اولین کارگاه آموزشی ناشران با هدف تبیین برنامه درسی ریاضی و رویکردهای جدید آن برای ناشران کتابهای آموزشی ریاضی برگزار شد.
در این کارگاه که روز چهارشنبه، هفتم اسفندماه سال جاری در قالب یک نشست یک روزه، در محل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد، مؤلفانی از 30 مؤسسه انتشاراتی، محمود
امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری، محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، فریبا کیا معاون برنامهریزی و ساماندهی منابع مکتوب این دفتر، حمیدرضا امیری مدیر گروه ریاضی دفتر تألیف و خسرو داوودی کارشناس دفتر تألیف و
تنی چند از ارزیابان کتابهای آموزشی ریاضی حضور داشتند.
محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در آغاز این نشست با
اشاره به جایگاه مهم درس ریاضی و با این وعده که بهزودی کارگاههایی با دیگر موضوعات درسی نیز بر پا خواهد شد، گفت: «ما قصد داریم در این کارگاهها ضمن بیان دیدگاه خودمان، متقابلاً با دیدگاههای ناشران آموزشی از نزدیک آشنا شویم و با یک حرکت هماهنگ و همسو در مسیر
تولید کتابهای مفید و مناسب گام برداریم.»
در ادامه نشست مذکور محمود امانی طهرانی، مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه
نظری با اشاره به نتایج مطالعه اخیر پیزا گفت: «یکی از نکات جالب توجه در این گزارش آن است که بین درآمدهای نفتی کشورها و میزان دانش و مهارتهای ریاضی و علوم دانشآموزان رابطهای منفی وجود دارد. یعنی هر چه درآمد نفتی بالاتر است، دانش آموزان از دانش و مهارت کمتری
در این دو حوزه برخوردار هستند.» امانی افزود: «ما کارهای زیادی پیش رو داریم و خوشبختانه وجود سند تحول، که به مدد 500 صاحبنظر و دانشمند در حوزه تعلیم و تربیت شکل گرفته است و باید قدردان آن باشیم، گوهری ارزشمند در کنار ماست.»
خسرو داوودی کارشناس دفتر تألیف کتابهای درسی که خود از دبیران ریاضی و مؤلف دهها کتاب کمکدرسی در این حوزه است، سپس به
تفصیل از چهارچوبهایی که باید در تولید کتابهای ریاضی رعایت شوند و خصوصاً توجه به رویکردهای مهم و اصلی برنامه درسی سخن گفت.
این کارگاه آموزشی با طرح دیدگاهها و پرسشهای ناشران شرکتکننده و پاسخ کارشناسان از جمله ارزیابان کتابهای آموزشی ریاضی که در نشست حضور داشتند، به پایان رسید.
تصاویری از نخستین کارگاه آموزشی ریاضی