عنوان فیلم: نقال کوچک
کارگردان: مهدی کیانی انبوهی
تکنیک: پویانمایی
مدتزمان فیلم: 9 دقیقه و 44 ثانیه
گروه مخاطب: دانشآموزان دورههای اول و دوم ابتدایی
زمان پیشنهادی اجرای فعالیت یادگیری: 45 تا 70 دقیقه
فرایند اجرای فعالیت آموزشی: پس از نمایش
خلاصه داستان: مادری که از دست خیالبافیهای فرزندش به تنگ آمده است، او را برای شاگردی نزد نانوا و بعد آهنگر و آشپز میفرستد. اما هر بار خیالبافی پسرک باعث خرابکاری میشود. تا روزی که مادر متوجه توانمندی متفاوت فرزندش میشود و ...
شرح اجرا برای دانشآموزان دوره اول ابتدایی
پس از نمایش فیلم سؤالهای زیر را مطرح کنید تا دانشآموزان درباره آنها گفتوگو کنند:
● چرا مردم جلوی خانه کوچولوی خیالباف جمع شده بودند؟
● چرا هرجایی که مادرش او را سرکار میبرد، او را بیرون میکردند؟
● آیا معنای نقال و نقالی را میدانید؟ کوچولوی خیالباف چگونه نقال و قصهگو شد؟
● چرا اسم این فیلم را «نقال کوچک» گذاشتهاند؟
داستانی را که نقال کوچک تعریف کرد بنویسید و برای آن یک نقاشی بکشید. آنچه از فیلم یاد گرفتید زیر نقاشی بنویسید.
شرح اجرا برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی
روی یک برگه به سؤالهای زیر درباره خودتان پاسخ دهید:
● شما چه استعدادها و توانمندیهایی دارید؟
● شما به چه شغلی علاقهمند هستید؟ آیا به اندازة کافی درباره آن شغل فکر کردهاید و از فایدهها و مشکلات آن اطلاع دارید؟
● به نظرتان توانایی و تلاش شما برای رسیدن به آن شغل کافی است؟
● برای رسیدن به هدفتان چهکار باید بکنید؟
فعالیت انتخابی برای دورههای اول و دوم ابتدایی:
● یک کتاب داستان بخوانید و هفته آینده آن را برای همکلاسیهای خود تعریف کنید.
● درباره نقالی در گذشته و حال اطلاعات جمعآوری کنید و به کلاس گزارش دهید.