شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

حضور کارشناسان سامان‌دهی در جمع ناشران کودک و نوجوان قم

حضور کارشناسان سامان‌دهی در جمع ناشران کودک و نوجوان قم
کارشناسان و ارزیابان دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در جمع ناشران کودک و نوجوان قم حاضر شدند و درباره آسیب‌های کتاب‌های دینی و روش‌های تقویت این کتاب‌ها سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار سامان‌کتاب، در ابتدای این نشست فریبا کیا معاون سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی، به نتایج حاصل از بررسی 333 کتاب دینی ویژه دانش‌آموزان پرداخت که در سال گذشته در این معاونت مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 معاون سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی با اشاره به این‌که به‌طور کلی میانگین کتاب‌های دینی مناسب و تأیید شده، در مقایسه با رقم میانگین کتاب‌های آموزشی، پایین‌تر است، معیارهای ارزیابی را به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم کرد و سپس نتایج به دست آمده در بخش معیارهای اختصاصی را به تفصیل بیان کرد.

 او گفت: نتایج به دست آمده گویای آن است که در کتاب‌های دینی نسبت به "استفاده از روش‌های نو و تکنیک‌های گوناگون در بیان موضوعات دینی" توجه کمی نشان داده می‌شود؛ "فرصت کافی برای اندیشیدن مخاطب" در اختیار او قرار نمی‌گیرد و توجه اندکی در آن‌ها نسبت به پرسش‌های مذهبی امروز دانش‌آموزان و پاسخ‌گویی مناسب به آن‌ها به چشم می‌خورد.

کارشناسان سامان‌دهی در جمع ناشران کودک و نوجوان قم  فریبا کیا در بخش دیگری از سخنان خود نقش قم را در تولید کتاب‌های دینی مهم خواند و گفت: برای نمونه در دومین جشنواره کتاب‌های قرآنی رشد که به زودی برگزار می‌شود، 313 کتاب مناسب شرکت دارد که 35 درصد آن به تنهایی توسط ناشران قم تولید شده است. 

 در بخش دیگری از این نشست پرویز آزادی، از مؤلفان کتاب‌های دینی و یکی از ارزیابان دبیرخانه سامان‌دهی آسیب‌شناسی کتاب‌های آموزشی دینی را مورد بحث قرار داد. او با اشاره به ضرورت آشنایی نویسندگان کتاب‌های دینی با برنامه درسی دینی، به اشکالات عمده‌ای که در تدوین کتاب‌های دینی دیده می‌شود و روش رفع آن‌ها، پرداخت.

 محبت‌الله همتی مشاور مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با اشاره به تجربه سی ساله خود در حوزه کار معلمی و نشر گفت: وقتی معلمی مشغول آموختن کتاب درسی به شاگردان خود می‌شود، گاهی متوجه می‌شود برخی از شاگردان او در یادگیری دچار مسئله‌اند. طبعاً معلم وظیفه دارد این مشکلات را شناسایی و برطرف کند؛ اما او برای انجام این کار نیاز به وسایلی دارد و کتاب آموزشی می‌تواند یکی از این وسایل باشد که ممکن است در کتاب‌خانه مدرسه یا کلاس قرار بگیرد و معلم به‌هنگام مناسب از آن بهره بگیرد.

 ناصر نادری دیگر مشاور مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی که خود تجربه نوشتن قصه‌های دینی را دارد روش‌هایی را به بحث گذاشت که می‌تواند به تنوع، گونه‌گونی و بروز خلاقیت در تولید کتاب‌های دینی منجر شود. او استفاده از تجربه‌های نویسندگان ایرانی و خارجی را برای تولید کتاب های مناسب دینی مورد تأکید قرار داد.

حجت‌الاسلام  علیرضا سبحانی‌نسب مدیر انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم که این هم‌اندیشی به کوشش وی شکل گرفته بود، ضمن اظهار رضایت از مباحث مطرح شده ابراز امیدواری کرد این مباحث با ورود بیش‌تر کارشناسان و نویسندگان به جزئیات تداوم یابد. 

 گفتنی است این نشست که صبح روز 17 بهمن در سالن اجتماعات مجتمع ناشران قم و 40 تن از ناشران و نویسندگان کودک و نوجوان این شهر برگزار شد، با طرح دیدگاه‌های ناشران و نویسندگان و پرسش‌های آن‌ها به پایان رسید.

۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ۱۹:۳۲
تعداد بازدید : ۱,۹۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید