شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

ناشران از تولید خلاصه کتب درسی و حل‌المسائل فاصله بگیرند

ناشران از تولید خلاصه کتب درسی و حل‌المسائل فاصله بگیرند
دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی تربیتی رشد با بیان اینکه ضرورت پرداختن به نیاز واقعی دانش‌آموزان و معلمان حرف حساب داوران است، گفت: ناشرین از تولید کتاب‌هایی که کتب درسی در آن خلاصه شده خودداری کنند.

به گزارش ستاد خبری یازدهمین جشنواره کتاب‌های تربیتی و آموزشی رشد محمد ناصری دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد در مراسم اختتامیه این جشنواره با بیان اینکه جشنواره کتاب رشد وارد دهه دوم فعالیت خود شده است، افزود: در نخستین جشنواره تعداد ناشرین شرکت کننده بسیار کم بود، اما امروز با 600 ناشر به طور مستمر در ارتباط هستیم.

وی با اشاره به آمار کتاب‌های مناسب آموزشی و تربیتی اظهار داشت: در این جشنواره آمار کتاب‌های مناسب 58.5 درصد است، در حالی که در اولین جشنواره این میزان 18 درصد بود و رشد 40 درصدی داشته است و این در حالی است که اگر مصوبه 828 شورای آموزش و پرورش اجرا شود بسیار راهگشا است و برکات آن به وضوح دیده می‌شود.

ناصری با بیان اینکه تاکنون 70 عنوان کتابنامه رشد و 46 شماره از فصلنامه جوانه منتشر شده است، ادامه داد: تاکنون 13 هزار و 250 عنوان کتاب مناسب در همه دوره‌ها و مقاطع به جامعه معرفی کرده‌ایم که در جشنواره از بهترین آن‌ها تجلیل می‌شود.

دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی تربیتی رشد یادآور شد: از ظرفیت کتاب درسی به شکل مختلف استفاده شده است و هر ساله از این ظرفیت بیشتر استفاده می‌شود به نحوی که در کتاب‌های جدیدالتألیف گاه تا چندین صفحه به معرفی منابع مناسب اختصاص یافته است.

ناصری با اشاره به مشکلات پیش‌روی جشنواره افزود: تعدادی از ناشرین متأسفانه به اهداف آموزش و پرورش توجهی ندارند و به تبلیغ کتاب‌های حل‌المسائل می‌پردازند که این‌ها دردی را از نظام آموزشی و جامعه دوا نمی‌کند.

دبیر یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی تربیتی رشد با انتقاد از صدا و سیما گفت: بخش بازرگانی رسانه ملی در تبلیغ کتاب‌های بدون مجوز، همچنان خود را به نشنیدن می‌زند و متأسفانه این داستان همچنان ادامه دارد.

ناصری با بیان اینکه در جشنواره یازدهم 1537 عنوان کتاب رسیده است، خاطرنشان کرد: 285 کتاب برای کسب مقام برگزیده رقابت کردند که در این میان، 422 ناشر سهیم بودند و 102 داور در 32 گروه داوری آثار را بررسی کردند.

مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی خاطر نشان کرد: در دوره یازدهم اتفاق خوب دیگری افتاد و این اتفاق آن بود که مدیران کل سه دفتر سازمان پژوهش در کمیته علمی آن حضور داشتند و ابتدا تا انتها بر فرایند داوری نظارت داشتند.

او همچنین با اشاره به راه‌اندازی پخش مدرسه گفت: قرار است پخش مدرسه کتاب‌های مناسب معرفی شده در کتاب‌نامه‌های رشد را در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد.

ناصری ادامه داد: تشویق معلمان مؤلف اتفاق دیگری است که در این جشنواره رخ می‌دهد. در میان 45 اثر برگزیده، مؤلفان 2 اثر برگزیده معلم هستند که به طور ویژه از آن‌ها تقدیر می‌شود.

محمد ناصری دبیر یازدهمین جشنواره کتاب رشد


 وی اضافه کرد: در این جشنواره در کنار 11 حوزه یادگیری، حوزه ادبیات داستانی شامل شعر، داستان و نمایش و پیش‌دبستانی اضافه شده است و امسال از 5 ناشر به عنوان ناشر برتر تقدیر می‌شود.

ناصری خطاب به ناشرین خاطرنشان کرد:  از ناشرین می‌خواهیم با سند تحول و اسناد بالادستی آموزش و پرورش بیشتر مأنوس شوند و رویکرد ما نیز پشتیبانی بیشتر از تألیف است تا ترجمه؛ خصوصاً از تألیف کتاب در حوزه‌های جدید مثل سبک زندگی، کار و فناوری و پژوهش و تفکر حمایت می‌کنیم.

وی یادآور شد: در عرصه کتاب، ملاحظاتی وجود دارد و ضرورت پرداختن به نیاز واقعی دانش‌آموز و معلم حرف حساب داوران است و از ناشرین می‌خواهیم از تولید کتاب‌هایی که کتب درسی در آن خلاصه می‌شود و پاسخ‌های کتاب مستقیماً داده می‌شود پرهیز کنند.

۲۴ دی ۱۳۹۳ ۱۶:۱۴
تعداد بازدید : ۱,۵۱۳

نظرات بینندگان

ریحانه احمدی
۱۳۹۳/۱۰/۲۶
0
0
1

با سلام. پیشنهاد می کنم در صورت امکان برای حمایت از چاپ کتب علمی در زمینه فلسفه و منطق یا اثاری که بنوعی به مباحث پژوهش و تفکر مربوط است نیز اقداماتی صورت گیرد . چون در سایت شما اصلا به آثار فلسفی در کنار کتب دیگر اشاره نشده. در حالی که امروزه بیشتر مباحث
چه در کلاس درس و چه در آزمونها در هر رشته ای مفهومی شده است و دانش آموز نیاز بیشتری به تفکر و پژوهش دارد تا صرفا محفوظات. با تشکر از زحمات شما.

علی
۱۳۹۴/۰۱/۱۷
0
0
2

هرساله در آغاز مهر مسؤولین وزارت در بار ه ی کتب کمک درسی حل المسائل وحل التمارین داد سخن می دهند ولی چه فایده؟! کار به جایی رسیده که بچه ها به راحتی کتب کلاغ سفید وگام به گام و...که پاسخ همه تمرین ها را(درست وغلط )دارد در کیف خود به مدرسه می آورند وبه
درس گوش نمی دهند. بیایید حداقل مثل تلفن همراه و... از ورود این کتاب ها به مدارس جلوگیری کنید واز طریق رسانه های گروهی مضرات این کتب رابرای والدین ودانش آموزان تشریح کنید. متاسفانه ما به تنبلی عادت کردیم وهیچ حرکتی نمی کنیم ...


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید