جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

128 اثر در آخرین دور رقابت‌ها: فلسفه تولید کتاب کمک آموزشی با تجاری سازی مغایرت دارد

128 اثر در آخرین دور رقابت‌ها: فلسفه تولید کتاب کمک آموزشی با تجاری سازی مغایرت دارد

از میان 1534 کتاب مناسب، 285 اثر در یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد داوری شد که 128 اثر برای رقابت در مرحله نهایی نامزد شدند، و در آیین پایانی جشنواره نیز از 45 اثر در دو سطح برگزیده و تقدیری، قدردانی می‌شود.

محمد ناصری دبیر جشنواره یازدهم صبح امروز در نشست خبری خود با رسانه‌ها ضمن اعلام این خبر افزود: در این دوره آثار 422 ناشر در 11 حوزه یادگیری به علاوه داستان و پیش‌دبستانی، با حضور 102 داور و در 32 گروه مورد داوری قرار گرفت.

 ناصری از حضور سه مدیرکل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در کمیته علمی جشنواره به عنوان اقدامی تازه در نظارت بر فرایند داوری کتاب‌های مناسب در این دوره یاد کرد و افزود: با هدف تشویق معلمان مؤلف، در یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، از معلمان شاغل به تدریس که اثرشان در این دوره از جشنواره انتخاب شده باشد، تقدیر به عمل خواهد آمد.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی همچنین با اشاره به مسئولیت‌های وزارت آموزش و پرورش در زنجیره تولید تا مصرف کتاب‌های آموزشی مناسب افزود : بسیاری از اجزای این زنجیره در اختیار آموزش و پرورش نیست؛ وقتی سایر دستگاه‌های ذیربط نظیر مرجع صدور مجوز کتاب و دستگاه تبلیغات رسمی کشور به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند، مسئولیت بر دوش نهاد آموزش و پرورش سنگینی می‌کند.

وی همچنین با به چالش کشیدن تجاری‌سازی و شمارگان انبوه کتاب‌های کمک‌درسی گفت: فلسفه تولید کتاب کمک‌درسی پاسخ‌گویی به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان یعنی پوشش دادن افرادی است که به لحاظ آموزشی، مثلاً قدری پایین‌تر از سطح میانگین قرار دارند؛ در این صورت نمی‌توان یک کتاب کمک‌درسی را به تعداد همه دانش‌آموزان تولید کرد. بر این اساس کتاب آموزشی مناسب باید بتواند با تأکید بر تفاوت‌های فردی، گروهی، قومی یا جغرافیایی، یادگیری مخاطب را توسعه دهد و این نقش و کارکرد اصولاً قابلیت تجاری‌سازی از نوعی را که الان مشاهده می‌کنیم ندارد.

در این نشست همچنین فریبا کیا دبیر علمی جشنواره از وجه اشتراک رسانه‌ها و دفتر انتشارات کتاب‌های کمک آموزشی در ترویج فرهنگ مطالعه یاد کرد و از رسانه‌ها خواست تا در کنار نظام آموزش رسمی برای پویاتر شدن فرآیند آموزش تلاش کنند.

آیین پایانی یازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد روز  23 دیماه در سالن شهید بهنام محمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود. 

۱۵ دی ۱۳۹۳ ۰۹:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۴۶۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید