جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

آب پاکی گروه شیمی روی دست پدیدآورندگان

آب پاکی گروه شیمی روی دست پدیدآورندگان
گروه داوری شیمی دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، بدون معرفی نامزد به کار خود پایان داد.

به گزارش دبیرخانه دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی، اعضای این گروه، هیچ‌یک از ده کتابی را که از جمع 26 کتاب مناسب دو سال گذشته شیمی به جشنواره رسیده بودند، برای دریافت عنوان کتاب برگزیده نامزد نکرد.

 اعضای این گروه داوری نعمت‌الله ارشدی، راضیه بنکدار سخی و حسن حذرخانی با صدور بیانیه‌ای به کار این گروه پایان دادند.

 به این ترتیب از هم اکنون پیداست که گروه داوری شیمی در مراسم پایانی این جشنواره، کتاب برگزیده‌ای معرفی نخواهد کرد.

دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد روز 7 بهمن 1392 در تالار اصلی همایش‌های مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، واقع در خیابان حجاب تهران برگزار  می‌شود.

 

 گله‌ها و سفارش‌های گروه شیمی در بیانیه پایانی

گروه داوری در بیانیه خود از نبود نوآوری در گزینش و شیوه سازمان‌دهی محتوا، تمرکز بیش از اندازه بر تولید کتاب‌های کار و تمرین، بی‌توجهی به دستاوردهای نوین علم و فناوری‌های جدید و  مسائل محیط زیست، بی‌مهری نسبت به فعالیت‌های عملی و آزمایشگاهی که بخشی جدایی ناپذیر از شیمی است، بی‌توجهی به فناوری‌های نوین آموزشی و ارتباطی در آموزش شیمی و عدم تلاش برای همگانی کردن دانش شیمی و ایجاد ارتباط ملموس میان آن و زندگی روزمره گله کرده است.

 این گروه همچنین در بیانیه خود به ناشران و پدیدآورندگان کتاب‌های شیمی چند توصیه کرده است:

  •  تلاش برای تدوین و انتشار کتاب‌هایی نو و متمایز با عنایت به دلایل کامیابی کتاب‌های برتر جشنواره‌های پیشین
  • تلاش برای تعاملی کردن محتوا،‌ مانندافزودن امکانات الکترونیکی و ایجاد وبگاه که بستری مناسب برای ارتباط نزدیک‌تر و پیوسته با مخاطبان و جمع آوری نظر و تشخیص نیاز آن‌ها فراهم می‌آورد؛
  • توجه به فعالیت‌های عملی، به‌ویژه طراحی آزمایش‌های ساده، ایمن و کم‌هزینه برای اجرا در خانه و مدرسه؛
  • تولید کتاب برای گروه پراهمیت معلمان، کارشناسان و برنامه‌ریزان درسی که علی‌رغم شمار کمشان نباید به بوته فراموشی سپرده شوند؛
  • تولید کتاب‌هایی با حجم کم و در قطع جیبی که ضمن ارزان بودن، بتواند مفاهیم مهم و پرکاربرد شیمی در زندگی را به زبانی ساده و قابل درک به همگان بیاموزد.

 

 با اعضای این گروه داوری بیشتر آشنا شوید.

 

نعمت‌الله ارشدی، سرگروه داوری شیمی نعمتالله ارشدی

دکتری شیمی آلی دارد و پیش از این،‌ بیش از ده سال کارشناس مسئول گروه شیمی دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی بوده است. اکنون سردبیر مجله «رشد آموزش شیمی»، عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه زنجان و عضو کمیته آموزش انجمن شیمی ایران است. در کارنامه علمی او تألیف کتابهای شیمی دوره متوسطه نظری، تدوین بخش شیمی کتابهای علوم تجربی دورههای راهنمایی، تألیف بخش شیمی «فرهنگ بزرگ سخن»، ترجمه کتاب شیمی «دانشگاه کمبریج»، و داوری جشنوارههای کتابهای آموزشی رشد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چشم می‌آید.

 

راصیه بنکدار سخی، عضو گروه داوری شیمی  راضیه بنکدار سخی

کارشناس ارشد شیمی معدنی است و سال‌ها سابقه تدریس در دبیرستانهای تهران دارد و از سال 1384 تا به امروز کارشناس گروه شیمی دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی بوده است. مشارکت در تدوین 15 مقاله آموزشی و پژوهشی و تألیف دو عنوان کتاب شیمی گرما (محراب قلم، 1384) و داده‌های شیمی (فاطمی، 1387) از دیگر نکاتی است که در کارنامه علمی آموزشی او دیده می‌شود. وی دو بار بهعنوان معلم نمونه منطقه و یک بار بهعنوان معلم نمونه استان انتخاب شده و دو دوره در جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد داوری کرده است.

 

حسن حذرخانی، عضو گروه داوری شیمی

حسن حذرخانی

متولد 1351 آبیک است. دکترای شیمی آلی دارد و مدرس دانشگاه شهید رجایی، دانشگاه فرهنگیان و دبیرستان‌های علامه حلی است. در کارنامه علمی و آموزشی او تدریس در مدارس خارج از کشور، داوری جشنواره خوارزمی، تألیف کتاب‌های درسی و کمک‌درسی، شرکت در همایش‌های علمی و همکاری در تولید نرمافزارهای آموزشی راهنمای معلم کتاب شیمی(1) دیده می‌شود. او در حال حاضر مدیر گروه شیمی دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی است.

 

 

۲۶ دی ۱۳۹۲ ۱۸:۱۶
تعداد بازدید : ۴,۶۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید