جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
 

اخبار

با معرفی 43 برگزیده، جشنواره یازدهم به کار خود پایان داد

با معرفی 43 برگزیده، جشنواره یازدهم به کار خود پایان داد
عصر روز 23 دی، یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد با اعلام 43 اثر برگزیده، به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار سامان‌کتاب، در مراسم پایانی این جشنواره، که با پیام ویدیویی وزیر آموزش و پرورش آغاز شد، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش، رئیس، مدیران عالی رتبه و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و نویسندگان، مترجمان و ناشران فعال کتاب‌های آموزشی و تربیتی حضور داشتند.

 

به این ترتیب یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، که به گفته محمد ناصری، دبیر این جشنواره، با حضور 4000 کتاب در ابتدای مسیر آغاز شده بود، با معرفی 43 اثر به پایان رسید.

 

برای نیل به این نتیجه، 285 کتاب مناسب که در مرحله نخست ارزیابی‌ها، بالاترین امتیاز را به دست آورده بودند، در 13 حوزه (11 حوزه یادگیری و دو حوزه پیش‌دبستانی و داستان) و  در  32 گروه داوری، توسط 102 داور مورد داوری قرار گرفت.

 

در این مراسم همچنین انتشارات قدیانی، انتشارات کانون اندیشه جوان و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شرکت انتشارات فنی ایران و موسسه فرهنگی برهان یا انتشارات مدرسه به عنوان پنج ناشر برتر آموزشی و تربیتی معرفی شدند

 

مشخصات برگزیدگان یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی از این قرار است:

 

برگزیدگان حوزه یادگیری آداب و مهارت‌های زندگی و بنیان خانواده

 

گروه داوری تفکر، پژوهش و سبک زندگی، سه کتاب را شایسته تقدیر معرفی کرد. کتاب پرورش خلاقیت در کودکان، تألیف علی سعیدی، از انتشارات لوح زرین، مجموعه کتاب‌ 12 جلدی لذت زندگی، تألیف محرم آقازاده، ابراهیم اصلانی و مرتضی مجدفر و لیلا سلیقه‌دار، از انتشارات مرآت و مهارت‌های آموختن For Dummies، ترجمه فرشید قهرمانی از انتشارات آوند دانش سه اثر تقدیری این گروه بودند.

 

برگزیدگان حوزه یادگیری تربیت بدنی و سلامت

 

گروه داوری تربیت بدنی و سلامت، کتاب: اندازه‌گیری و ارزشیابی در تربیت بدنی، از انتشارات بامداد کتاب را به‌عنوان کتاب برگزیده اعلام و تندیس این جشنواره را به مترجم آن غلامرضا سراج‌زاده اعطا کرد.

 

برگزیدگان حوزه یادگیری حکمت و معارف اسلامی

 

گروه داوری فلسفه، کتاب فلسفه اسلامی: طرح درس‌هایی برای آموزش به کودکان، نوشته مهدی پرویزی، از سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را شایسته جایزه نخست و عنوان برگزیده این جشنواره دانست.

 

در این حوزه، گروه داوری معارف اسلامی نیز ، مجموعه 9 جلدی «پرسش‌ها و پاسخ‌ها»، تألیف غلامرضا حیدری ابهری، از انتشارات قدیانی را شایسته این عنوان خواند.

 

برگزیدگان حوزه یادگیری ریاضیات

 

در گروه داوری ریاضی، دو کتاب به عنوان آثار تقدیری برگزیده شدند. کتاب در کلاس درس کاشانی، نوشته حسن سالاری، از انتشارات مدرسه و کتاب هوشمند ریاضی ششم دبستان، تألیف خسرو داودی، علی کریمان‌فرد و نفیسه جعفری مفرد، از انتشارات فاطمی دو کتابی بودند که در این گروه عنوان تقدیری و جایزه دوم جشنواره را به دست آوردند.

 

برگزیدگان حوزه یادگیری زبان و ادبیات فارسی

 

گروه داوری زبان و ادبیات فارسی هر سه کتاب منتخب خود را حائز عنوان تقدیری برشمرد.

 

کتاب آذریاد، تألیف اسدالله شکرانه، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ کتاب داستان‌نویسی For Dummies، ترجمه سارا کاظمی‌منش، از انتشارات آوند دانش و کتاب کار و تمرین فارسی دوم ابتدایی، تألیف مهرانگیز سلمانی و فردوس یوسفان نجف‌آبادی، از انتشارات گل‌واژه هر سه به کسب عنوان تقدیری بسنده کردند.

 

اما در گروه داوری شعر این حوزه، خواب شب دوازدهم، سروده احمدرضا احمدی، از نشر زیتون تندیس جشنواره و عنوان برگزیده را به چنگ آورد.

 

در گروه داوری نمایش‌نامه نیز تندیس جشنواره و عنوان برگزیده به کتاب نقل ضحاک ماردوش، نوشته عباس جهانگیریان از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شد.

 

برگزیدگان حوزه یادگیری زبان‌های خارجی

 

گروه داوری زبان‌های خارجی کتاب انگلیسی برای کودکان 1 و 2، تألیف سیدمسعود حاجی سیدحسینی فرد، و وحید سرخی قلندر از انتشارات مدرسه را شایسته عنوان تقدیری دانست.

 

 

برگزیدگان حوزه یادگیری علوم انسانی و مطالعات اجتماعی

 

در این حوزه که شامل چهارگروه داوری بود، این نتایج به دست آمد.

 

در گروه داوری تاریخ، کتاب رئیس‌ علی دلواری: تجاوز نظامی بریتانیا و مقاومت جنوب، نوشته قاسم یاحسینی، از انتشارات پردیس دانش، گوی سبقت را از همگنان ربود و تندیس طلایی و عنوان برگزیده جشنواره را تصاحب کرد.

 

گروه داوری روان‌شناسی، عنوان تقدیری را به کتاب من کامل نیستم، ولی خوشبختم، ترجمه فاطمه‌سادات موسوی از انتشارات ما و شما اعطا کرد.

 

گروه داوری علوم تربیتی، کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی: ویژه‌ معلمان دوره ابتدایی، تألیف آمنه احمدی، طیبه حمزه‌بیگی، طاهره رستگار، حسن طاهری، فیروزه فروزبخش، زهراسادات یاسینی را به عنوان اثر برگزیده و کتاب مرجع خلاقیت در آموزش، نوشته حجت شکیبا را شایسته عنوان تقدیری جشنواره دانست. هر دو کتاب منتخب این گروه توسط انتشارات مدرسه منتشر شده‌اند. 

 

گروه داوری مطالعات و علوم اجتماعی، نیز به اعطای عنوان تقدیری به کتاب رهبر و رهبری، از انتشارات کانون اندیشه جوان بسنده کرد. حمیدرضا شاکرین، محسن ملکافضلی اردکانی و سیدسجاد ایزدهی، مؤلفان این کتاب هستند.

 

برگزیدگان حوزه یادگیری علوم تجربی

 

گروه داوری زیست‌شناسی و زمین‌شناسی، مجموعه بدن انسان چگونه کار می‌کند؟ ترجمه عباسعلی گائینی و بهزاد ساکی را از انتشارات مدرسه را درخور کسب عنوان تقدیری تشخیص داد.

 

اما گروه داوری شیمی، کتاب مس، فلز کیمیا، تألیف حمیدرضا غلامرضایی از انتشارات نسل نواندیش را با اعطای عنوان برگزیده و تندیس جشنواره نواخت.

 

گروه داوری علوم تجربی ترجمه مجموعه 12 جلدی آشنایی با منظومه خورشیدی را توسط حسن سالاری، از انتشارات مدرسه در خیل کتاب‌های این گروه، بهتر از بقیه تشخیص داد اما به دادن عنوان تقدیری بدان بسنده کرد.

 

گروه داوری فیزیک نیز، سرانجام دانش‌نامه موضوعی دانش و فناوری (دایرةالمعارف 9 جلدی)، تألیف نعمت‌الله گلستانیان، را برای دریافت عنوان تقدیری جشنواره در اولویت قرار داد. این کتاب محصول انتشارات مبتکران/ پیشروان است.

 

برگزیدگان در حوزه یادگیری فرهنگ و هنر

 

گروه داوری فرهنگ و هنر، تندیس جشنواره و عنوان کتاب برگزیده را شایسته کتاب هنر خوش‌نویسی در مدرسه، نوشته کاوه تیموری، از انتشارات کتاب آبان تشخیص داد.

 

 

برگزیدگان در حوزه یادگیری قرآن و عربی

 

در گروه داوری قرآن و عربی، تندیس جشنواره و عنوان کتاب برگزیده به کتاب انواع مفاعیل، نوشته فریبا صادقی مَرَشت تعلق گرفت. کتاب این معلم عربی که در شهرستان بهنمیر مازندران خدمت می‌کند، توسط مدرسه منتشر شده است.

 

 

برگزیدگان در حوزه یادگیری کار و فناوری

 

اما در حوزه یادگیری کار و فناوری، که از بیش‌ترین تعداد گروه داوران برخوردار بود این نتایج به دست آمد.

 

در گروه داوری برق، کسب عنوان برگزیده توسط کتاب کامل‌ترین مرجع کاربردی کاروِر پی. ال. سی درجه 2، از انتشارات نگارنده دانش موجب شد تندیس جشنواره، را احمد فرجی به خانه برد.

 

گروه داوری حسابداری و بازرگانی و اقتصاد، کتاب مدیریت دانش در سازمان‌ها، نوشته محمدمسعود بهمنی، از انتشارات نظری را برای کسب عنوان تقدیری جشنواره بهتر از سایر کتاب‌های گروه تشخیص داده بود.

 

اما گروه داوری رایانه، کتاب آموزش تصویری ایلوستریتور را، که امید باوی و سعید گودرز برای انتشارات پَرسون تألیف کرده بودند، برتر از بقیه کتاب‌های گروه تشخیص داد و عنوان کتاب برگزیده و تندیس جشنواره را به آن تقدیم کرد.

 

گروه داوری کارو فناوری (عمومی)، عنوان تقدیری جشنواره را شایسته کتاب راهنمای بسته آموزشی کارآفرینان جوان (روکا) تألیف نازنین بهزادی دانست اما فرحناز مینایی‌پور مدیر پروژه بسته آموزشی را نیز در جایزه او شریک ساخت. این کتاب با همکاری موسسه منادیان توسعه پایدار و مجتمع فنی ایرانیان تولید و منتشر شده است.

 

گروه داوری کشاورزی، حسین اکبرلو و داوود حسن‌پناه، مؤلفان کتاب پرورش و فراوری سیب‌زمینی خوراکی و بذری، از انتشارات دانش نگار را برای دریافت تندیس جشنواره بهتر از کتاب دیگر گروه تشخیص داد و کتاب را شایسته عنوان برگزیده دانست.

 

در گروه داوری گرافیک و عکس، کتاب مدیریت چشم مخاطب از انتشارات فرهنگسرای میردشتی با کسب عنوان برگزیده، تندیس جشنواره را در دستان مؤلف خود محمدحسین نیرومند قرار داد.

 

در گروه داوری طراحی، نقاشی، چاپ و صنایع دستی، اما تندیس طلایی جشنواره، همانند سال گذشته به عیسی امیری رسید. این بار کتاب مواد و ابزار هنری 2 (مواد رنگ)، که توسط انتشارات کتاب آبان منتشر شده بود، عنوان برگزیده را برای صاحب خود به ارمغان آورد.

 

گروه داوری مدیریت خانواده و‌ بهداشت و کودکیاری عنوان برگزیده را به یک کتاب ترجمه شده اعطا کرد: کتاب جامع سلامت کودک؛ با کسب این عنوان تندیس جشنواره به تقی عضدی رسید که کتاب را برای انتشارات تیمورزاده و طبیب ترجمه کرده است.

 

گروه داوری مکانیک نیز کتاب منتخب خود اصول و مبانی تعمیر و نگهداری خودروی L 90 را در حد و اندازه‌ای یافت که عنوان برگزیده را برای آن مناسب بداند. محمد محمدی بوساری کتاب را برای انتشارات راه نوین تدوین کرده بود.

 

گروه داوری نقشه‌کشی معماری، اما انتظار بیشتری از ‌زینب داعی‌پور در تألیف کتاب گُذر و خانه در بافت سنتی دزفول، که از سوی دفتر پژوهش‌های فرهنگی منتشر شده، داشت که فقط به دادن عنوان تقدیری به آن بسنده کرد.

 

گروه داوری نمایش، موسیقی و انیمیشن اما کوشش‌های حسن دولت‌‌آبادی در تألیف مجموعه سی جلدی نمایش‌نامه‌های آسان، از انتشارات سوره مهر را چنان پرارزش یافت که از اعطای عنوان برگزیده به این مجموعه، و تندیس طلایی جشنواره به خود او خودداری نورزید.

 

 

برگزیدگان پیش‌دبستانی

 

گروه داوری پنج نفری پیش‌دبستانی، پس از بررسی همه کتاب‌ها، سه کتاب را انتخاب کردند که از نظر آن‌ها هر سه کتاب شایسته عنوان تقدیری بود. این سه کتاب از این قرار بودند:

44 بازی خلاق برای کودکان پیش از دبستان، تألیف مرتضی مجدفر، از انتشارات پیشگامان پژوهش مدار

 

طرح‌های کار مربی: برای کار با کودکان 3 تا 5 سال تألیف فریده اسدی، سکینه راه‌پیما، منصوره سید‌شریفی، شایا صفاایسینی، بتول فتح‌الله، سهیلا فغانی‌شجا، فاطمه قاسم‌زاده، فریبا کیهانی، مینو مصطفوی مدنی، رقیه یزدان‌دوست و شهره یوسفی، از انتشارات شرکت انتشارات فنی ایران

 

و مجموعه یک اسم و چند قصه (شامل: چکه، جوراب پشمی و مداد)، نوشته لاله جعفری، فروزنده خداجو، طاهره خردور، سپیده خلیلی، مجید راستی، محمدرضا شمس، سوسن طاقدیس، شکوه قاسم‌نیا، ناصر کشاورز، افسانه گرمارودی، مهری ماهوتی، علیرضا متولی، ناصر نادری و شراره وظیفه‌شناس، شهرقلم/ چکه

 

برگزیدگان داستان

 

اما آخرین گروه داوری جشنواره یازدهم، یعنی داستان، دو کتاب را به عنوان تقدیری و دو کتاب را به عنوان برگزیده انتخاب کرد.

 

مجموعه دو جلدی داستان زندگی توماس ادیسون و استیون هاوکینگ، ترجمه محبوبه عسگری و فروغ فرجود از انتشارات فاطمی و مجموعه نامه‌های فلیکس، ترجمه محبوبه نجف‌خانی، از انتشارات زعفران دو کتاب تقدیری این جشنواره بودند.  

 

در همین گروه، خداحافظ راکون پیر، عنوان برگزیده را به دست آورد و به این ترتیب تندیس جشنواره را در دستان نویسنده آن کلر ژوبرت، قرار داد. این کتاب توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

 

دیگر برگزیده گروه داستان، کتاب وقتی مژی گم شد، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که تندیس طلایی جشنواره یازدهم را به شمار جوایز نویسنده خود حمیدرضا شاه‌آبادی اضافه کرد. 

۲۴ دی ۱۳۹۳ ۰۹:۵۱
تعداد بازدید : ۱,۸۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید