جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار

صدای گروه موسیقی هم درآمد

صدای گروه موسیقی هم درآمد
گروه داوران موسیقی دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، مشخصات چهار نامزد خود را برای دریافت جایزه اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سامان‌کتاب، گروه داوری موسیقی، متشکل از رضا مهدوی، شاهین فرهت و نکیسا هدایت‌زاده، از بین نه رقیب حاضر در گروه، چهار کتاب را برای دریافت جایزه نامزد کرد.

 ردیف موسیقی ایرانی برای عود تألیف اسکندر ابراهیمی زنجانی مشهور به منصور نریمان (سوره مهر، 90)؛ سیری در رساله‌های موسیقایی، تألیف حسین محمدزاده صدیق (سوره مهر، 89)؛ فرهنگ آهنگ‌سازی (جلد 1 و 2) تألیف علیرضا مشایخی (سوره مهر، 90) و کتاب فارسی فی فن‌الالحان، تألیف محمدتقی حسینی (سوره مهر، 91) چهار کتابی هستند که از سوی این گروه داوری راهی مرحله آخر شده‌اند.

به این ترتیب، انتشارات سوره مهر، می‌تواند از هم اکنون مطمئن باشد که یکی از جوایز دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی را به نام خود ثبت خواهد کرد؛ مگر آن‌که گروه، کتابی را شایسته دریافت جایزه نداند. 

نتیجه انتخاب نهایی گروه موسیقی، روز هفتم بهمن سال جاری، در مراسم پایانی این جشنواره  که در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد. 


 با اعضای این گروه بیش‌تر آشنا شوید.

رضا مهدوی، سرگروه و عضو گروه داوری موسیقی

رضا مهدوی

در بهار 1348 به دنیا آمده است. از 6 سالگی با فراگیری سنتور، به حوزه موسیقی پا گذاشته و به آموختن رمز و راز موسیقی در نزد استادان بنام موسیقی همت گماشته است.

مدرک کارشناسی مدیریت و 23 سال سابقه مدیریتی در عرصه‌های آموزشی و اجرایی دارد و از آن‌جمله مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری، مدیر گروه آموزشی دانشگاه سوره و مدیر دفتر پژوهش‌های کاربردی  بوده است. او همچنین پایه‌گذار هنرستان موسقی حوزه هنری، گروه موسیقی دانشگاه سوره و گروه موسیقی دانشگاه جامع علمی کاربردی به شمار می‌رود. 

طی این سال‌ها برنامه‌های هنری متعددی در کشورهای مختلف جهان برپا کرده است. اجراهای هنرمندانه و خدمات او به موسیقی، در سال 1380، نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برایش به ارمغان آورد. 

در کارنامه قلمی او سردبیری نشریه "مقام موسیقایی" به مدت هشت سال، تألیف بیش از یک‌صد مقاله در حوزه موسیقی و تألیف پنج کتاب "ترنم" و "بینش موسیقی" به چشم می‌آید. 

او از سال 1377 تا کنون به مدت 15 سال در شورای تخصصی دفتر تألیف و برنامه‌ریزی کتب درسی آموزش و پرورش عضویت داشته و سرگروه داوری موسیقی نهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد بوده است. علاوه بر این در چندین جشنواره‌ دیگر موسیقی نیز داوری کرده است.


شاهین فرهت عضو گروه داوری موسیقی شاهین فرهت

در سال 1326 در یک خانواده اهل موسیقی در تهران، چشم به دنیا گشوده است. نواختن پیانو را از ده سالگی آغاز کرد. در 16 سالگی قطعاتی می‌ساخت که برخی از آن‌ها همان موقع از رادیو پخش می‌شد. وی در 23 سالگی، از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. کارشناسی ارشد خود را در رشته آهنگ‌سازی از دانشگاه نیویورک و دکترای خود را از دانشگاه استراسبورگ فرانسه گرفت. 

نخستین سمفونی ساخت او "خیام" بود که گفته می‌شود از موفق‌ترین کنسرت‌های آن روزگار بود و اجرای آن توسط ارکستر سمفونیک تهران، با استقبالی چشمگیر روبه‌رو شد. از آن هنگام تاکنون وی 16 سمفونی دیگر ساخته است که سمفونی شماره 6 (دماوند)، شماره 7 (ایران)، شماره 10 (ایثار) و شماره 15 (فردوسی) از مشهورترین‌ آن‌ها هستند. وی از سال 1355 پس از بازﮔﺸﺖ ﺑﻪ اﻳﺮان در دانشگاه تهران به تدریس موسیقی پرداخت و هم اینک استاد تمام وقت این دانشگاه به شمار می‌رود. 

او عضو اتحادیه بین‌المللی آهنگ‌سازان، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، عضو شورای عالی خانه موسیقی و عضو شورای مرکز موسیقی حوزه هنری است و چند دوره در جشنواره موسیقی فجر داوری کرده است.

 

نکیسا هدایت‌زاده، عضو گروه داوری موسیقی

نکیسا هدایت‌زاده

کارشناسی خود را در سال 1384 در رشته موسیقی از دانشگاه سوره تهران و کارشناسی ارشد خود را در رشته پژوهش هنر از دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز دریافت داشته است. از سال 1387 تا کنون به تدریس موسیقی و هنر در هنرستان‌‌ها اشتغال دارد. رشته اختصاصی او در موسیقی نواختن پیانوست. هم‌زمان مدرس این ساز هم هست. از آثار قلمی این عضو وابسته درجه یک خانه موسیقی ایران، باید به تألیف کتاب "تأثیر نهضت ترجمه بر موسیقی جهان اسلام" اشاره کرد.

۹ دی ۱۳۹۲ ۰۰:۲۲
تعداد بازدید : ۳,۱۷۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید