جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

انتخاب کتاب مناسب، با توجه به درجه استاندارد کتاب، آسان‌تر می‌شود

انتخاب کتاب مناسب، با توجه به درجه استاندارد کتاب، آسان‌تر می‌شود
دانش آموزان، معلمان و دیگر مخاطبان کتاب‌های آموزشی، با اطلاع از درجه استاندارد کتاب‌های آموزشی، می‌توانند دست به انتخاب بهتری بزنند.

فریبا کیا مدیر سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی، می‌گوید: «طبق سیاست‌های جدید این دبیرخانه، از سال جاری، همراه با مشخصات کتاب‌های مناسب آموزشی، درجه استاندارد آن‌ها نیز مشخص می‌شود تا مخاطبان این کتاب‌ها در صورت تعدد منابع، دست به انتخاب‌های دقیق‌تری بزنند.»

مدیر سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی با اشاره به این‌که اکنون بیش از ده هزار عنوان کتاب مناسب داریم، و هر سال نیز بیش از هزار عنوان کتاب آموزشی جدید، به جامعه معرفی می‌شود، افزود:‌«با وجود منابع متعدد، طبعاً مسئله انتخاب برای افراد حائز اهمیت بیش‌تری می‌شود. ما می‌کوشیم با اعلام این درجه‌ها به انتخاب بهتر کمک کنیم.»

خانم کیا با تأکید بر این‌که همه کتاب‌های مناسب، از حداقل ویژگی‌های یک کتاب آموزشی مناسب، برخوردارند؛ گفت: «برخی از مؤلفان و ناشران می‌کوشند پا را از حداقل‌ها فراتر بگذارند و با کوشش و خلاقیت، تجربه‌های نوینی را در عرصه یادگیری و یاددهی به تماشا بگذارند. اعلام این درجه‌ها، به منزله قدردانی از ناشران و مؤلفان کوشا و جست‌وجوگر نیز هست.»

خانم کیا در پاسخ به این‌ پرسش که درجه‌های استاندارد کتاب‌ها چگونه تعیین می‌شود، گفت: «سازوکار ساده‌ است. هر کتاب آموزشی برای کسب عنوان مناسب، باید حداقل به 60 درصد مؤلفه‌های یک کتاب آموزشی خوب دست یابد. اگر کتاب نتواند بیش از 70 درصد امتیازها را به دست آورد، درجه سه استاندارد می‌گیرد؛ با کسب 71 تا 80 درصد امتیاز، درجه دو تلقی می‌شود و چنان‌چه به 81 تا 100 درصد امتیاز دست یابد، درجه یک ارزش‌گذاری می‌شود.»

وبگاه سامان‌کتاب، آمادگی دارد تا دیدگاه‌های ناشران محترم را در این زمینه منتشر کند. لطفاً برای ارائه دیدگاه‌های خود از پیوند زیر استفاده فرمایید.

نامه برای وبگاه سامان کتاب

۵ شهریور ۱۳۹۲ ۱۷:۴۳
وبگاه سامان‌کتاب |
تعداد بازدید : ۱,۳۸۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید