امانی عضو کمیته علمی یازدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد، روز دوشنبه سوم آبان، در سومین نشست هماهنگی سرگروهها و داوران این جشنواره گفت: تکمیل شدن فرایند آموزش سه ضلع دارد: تولید، توزیع و فرهنگسازی برای مصرف؛ زمانی فضای مناسب برای آموزش ایجاد
میشود، که هر سه ضلع این مثلث همدیگر را پشتیبانی و تکمیل کنند. ما میکوشیم فضای تازهای در حال شکلگیری است.
محمود امانی طهرانی،
مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری، نخستین ضلع این مثلث را تولید خواند و گفت: بخش تولید، معمولاً فعال است؛ ناشران و تولید کنندگان محصولات آموزشی بهطور نسبی فعال هستند و ما
هم هر سال در سازمان پژوهش میلیاردها تومان در جریان تولید کتاب و محصولات آموزشی تزریق میکنیم.
او وجه دوم این مثلث را که وجه مفقود یا ناقص مثلث میشمارد، نبود یک نظام توزیع و پخش مناسب دانست که قادر باشد محصولات تولید
شده را به طور مؤثر به متقاضی برساند. او در همین زمینه گفت: ناشران کتابهای مناسب گلهمندند که در حوزه پخش فرقی بین کتابهای آنها و کتابهای نامناسب تولید شده وجود ندارد؛ تولید کنندگان فیلمها و نرمافزارهای آموزشی هم گله دارند که بستر مناسبی برای پخش محصولاتشان
وجود ندارد. خوشبختانه به تازگی یک نظام پخش فراگیر به نام "پخش مدرسه" تدبیر شده است. البته "پخش مدرسه" با انتشارات مدرسه و پخش کتابهای انتشارات مدرسه فرق دارد و فعالیتی مستقل است. بهطور کلی پخش مدرسه قرار است دو نوع محصول را پخش کند: محصولات خود سازمان پژوهش
را و محصولات مورد تأیید سازمان را. ما امسال در سازمان دو میلیارد تومان برای توزیع محصولاتی که قرار بود در اختیار معلمان قرار داده شود، هزینه کردهایم. در بخش دانشآموزی هم برای اولین بار در کشور، 15 میلیون حلقه سی دی و دی وی دی ضمیمه کتابهای درسی توزیع شد.
او در معرفی بیشتر نظام جدید توزیع محصولات آموزشی، تضیح داد: در این نظام جدید باید انواع مسیرهای دستیابی برای تهیه یک محصول
اعم از کتاب، فیلم، نرمافزار و ابزار برای دانش آموزان، معلمها و خانوادهها وجود داشته باشد.
آقای امانی با اشاره به فعالیتهای چندین ساله ساماندهی کتابهای آموزشی، افزود: در بخش کتاب، مسیر بسیار دقیق، قرص و مجربی اندیشیده
شده است؛ ممکن است بخشهای دیگر اینقدر شفاف و روشن نباشد.
مدیر کل دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری ضلع سوم این مثلث را فرهنگسازی و ایجاد زمینه و تشنگی در مخاطب برای مصرف
خواند و گفت: به همین منظور ما از سال آینده تحصیلی، در آغاز کتابهای درسی، پشتیبانهای تولید شده برای هر کتاب، از جمله کتابهای آموزشی، فیلمها، نرمافزارها و وبگاهها را معرفی خواهیم کرد و نحوه استفاده از هر یک را توضیح خواهیم داد. بنابراین از سال آینده به
آوردن فهرست کتابهای آموزشی بسنده نمیکنیم.
آقای امانی ابراز امیدواری کرد در کنار هم قرار گرفتن این سه ضلع و پشتیبانی آنها از یکدیگر، ما را به مسیری رشد یابنده سوق دهد
و نظامی افزاینده را به ارمغان آورد که اجزای آن به هم کمک میکنند.
او با اشاره به کوتاه بودن زمان حضور دانش آموزان در مدرسه، گفت: ما امیدواریم با تکمیل شدن اضلاع این مثلث، فضای بیرون از کلاس
نیز تبدیل به یک کلاس درس بشود و کلاس صرفاً محلی برای گردآمدن و گفتوگو و پیدا کردن نقشه ادامه راه باشد و مدلی از آموزش و پرورش را دنبال کنیم که در آن علاوه بر دانش آموز و معلم، جامعه و خانواده نیز در یادگیری سهیم و درگیر شود.
امانی در پایان گفت: این همان آرمانی است که ما سالها تحت عنوان یادگیرنده مادامالعمر و یادگیرنده فعال دنبال میکردیم. با این
نگاه، یک فضای تازه در حال شکلگیری است.