پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

با حضور اکبری صورت گرفت: رویکردها و روش‌های مهم برنامه درسی ادبیات فارسی

با حضور اکبری صورت گرفت: رویکردها و روش‌های مهم برنامه درسی ادبیات فارسی
نخستین کارگاه آموزشی ـ تبیینی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با موضوع "برنامه درسی ادبیات فارسی با تأکید بر زبان‌آموزی" با حضور فریدون اکبری رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر تألیف در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست که در سالن نشست‌های ناشران آموزشی این نمایشگاه برگزار شد، ابتدا فریبا کیا، معاون دفتر انتشارات کمک آموزشی گفت: تعامل با پدیدآورندگان و ناشران کتاب‌های آموزشی از برنامه‌هایی است که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر آن تأکید زیادی دارد و از این رو این چهارمین سال متوالی است که به ارتباط چهره به چهره با ناشران و مؤلفان کتاب‌های آموزشی در نمایشگاه کتاب تهران مبادرت کرده‌ایم و دو سال است که برگزاری کارگاه‌های آموزشی ـ تبیینی برنامه درسی را محور دیدارها و گفت‌وگوهای خود با ناشران در این نمایشگاه‌ها و خارج از آن قرار داده‌ایم.

کیا افزود: براساس نیازسنجی دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی، به این باور رسیدیم که بسیاری از ناشران و مؤلفان نیازمند آشنایی با رویکردهای برنامه درسی زبان و ادبیات فارسی هستند. این برنامه فرصتی برای برای پاسخ به این نیاز و در عین حال شنیدن دغدغه‌های ناشران است.

در ادامه جلسه، فریدون اکبری رئیس گروه تألیف زبان و ادبیات فارسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با بیان سخنانی پیرامون آموزش زبان فارسی گفت: آموزش زبان فارسی از پایه نخست آموزش مدرسه‌ای و رسمی کشورمان، دو کفه دارد: کفه مهارت‌های خوانداری و کفه مهارت‌های شنیداری.

وی افزود: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی از سال 1389، توجه به پرورش توانایی‌های دیداری یا شفاهی زبان و کفه نمادهای خطی یا مکتوب و نوشتاری را در کتاب‌های درسی اول ابتدایی به‌جد مورد توجه قرار داده است.

عضو هیأت علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی خاطر نشان کرد: حواس پنج‌گانه، سپهسالاران عقل و علم و اصلی‌ترین نقش‌آفرینان در حوزه زبان‌آموزی هستند و باید برای پرورش گستره و پهنای زبان‌آموزی دانش‌آموزان که همان دنیای مغز آن‌هاست، آگاهانه برنامه‌ریزی کرد.

اکبری با تأکید بر کتاب درسی به عنوان اولین و مهم‌ترین منبع آموزشی دوره ابتدایی گفت: تولید کتاب‌های آموزشی و کمک‌درسی نامناسب، جریانی وارونه به سمت و سوی آموزش کتاب درسی است و موجب سردرگمی خانواده ها و آموزگاران می‌شود؛ از این‌رو تأکید ما همیشه براین است که مرجع، کتاب درسی است و در درجه بعد کارافزارهای آموزشی قرار دارند.

وی در این نشست به پرسش‌های حاضران نیز پاسخ داد.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۰:۴۹
تعداد بازدید : ۱,۵۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید