پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

دور آخر گروه پیش‌دبستانی با 11 کتاب

دور آخر گروه پیش‌دبستانی با 11 کتاب
گروه پیش‌دبستانی که با 900 عنوان کتاب مناسب، بیش‌ترین تعداد کتاب‌ها را در بین گروه‌های 35 گانه دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد به خود اختصاص داده بود، 11 عنوان کتاب را راهی دور نهایی کرد.

 

 

بنا بر اعلام دبیرخانه این جشنواره، هفت داور گروه پیش‌دبستانی طاهره خردور، مجید راستی، افسانه شعبان‌نژاد، مرتضی طاهری، شیرین فاضلی، نبی‌الله صادقیان و بابک نیک‌طلب این تعداد کتاب را از مجموعه‌ای با 50 عنوان کتاب جدا کردند.

در بین نامزدهای این گروه، انتشارات مدرسه برهان با 4 عنوان و کتاب‌های ارغوانی و نغمه نو اندیش هر یک با دو عنوان کتاب بیش‌ترین سهم را از آن خود کرده‌اند. همچنین جواد آزمون، ماندانا آجودان گرگانی و شکوه قاسم‌نیا هر کدام صاحب دو عنوان از این کتاب‌ها هستند.

اسامی 11 عنوان کتابی که تا چهار روز دیگر در مراسم پایانی دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، چهار جایزه این جشنواره را به نام خود خواهند کرد، از این قرار است:

  • با صدای زنبور؛ تألیف: سرور کتبی )مدرسه، 81)‌
  • بازی و تفریح (مدرسه، 85)‌ و بازی و ورزش (مدرسه، 86)؛ ترجمه: جواد آزمون و ماندانا آجودان گرگانی
  • بپر بیرون کوچولو؛ تألیف: نادین بران- کازم؛ ترجمه: شادی پزشک‌نیا )نسل نو اندیش، 90)
  • بیبو بیبو؛ تألیف: لاله جعفری (مؤسسه نشر شهر، 88)
  • ترانه‌های نیایش؛ تألیف: مصطفی رحماندوست (افق،‌ 90)
  • خانه زیبای من؛ تألیف: کیومرث سلطانی ابهری و دیگران (نغمه نواندیش، 91)
  • خروس کلاه‌مخملی؛ تألیف: شکوه قاسم‌نیا (کتاب‌های ارغوانی، 87)‌
  • رنگین‌کمان: انس با قرآن کریم در دوره پیش‌دبستان؛ تألیف: مسعود تهرانی فرجاد، الهه ستوده، غلامعباس سرشورخراسانی، منصوره سیدصالحی و مسعود وکیل )مدرسه، 90)
  • کفشای پولکی؛ تألیف: شکوه قاسم‌نیا )کتاب‌های ارغوانی، 84)
  • کلید کوچولو؛ تألیف: ابراهیم قدردان )کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،91)
  • محله زیبای من؛ تألیف: کیومرث سلطانی ابهری و دیگران )نغمه نو اندیش، 91)‌

شایان ذکر است که اغلب اعضای محترم گروه داوران به دلیل عضویت در گروه داوران، کتاب‌های خود را بزرگوارانه از چرخه داوری خارج کردند و  به همکاری با دبیرخانه جشنواره ادامه دادند. مطابق آیین‌نامه دهمین جشنواره کتاب‌های رشد، اعضای گروه‌های داوری نمی‌توانستند پدیدآورنده یا از پدیدآورندگان کتاب‌های مورد داوری باشند. در بین داورانی که از شرکت کتاب‌های خود در رقابت‌های این دوره از جشنواره چشم پوشیدند، افسانه شعبان‌نژاد با 20 عنوان کتاب‌ در صدر قرار می‌گیرد.

 

با داوران این گروه بیشتر آشنا شوید

 

مرتضی طاهری، سرگروه پیش‌دبستانیمرتضی طاهری

در 1330 در تهران چشم به جهان گشود. دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی است. در سی سال گذشته، در سمت‌های کارشناس متوسطه پرورشی، معاون پرورشی و رئیس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران خدمت کرده و  از سال 1386 تا کنون کارشناس مسئول گروه پیش‌دبستانی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف بوده است. از وی نوشته‌ها و مقالاتی در مجله رشد پیش دبستانی، رشد معلم و رشد ابتدایی منتشر شده است. او همچنین از مؤلفان کتاب برنامه‌ریزی فرهنگی تربیتی تربیت معلم به‌شمار می‌آید.

 

طاهره خردور

طاهره خردور عضو گروه پیش‌دبستانی

متولد 1344 تهران است. بیش از ده سال مدیر داخلی مجله رشد کودک بوده است. تاکنون کتاب‌های متعددی برای کودکان نوشته است. از جمله: قصه‌های الکی و پلکی، یک اسم و چند قصه، قصه‌های میوه‌ها و قصه‌های خوراکی‌ها. وی در تألیف ده‌ها عنوان کتاب آموزشی و کمک‌درسی در زمینه‌های خلاقیت، بازی، سرگرمی و کتاب‌های کار فارسی، ریاضی و علوم نقش‌آفرینی کرده است.

 

مجید راستی عضو گروه پیش‌دبستانی مجید راستی

متولد 1333 و کارشناس زبان انگلیسی است. حدود چهل سال سابقه نویسندگی برای کودکان و نوجوانان دارد که بیش از 25 سال آن در گروه کودک و  نوجوان سیما، شبکه‌های 1 و 2، گذشته است. با مجلات کودکانه مانند گلک، رشد کودک، سروش کودک و خردسال، نبات کوچولو، کیهان بچه‌ها همکاری داشته و بیش از 50 عنوان کتاب برای این گروه سنی نوشته است؛ از جمله: ماجراهای علی کوچولو، چند تا دوست؟، این سر دنیا آن سر دنیا، یک تکه آسمان به من بده و... وی هم اکنون رئیس انجمن نویسندگان کودکان و نوجوان کشور است.

 

 افسانه شعبان‌نژاد عضو گروه پیش‌دبستانی افسانه شعبان‌نژاد

متولد 1342 شهداد کرمان است. از شاعران و نویسندگان سرشناس کودکان و نوجوانان و کارشناس ارشد رشته ادبیات نمایشی است. در دهه 60 چندین سال سردبیری مجلات رشد نوآموز و رشد دانش‌آموز را به عهده داشت و چندی نیز عضو شورای شعر کیهان بچه‌ها بود. وی تاکنون ده‌ها کتاب داستان و دفتر شعر منتشر کرده است؛ از جمله: پونه‌ها و پروانه‌ها، خورشید خانم کجایی؟ یک کاسه شبنم، خونه خاله کدوم وره؟ جشن گنجشک‌ها، بهار گمشده، باغ هزار دخترون، باغ فرشته‌ها،یک آسمان سلام،آی زنگوله آی زنگوله، بادبادک و کلاغه،  جوجه زرد تپلی، و کلاغه کجاست روی درخت؛ روباه قرمز سلام (ترجمه)

این کتاب‌ها ده‌ها جایزه و تقدیرنامه را بر پدیدآورنده خود به ارمغان آورده‌اند که از زمره آن‌ها می‌توان به کسب نشان درجه یک هنری در رشته ادبیات داستانی اشاره کرد.

 

شیرین فاضلی عضو گروه پیش‌دبستانیشیرین فاضلی

متولد 1360 است. و از ده سال پیش، در  گروه پیش‌دبستان دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب مشغول به کار بوده است. عمده فعالیت‌های او در این حوزه عبارت است از: بررسی محتوای آموزشی و پرورشی تولیدی استان‌ها، آموزش مربیان، همکاری در تألیف راهنمای برنامه دوره پیش‌دبستان و همکاری در تألیف کتاب‌های کودک مربی.



 

نبی‌الله صادقیان عضو گروه پیش‌دبستانی نبی الله صادقیان

متولد سال 1337 و از همکاران پرسابقه گروه پیش‌دبستانی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف به شمار می‌رود و مدتی مسئولیت این گروه را برعهده داشته است. اجرای طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشی متعددی را بر عهده داشته و در چندین طرح به‌عنوان ناظر یا همکار نقش‌آفرینی کرده است. وی همچنین تدوین و تألیف چندین مجموعه کتاب را سرپرستی کرده است: یک مجموعه آموزشی 80 جلدی برای کودکان 2 تا 6 سال (8 بسته 10 تایی)، کتاب‌های کار برای دوره آمادگی در حوزه‌های محیط زیست، بهداشت و ....، کتاب‌های راهنمای مربیان پیش‌دبستانی و بالاخره همکاری در تألیف کتاب برای کشور افغانستان.

برگزاری کارگاه‌های متعدد آموزشی برای معلمان کشور و تدریس در مراکز متعدد آموزشی از دیگر فعالیت‌های این کارشناس آموزش پیش از دبستان به‌شمار می‌رود. 

 

بابک نیک‌طلب عضو گروه پیش‌دبستانی بابک نیک‌طلب

زاده سال 1364 تهران، کارشناس زبان و ادبیات فارسی و شاعر و نویسنده‌ای نام‌آشناست. مجموعه شعرهای زیر از وی تاکنون منتشر شده است: پیشواز روشنی، نردبانی از ستاره، تا خیابان خوشبخت، عروس آسمون. همچنین مجموعه گزیده‌های او از وحشی بافقی، سعدی، فردوسی و مولوی انتشار یافته است. آثار نیک‌طلب در جشنواره‌های ادبی معتددی مورد تقدیر و ستایش  قرار گرفته و از جمله در سال  عنوان نفر اول بخش شعر کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی شعر فجر را در سال  1389به خود اختصاص داده است. وی همچنین در بسیاری از جشنواره‌های ادبی معتبر  به‌عنوان داور شعر حضور داشته است. 

 

 

۳ بهمن ۱۳۹۲ ۱۱:۰۶
تعداد بازدید : ۳,۸۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید