهای دیداری و شنیداری، بومی‌سازی سازها و انتشار شایسته کتاب را از دلایل انتخاب کتاب نخست و انجام پژوهش مبتنی بر کلاس و آثار هنری دانش‌آموزان، برخورداری از تجربه به‌جان زیسته محقق و مؤلف کتاب به‌عنوان دبیر هنر و فراهم کردن منبعی پژوهشی برای همکاران با هدف تحلیل نقاشی‌های دانش‌آموزان را از دلایل گزینش کتاب دوم برشمرده‌اند.

 

گروه‌هایی که برگزیده و تقدیری نداشتند

در بین گروه‌ها داوری دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، شش گروه اثر برگزیده نداشتند. گروه‌های داوری تاریخ، تربیت بدنی، زمین‌شناسی، شیمی، علوم تجربی و فلسفه و منطق گروه‌هایی بودند که هیچ کتابی را به عنوان اثر برگزیده یا تقدیری معرفی نکردند.

 

بخش جوایز ویژه

در بخش جوایز ویژه، که از دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی، به پیشنهاد گروه‌های داوری و موافقت کمیته علمی جشنواره اهدا می‌شود، دو کتاب به عنوان کتاب برگزیده دهمین جشنواره معرفی شدند.

  1. کتاب: نابینایی و زندگی مستقل تألیف مریم اصغری، از انتشارات آوای نور به پیشنهاد گروه داوری آموزش و پرورش کودکان استثنایی. طرح مسائل مهم مربوط به گروه نابینایان و بیان بسیار خوب و با زبان ساده توسط نویسنده که خود نابیناست، از دلایل این پیشنهاد قلمداد شده است.

 

  1. کتاب: 1001 اختراع، میراث مسلمانان در جهان ما ترجمه محمد کرام‌الدینی و همکاران، از انتشارات طلایی به پیشنهاد گروه داوری کتاب مرجع؛ به دلیل توجه و اهتمام ویژه به موضوع تمدن اسلامی و دستاوردهای آن

 

۷ بهمن ۱۳۹۲ ۲۰:۲۷
تعداد بازدید : ۳,۱۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید