محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: ما در سال تحصیلی 96-95، تعداد 3639 کتاب مناسب و استاندارد برای دانشآموزان و معلمان دورههای مختلف معرفی کردهایم که به طور میانگین، به ازای هر روز آموزشی 24 کتاب میشود.
وی افزود: اگر بخواهیم این آمار را به تفکیک دورههای تحصیلی بیان کنیم باید بگوییم در هر روز حضور در مدرسه، 7 کتاب برای دوره ابتدایی، 5 کتاب برای دوره متوسطه اول، 6 کتاب برای دوره متوسطه دوم، 5 کتاب برای دوره فنی و حرفهای و کاردانش و 2 کتاب برای دوره پیش دبستان معرفی شده است.
ناصری با تأکید بر این نکته که آموزش و پرورش فقط کتابهای کمکدرسی را معرفی نمیکند، گفت: ما طی 17 سال اخیر 25 هزار کتاب مناسب را در کتابنامههای رشد معرفی کردهایم که شامل کتابهای گوناگون میشود.
انتشار 105 هزار فهرستگان برای مدارس کشور
ناصری همچنین با اشاره به تولید و انتشار 105 هزار عنوان "فهرستگان منابع آموزشی رشد" در ابتدای سال تحصیلی جاری گفت: امسال ما برای نخستین بار صد درصد مدارس کشور را زیر پوشش فهرستگان قرار دادیم و آن را برای تمام مدارس دولتی و غیر دولتی ارسال کردیم؛ در حالی که کتابنامههای رشد هر سال فقط به ده درصد مدارس کشور ارسال میشد.
وی با تأکید بر اینکه منابع معرفی شده به هیچ وجه اجباری نیست، گفت: معلمان و دبیران میتوانند بنا به نیاز شاگردان و صلاحدید خود از بین کتابهای معرفی شده در کتابنامه رشد یا فهرستگان، کتاب یا کتابهایی را انتخاب و به دانش آموزان معرفی کنند.
محمد ناصری همچنین با انتقاد از نقش رسانه ملی در ترویج کتابهای مناسب، ابراز امیدواری کرد صدا و سیما کتابهایی را تبلیغ کند که جزو کتابهای مناسب و مورد تأیید آموزش و پرورش باشند.
حضور 4366 کتاب در سیزدهمین جشنواره کتاب رشد
محمد ناصری دبیر سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد، در بخش دیگری از سخنانش به به این جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره امسال با حضور 4366 کتاب مناسب شکل گرفت که از این تعداد 1073 کتاب وارد مرحله داوری شدند.
این کتابها در 22 گروه داوری و توسط 68 داور قضاوت شدند که در نتیجه 117 اثر از 64 ناشر نامزد شدند که حدود یک چهارم آنها در مراسم پایانی به عنوان اثر برگزیده و تقدیری معرفی خواهند شد.
وی افزود: در بین 22 گروه داوری جشنواره، گروههای علوم تربیتی و روانشناسی با 120 عنوان، پیشدبستانی با 108 عنوان و داستان دوره ابتدایی با 84 عنوان، بیشترین کتابها را داشتند.
او همچنین حضور چشمگیر ناشران شهرستانی و دو ناشر – مولف را در بین آثار نامزد شده، از ویژگیهای جشنواره سیزدهم برشمرد.
حمایت از کتابهای برگزیده
دبیر جشنواره در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه امتیازاتی به کتابهای مناسب و برگزیده تعلق میگیرد، اظهار داشت: معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، هر سال کتابهایی را برای تجهیز کتابخانههای مدارس میخرد که این کتابهای برگزیده در اولویت قرار میگیرند. وزارت ارشاد نیز از کتابهای برگزیده جشنواره برای کتابخانههای عمومی سراسر کشور خرید میکند. همچنین کتابهای برگزیده این جشنواره در انتهای کتابهای درسی معرفی میشوند.
خرید کتابهای کمکدرسی بیشتر موفقیت به همراه نمیآورد
ناصری همچنین در انتقاد از استفاده بیرویه کتابهای کمکدرسی در جامعه گفت: اولیا باید بدانند که خرید کتابهای کمکدرسی بیشتر لزوماَ سواد یا حتی موفقیت در کنکور را به همراه نمیآورد؛ و به عکس تعداد زیاد کتابهای کمکدرسی موجب وارد آمدن فشار روانی بر دانشآموز میشود.
وی در همین زمینه افزود: اینکه دانشآموزان نیازمند یادگیری مطالب و مفاهیمی هستند که باید آنها را ضمن مطالعه کتابهای غیردرسی جستجو کنند و به دست آورند.
تولید چهل میلیون نسخه مجله رشد
مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مجلات رشد پرداخت و گفت: پیش از انقلاب این دفتر مجلات پیک را فقط در 7 عنوان و حداکثر در 3 میلیون 900 هزار نسخه منتشر میکرد؛ و اکنون این مجلات به 30 عنوان و شمارگان آن به 40 میلیون نسخه در سال افزایش یافته است و امروز این مجله تا دورترین نقاط کشور به دست دانش آموزان ما میرسد.
سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی تربیتی رشد، روز دوشنبه 29 آذر 95 از ساعت 15 الی 17 در محل مدرسه دارالفنون برگزار میشود.