سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳

مقالات

مشاهد‌ه سه بعدی سطح زمین و پدیده‌های جوی آن

بسیاری از افراد تجربه استفاده از نرم‌افزارهایی چون گوگل ارث (google Eearth) را بر روی رایانه خود دارند و هر گاه بخواهند می‌‌توانند به کمک آن به مشاهده کره زمین به‌صورت سه بعدی بپردازند. اما در این مقاله به معرفی یکی از نرم‌افزارهای جالب و کامل‌تر از گوگل ارث، که آن را سازمان ناسا در زمینه مشاهده سه‌بعدی کره زمین و پدیده‌‌های جوی آن تولید کرده است، می‌پردازیم که مزایای بیشتر و ابزارهای کامل‌تری نسبت به نرم‌افزارهای دیگر چون گوگل ارث دارد و معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند از ویژگی‌ها و ابزارهای به‌روز آن در آموزش و یادگیری زمین‌شناسی استفاده نمایند و ... (تصویر ۱)

نرم‌افزار NASA World Wind
این نرم‌افزار که توسط سازمان ناسا توسعه یافته از جمله نرم‌افزارهای قدرتمند برای مشاهده سطح زمین و پدیده‌های جوی به‌‌صورت سه بعدی است، به ‌طوری که  کاربر قادر است نقاط مختلف کره زمین را از بالا مشاهده و پدیده‌های جوی آن را بررسی نماید. این نرم‌افزار مزایای زیادی نسبت به نرم‌افزارهای دیگر دارد؛ برای مثال، می‌تواند تصاویر را از ۶ ماهواره پیشرفته دریافت کند در حالی‌که نرم‌افزار گوگل ارث تنها از ۳ ماهواره تجاری تصاویر را دریافت می‌کند و.... (تصویر ۱)

 NASA World Wind

تصویر ۱: آیکن‌های نرم‌افزار

 

قدرت بزرگ‌نمایی این نرم‌افزار از نرم‌افزارهای مشابه بیشتر است و تصاویر دریافتی آن برخلاف سایر نرم‌افزارها، که چند روز و چند هفته قبل هستند، مربوط به چند ساعت پیش می‌باشد. ابزارهای مختلف نرم‌افزار از بالای صفحه اصلی و یا از طریق زبانه زیر قابل دسترسی هستند:

Tools-….
و با انتخاب هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌های لازم در دسترس قرار می‌گیرند. برای مثال می‌توان پدیده‌های جوی زمین و طول و عرض جغرافیایی سطح زمین را به آسانی مشاهده کرد یا از ابزار قطب‌نما و ... بهره گرفت (تصاویر۲ و ۳ و ۴).


پدیده‌ های جوی تصویر ۲: پدیده‌های جوی


 
طول و عرض جغرافیایی تصویر ۳: طول و عرض جغرافیایی

 

آیکن انتخاب بخش مورد مطالعه تصویر ۴: آیکن انتخاب بخش مورد مطالعه


با انتخاب بخش‌های مختلف می‌توان از تصاویر و انیمیشن‌های مربوط به آن مانند: مسیر طوفان‌ها، تغییرات هواشناسی و ... استفاده نمود. (تصویر ۵)

 

سیر طوفان‌ ها تصویر ۵ ـ سیر طوفان‌ها


علاوه بر این موارد، می‌توان برنامه‌های جانبی مختلف تولید‌شده را از طریق خود نرم‌افزار دریافت کرد و در برنامه مورد استفاده قرار داد. همچنین از بخش تنظیمات می‌توان تغییرات لازم را در بخش‌های نرم‌افزار اعمال کرد و به مرور با کشف‌های بیشتر،‌ اطلاعات نرم‌افزار کامل‌تر و به روز‌تر می‌گردد (تصویر ۶).



آیکن اعمال تغییراتتصویر ۶: آیکن اعمال تغییرات


ویژگی دیگر این نرم‌افزار امکان دسترسی به اطلاعات و مشاهده سه بعدی سطح ماه، مشتری و ...  و دسترسی به اطلاعات جوی و سطح آن‌ها مربوط می‌شود. (تصویر ۷)


 
اطلاعات جوی تصویر ۷: اطلاعات جوی و سطحی


از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار، قابلیت گرفتن تصاویر از صفحات نرم‌افزار و پدیده‌های مد‌نظر جهت استفاده در موارد آموزشی توسط معلم زمین‌شناسی است. همچنین امکان مشاهده و بررسی بخش‌های مختلف کره زمین براساس ساعت‌های منطقه‌ای و طول و عرض جغرافیایی و ... نیز از جمله ویژگی‌های کاربردی این نرم‌افزار است.

 
جمع‌بندی
تأثیر و کاربرد‌های نرم‌افزارهای سه بعدی در زمینه‌های آموزشی‌ و پژوهشی انکار‌ناپذیر است. در این مقاله یکی از نرم‌افزارهای کاربردی در زمینه پدیده‌های سطح و جوی زمین معرفی شد که دارای قابلیت‌ها و ابزارهای مختلفی از جمله: نمایش براساس ویژگی‌‌هایی چون وضعیت پدیده‌های جوی یا طول و عرض جغرافیایی، تصاویر و انیمیشن‌ها و ... می‌باشد.

 

دسترسی آسان به نرم‌افزار از روش‌های زیر امکان‌پذیر می‌باشد:‌
ایمیل نگارنده: Mus. Sa92@ yahoo. com
سایت محتواها و نرم‌افزارهای آموزشی و کاربردیwww. Amuzeshikarbordi. Sellfile. ir

 

منابع
• سایت ناسا: https:// worldwind. arc. nasa gov/
• سایت محتواها و نرم‌افزارهای آموزشی و کاربردی معلمان و دانش‌آموزان: www. Amuzeshikarbordi. Sellfile. ir

 

 

۱۱۶۹
کلیدواژه (keyword): معرفی نرم ‌افزار,نرم‌ افزار زمین‌ شناسی,پدیده‌ های جوی,مشاهده سه بعدی زمین,NASA World Wind,
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.