حجتالاسلام محیالدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: این دوره از جشنواره کتابهای آموزشی رشد، در شرایطی برگزار میشود که معرفی آثار برگزیده، به کتابهای درسی توسعه پیدا کرده است و تنها مختص این مراسم و کتابنامههای
رشد نیست.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش که در مراسم پایانی دهمین
جشنواره کتابهای کمک آموزشی رشد سخن میگفت، با اشاره به اختصاص صفحات ویژه برای معرفی کتابهای مناسب در پایان کتابهای درسی جدیدالتألیف، گفت: همانطور که آقای فانی وزیر محترم آموزش و پرورش تأکید کردند هیچ نمایشگاه کتابی در آموزش و پرورش برگزار نمیشود مگر آنکه
کتابهای عرضه شده در آن به تأیید دبیرخانه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی رسیده باشد.
وی افزود خرید کتاب با استناد به کتابنامه رشد، در نمایشگاههایی مانند یاد یار مهربان با بودجهای سه میلیارد تومانی توسط شهرداری، میتواند منجر به گشایش فضای فرهنگی
فارغ از باندبازیها و رودربایستیها شود.
محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در بخش دیگری از سخنان خود، تقدیر و حمایت از اصحاب تولید فکر و اندیشه را امری لازم و ضروری خواند و گفت:
«ما میان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به عنوان متولی تولید محتوای درسی و ناشران کتابهای آموزشی، جدایی و انفصالی نمیبینیم و همه در یک جهت حرکت میکنیم و در همین راستا تولید یک کتاب آموزشی خوب توسط یک ناشر خصوصی از نظر ما رقابت معنا نیست؛ بلکه مساعدتی
است که قابل تقدیر و تحسین است.»
محمدیان با اشاره به اهمیت و احترامی که کتاب همواره در فرهنگ اسلامی ما داشته است، از ناشران خواست کاری کنند که کتابها یک بار مصرف نباشد. وی گفت: «کتابهای ما باید
معرف فرهنگ غنی اسلامی ایرانی باشند و خواننده را با آداب و رسوم ما آشنا کنند. ما باید بهترین کاغذ و بهترین متن و تصویرگری را در اختیار بچهها بگذاریم نه کتابهایی که یک بار مصرفاند.»
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این نکته که هیچ چیز جای کتاب را نمیگیرد، گفت: «امروز فیلم و بازیهای رایانهای و نرمافزارها، رقیبان جدی کتاب هستند؛
اما کتاب چیز دیگری اسیت. بوی کاغذ هنوز هم مستیآفرین است و این برعهده ماست که با تولید کتابهای خوب، کودکان را به کتاب خواندن علاقهمند کنیم.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش حضور ناشران و پدیدآورندگان کتابهای آموزشی را مؤثرترین روش در برابر تبلیغ کتابهای غیراستاندارد خواند
و افزود: ما حتی اگر به معلمان و مدیران درباره آثار مناسب اطلاع رسانی کنیم، گاه جلدهای رنگارنگ و عناوین اغواگر کتابهای غیر استاندارد، به خصوص در مورد کتابهای کنکور، ممکن است تأثیرگذارتر باشند؛ بنابراین لازم است ناشران، مؤلفان و تولیدکنندگان کتابهای آموزشی
با تعصبی حرفهای در این راه، از بروز انحرافها جلوگیری کنند.