جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

پنجاه و هفتمین جوانه رشد منتشر شد

پنجاه و هفتمین جوانه رشد منتشر شد
پنجاه و هفتمین فصلنامه جوانه رشد، ویژه پاییز 1396، با مطالبی بر محور سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی در 52 صفحه انتشار یافت.

 

"گام‌هایی برای همسویی تولید و مصرف کنندگان منابع آموزشی" عنوان سرمقالۀ این شماره از جوانه است که فریبا کیا در آن با اشاره به جایگاه مهم منابع آموزشی و تربیتی در یادگیری، از نقش بی‌بدیل معلمان دربهره‌گیری مناسب از منابع سخن گفته و به کوشش‌هایی که با این هدف در مجلۀ جوانه، خصوصاً در این شماره شکل گرفته، اشاراتی کرده است.

شاید از همین‌روست که برنامه آموزشی تدارک دیده شده برای جذب معلمان، بخشی قابل توجه از نشریه 57 را به خود اختصاص داده است. در این بخش که به شکل یک پرونده ویژه آورده شده است، گزارشی نسبتاً کامل از کارگاه برگزار شده برای معلمان بازتاب داده شده است و در آن مدرسان کارگاه، معیارها و ملاک‌های ارزیابی را برای شرکت کنندگان تبیین کرده‌اند. این گزارش در دو بخش مباحث عمومی و اختصاصی تنظیم شده است و همان‌طور که در مقدمه آن خاطر نشان می‌شود، می‌تواند برای ناشران و پدیدآورندگان کتاب‌های آموزشی نیز آموزنده باشد.

دکتر امانی مدیر کل دفتر تألیف کتاب‌های ابتدایی و نظری، در گفت‌وگو با جوانه بار دیگر بر نقش رسانه‌های پرشمار و متعدد و متنوع در یادگیری پای فشرده و تأکید کرده است که "کتاب درسی تنها رسانۀ یادگیری نیست." فاطمه رمضانی معاون دوره ابتدایی وی، خطر انحراف از برنامهٔ درسی را مهم‌ترین نگرانی در حوزۀ این منابع به شمار می‌آورد. پرویز آزادی عضو شورای برنامه‌ریزی درسی گروه قرآن و معارف اسلامی پا را فراتر نهاده و رابطه امروزین میان کتاب درسی و کمک‌درسی را برزخی می‌خواند که دانش‌آموزان و خانواده‌ها و معلمان را در خود گرفتار ساخته است و خسرو داوودی مؤلف پرسابقۀ کتاب‌های درسی و کمک‌درسی در حوزه ریاضیات، نقش "آگاه‌سازی خانواده‌ها" را در استفاده بهینه از منابع آموزشی مهم شمرده و از سامان‌دهی خواسته است در گام بعدی خود این قشر را مورد توجه بیشتری قرار دهد.

در این شماره همچنین گزارشی از کارگاه سامان‌دهی برای ارزیابان و سازندگان فیلم‌های آموزشی درج شده است که مدرس کارگاه در آن نقش فیلم آموزشی در یادگیری را محور بحث قرار داده و به ویژگی های مهم یک فیلم آموزشی اشاره کرده است.

روندی که رسانه‌ها در جهان رسانه‌ای شده امروز دنبال می‌کنند، موضوع مقاله‌ای از فریبرز بیات است که وی در آن می‌کوشد تصویری از رسانه‌های جدید ارائه دهد.

پاسخ دو ناشر به مجله درباره اهداف و برنامه‌های سامان‌دهی، پاسخ به پرسش‌های معلمان و فرهنگیان استان خوزستان (پژواک)، گزارشی از روند ارزیابی کتاب‌های داستان و شعر، معرفی راهنمای تولید منابع آموزشی در حوزه مطالعات اجتماعی، گزارشی کوتاه از زوج کتاب‌دوستی که زندگی مشترک خود را در یک کتابخانه جشن گرفتند، معرفی تازه‌ترین فهرستگان‌های منتشر شده و مقاله‌ای ترجمه شده درباره آموزش خواندن انواع متون به کودکان از دیگر مندرجات این شماره از نشریه جوانه است.

 برای مطالعه فایل پی دی اف و مقالات این نشریه، اینجا کلیک کنید.

 

۱۹ مهر ۱۳۹۶ ۱۳:۰۸
تعداد بازدید : ۱,۲۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید