شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

سه مجموعه و دو کتاب تک، نامزدهای گروه زبان و ادبیات فارسی

سه مجموعه و دو کتاب تک، نامزدهای گروه زبان و ادبیات فارسی
گروه زبان و ادبیات فارسی اسامی نامزدهای خود را برای کسب عنوان برگزیده دهمین جشنواره کتاب آموزشی رشد اعلام کرد. در بین كتاب‌های معرفی شده، سه مجموعه کتاب و دو کتاب تک جلدی معرفی شده است.

بنا به گزارش خبرنگار سامان‌کتاب مجموعه به من بیاموزید، تألیف: عبدالرحمان صفار‌پور (مدرسه برهان، 91)، مجموعه سه جلدی دفتر انشای من برای دانش آموزان سه پایه اول تا سوم راهنمایی، تألیف: جعفر خرازی، فاطمه حیدرنیاز و فتح‌الله فروغی (شورا، 90) و  مجموعه چهار جلدی کتاب‌های آقای حسین فرخ‌مهر در موضوع انشا سه مجموعه‌ای است که در فهرست نامزدهای این گروه دیده می‌شود.

مجموعه چهار جلدی اخیر، شامل: انشا و اندیشه‏ برای سوم دبستان (عابد، 89)؛ خیال انشا از خانه تا مدرسه: برای دانش‌آموزان چهارم و پنجم دبستان (نوشته، 89)؛ زنگ انشا‌ی چهارم و پنجم دبستان (عابد، 89)؛ کلاس انشا: برای دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی (نوشته، 90) است.

مجموعه «به من بیاموزید» نیز کوششی برای آشنایی دیداری کودکان با نقش نماد‌های نوشتار‌‌ی؛ به یادسپاری نقش نماد‌های نوشتاری و درک بصری چگونگی رسم نقش نمادهای نوشتاری است.

آموزش عروض و قافیه به زبان ساده؛ تألیف: مصطفی طباطبایی (لوح زرین، 89) و انشا درس روییدن در خود؛ تألیف: علی رؤوف (آییژ، 90) نیز عنوان دو کتابی است که به صورت تک جلدی منتشر شده‌اند.

گروه داوری زبان و ادبیات فارسی با داشتن 364 کتاب مناسب، پس از گروه پیش‌دبستانی از بیش‌ترین حجم کتاب مناسب برخوردار بود.

نکته جالب توجه در اسامی اعلام شده، فراوانی کتاب‌های با موضوع انشا در بین نامزدهای دریافت جایزه است. به نظر می‌رسد این توجه ویژه به درس انشا، با سخنان رئیس جمهور محترم در مراسم آغاز سال تحصیلی پیرامون اهمیت انشا بی‌ارتباط نباشد؛ گرچه علاقه‌مندی خود اعضای گروه پنج نفری نسبت به درس انشا نیز در این رابطه بی‌تأثیر نیست.

همین توجه موجب حضور پر رنگ کتاب‌های آقای حسین فرخ‌مهر در بین عناوین نامزد شده است. او با چهار عنوان کتاب بیش‌ترین کتاب‌ها را در بین پدیدآورندگان این گروه دارد. دو کتاب او توسط انتشارات عابد و دو کتاب دیگرش توسط انتشارات نوشته منتشر شده‌اند.  

 

با اعضا این گروه داوری بیشتر آشنا شوید. 

فریدون اکبری شلدره، سرگروه داوری زبان و ادبیات فارسی فریدون اکبری شِلدِره

متولد سال 1342 است و حدود 29 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش دارد. سال 1390 از دانشگاه شهید بهشتی دکتری زبان و ادبیات فارسی گرفته است و از سال 1384 تا کنون کارشناس مسئول گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی است. وی دارای سابقه تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی ساری و تهران است و کارگاههای آموزشی متعددی را نیز در موضوعات مختلف برگزار کرده است.

در کارنامه قلمی دکتر اکبری تألیفات متعددی از کتاب اعم از ادبی و کمک‌درسی و مقاله دیده می‌شود. از کتابهای او باید به ادبیات داستانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی (1382) تصحیح دیوان فدایی مازندرانی (1377) ادبیات کودکان و نوجوانان (1385) و کلیات فارسی اقبال لاهوری (در دست تألیف) اشاره کرد. از زمره مقالات او نیز می‌توان این چند مقاله را نام برد: پارس، پارس کردن و نام آواهای بانگ سگ (نامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی، 1392)؛ گشایش چشم درون، نگاهی فلسفی به انشا (ماهنامه انشا و نویسندگی، 1390)؛ خاقانی، پیراسته از شکوه خاقانی (نقدی بر یک گزیده از خاقانی، مجله شعر، 1375)


پریچهر جبلی عضو گروه داوری زبان و ادبیات فارسی پریچهر جبلی آده

متولد سال 1332  است. دانشآموخته رشته علوم تربیتی با گرایش برنامه‌ریزی درسی است و بیش از 40 سال سابقه تدریس در مدارس ابتدایی و دوره‌های تأمین مدرس کشوری و ضمن خدمت دارد. سه سال اول خدمتش را در دبستانهای شهر ارومیه و بقیه سالهای تدریسش در مناطق 10، 11 و 8 تهران و در پایههای مختلف گذشته است. با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی همکاری داشته و عضو کمیته «خلاقیت» و مدرس «رویکردهای خلاقیت، مشارکت و تلفیق» و همچنین مدرس کتابهای جدیدالتألیف علوم تجربی و فارسی است. وی مجموعاً در تألیف و ویرایش بیش از 20 عنوان کتاب فارسی کمکدرسی همکاری داشته است.


بهیاد صدیق‌پور، عضو گروه داوری زبان و ادبیات فارسی بهیاد صدیقپور

متولد سال 1345 و دبیر زبان و ادبیات فارسی در منطقه 7 تهران و دانشجوی دکترای ادبیات فارسی است. وی فعالیتهای متنوعی در زمینه تدریس، تحقیق و تألیف دارد. مدرس دورههای ضمن خدمت و سرگروه درس ادبیات فارسی و مدیر اجرایی گروه آموزشی بوده است؛ در تألیف 13 جلد کتاب کمکدرسی همکاری کرده است؛ مؤسس و رئیس انجمن علمی- آموزشی معلمان ادبیات به‌شمار می‌آید؛ برگزیدة مسابقه شعر معلم (1392) و جشنواره الگوهای تدریس (1389) را در کارنامه خود دارد و افزون بر این‌ها دستی نیز در هنر عکاسی دارد. 


محمدرضا کافیانی، عضو گروه داوری زبان و ادبیات فارسی محمدرضا کافیان خیابانی

کارشناس سابق دفتر آموزشوپرورش ابتدایی است و تجربه مؤثری در فعالیتهای آموزشی ستادی دارد که اهم آنها عبارت است از: کارشناس گروههای آموزشی ابتدایی، عضو شورای تألیف کتب درسی و زبانآموزی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، مدرس کارگاههای خلاقیت، آموزش جهانی، هفت هوش، و غنیسازی مدرسه برای رشد. وی همچنین از مؤلفان کتاب فارسی اول ابتدایی در سال 1380 بوده است.



شهناز عبادتی عضو گروه داوری زبان و ادبیات فارسی شهناز عبادتی

مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دارد و دانشجوی دکترای این رشته است. بیش از ده سال سرگروه آموزشی ادبیات فارسی شهر تهران بوده است. در مراکز تربیتمعلم و مراکز آموزش ضمن خدمت معلمان به تدریس اشتغال داشته و بیش از ده عنوان كتاب کمکدرسی برای دانشآموزان نگاشته است.

 

۳ بهمن ۱۳۹۲ ۱۳:۵۳
تعداد بازدید : ۵۳,۹۷۱

نظرات بینندگان

3
۱۳۹۸/۰۹/۱۰
0
46
64

کاش کتاب های بیشتری رو مثال می زدید

دریا
۱۴۰۰/۰۸/۲۸
0
29
16

عالی


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید