دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، سند راهنمای "معیارها و استانداردهای عمومی تولید و ارزشیابی منابع آموزشی و تربیتی" را منتشر کرد.
در این سند چنانکه از عنوان آن برمیآید، معیارهای
عمومی منابع آموزشی و تربیتی تبیین و تعریف شده است.
این معیارها، در ماده 4 آییننامه ساماندهی
منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانهها) مصوب جلسه 828 شورای عالی آموزش و پرورش برشمرده
شده است. (اینجا)
بر اساس این ماده، معیارها و
استانداردهای تولید و ارزشیابی مواد و رسانههای آموزشی و تربیتی به دو گروه عمومی
و اختصاصی طبقهبندی شدهاند که تدوین و انتشار معیارهای تخصصی بر عهده سازمان
پژوهش و برنامهریزی گذاشته شده است و اکنون این سند مطابق تبصره اول این ماده
منتشر میشود و به اطلاع عموم میرسد.
معیارها و استانداردهای عمومی سیزدهگانه
که در این سند مورد بررسی قرار گرفتهاند، از این قرارند:
- جذابیت شکلی و ظاهری
- خلاقیت و نوآوری
- رعایت قواعد زبان و خط
فارسی
- رعایت اصول بهداشتی و
ایمنی
- سهولت بهکارگیری
- صحت و دقت علمی
- تناسب محتوا و روشهای
ارائه با مشخصات و اهداف برنامه درسی و رشته تحصیلی
- رعایت و ترویج ارزشهای
دینی، فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی- ایرانی
- تناسب با ویژگیها و
نیازهای مخاطبان مبتنی بر روانشناسی رشد
- به روز بودن و تناسب با
مقتضیات زمان
- سادگی و روانی محتوا
- سازماندهی مناسب محتوا
- توجه به متون علمی تمدن
اسلامی ـ ایرانی
برای مطالعه و دریافت متن این سند، لطفاً
روی نشانک زیر کلیک فرمایید.