عنوان فیلم: مهدکودک حیوانات (قهرمان کوچک)
کارگردان: کاوه کنعانی
تکنیک: پویانمایی (انیمیشن) دوبعدی
مدتزمان فیلم: 9 دقیقه
گروه مخاطب: دانشآموزان دورههای اول (اول، دوم، سوم) و دوم ابتدایی (چهارم، پنجم، ششم)
زمان پیشنهادی اجرای فعالیت یادگیری: 45 دقیقه
فرایند اجرای فعالیت آموزشی: قبل و پس از نمایش
خلاصه داستان: در جنگل مهدکودکی وجود دارد که مختص حیوانات است و هر بار ماجرای جدیدی در آن رخ میدهد.
فرایند اجرا: قبل از نمایش
ابتدا روی تکههای کاغذ یا مقوا نقشهایی را بنویسید که در فیلم قهرمان کوچک وجود دارند و بین تعدادی از دانشآموزان کلاس توزیع کنید (برای اینکه دانشآموزان گله نکنند میتوانید از هر نقش چند بار بنویسید تا به همه برسد). از دانشآموزان بپرسید: چه شغلی به آنها افتاده است؟ از این شغل خوششان میآید یا نه؟ چرا؟
ادامه فرایند اجرا: بعد از نمایش
پس از نمایش فیلم سؤالهای زیر را برای گفتوگو مطرح کنید:
● دریافت شما از این فیلم چیست؟
● هر کدام از حیوانات در بازی چه نقشی داشتند؟ چرا برخی از نقش خود خوشحال بودند و برخی ناراحت؟
● جوجو وقتی بابای مدرسه شد، چه کارهایی انجام میداد؟ آیا باز هم ناراحت بود؟ او چه کمکی به حیوانات دیگر کرد؟
● فکر میکنید چرا اسم این پویانمایی (انیمیشن) را قهرمان کوچک گذاشتهاند؟
● حالا چشمان خود را ببندید و تصور کنید فردی که مدرسه، کوچه یا خیابان را تمیز میکند، چند روز بیمار شود و نتواند این کار را انجام دهد. مدرسه، کوچه و خیابان چگونه خواهد شد؟
● مشاغل دیگری را نام ببرید که در زندگی ما تأثیر زیادی دارند؟ ارزش این نوع شغلها برای شما چقدر است؟ (نانوا، رفتگر، کارگر و ...)
● آیا ارزش مشاغل و شاغلان برای شما به میزان درآمد آنها بستگی دارد؟ چرا بله؟ چرا خیر؟
● آیا ارزش مشاغل و شاغلان برای شما به میزان تحصیلات آنها بستگی دارد؟ چرا بله؟ چرا خیر؟
فعالیت تکمیلی
دانشآموزان پایههای اول و دوم یک جمله برای تشکر از افرادی بنویسند که چنین مشاغلی دارند. دانشآموزان پایههای سوم و چهارم متنی برای تشکر از افرادی بنویسند که چنین مشاغلی دارند.