شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

پایان پانزدهمین جشنواره کتاب رشد در دارالفنون ​

پایان پانزدهمین جشنواره کتاب رشد در دارالفنون  ​
دقایقی پیش مراسم پایانی پانزدهمین جشنواره کتاب رشد در مدرسه دارالفنون در تهران برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار سامان‌کتاب، در مراسم پایانی پانزدهمین جشنواره کتاب رشد، که جمعی از مسئولان آموزش و پرورش، ناشران، معلمان و نامزدهای دریافت جایزه در گروه‌های سی گانه داوری این جشنواره در آن حضور داشتند، جوایز برگزیدگان این جشنواره اهدا شد.

 

 

جوایز برگزیدگان جشنواره

در گروه داوری آداب و مهارت‌های زندگی، کتاب از همین که هستم، خوش‌حالم، ترجمۀ منصوره شریفی و حمید نمازیها از انتشارات آوای هانا و مجموعه کتاب چی مثل چیه؟، ترجمۀ افسانه شعبان‌نژاد از انتشارات لوپه‌تو مورد تقدیر قرار گرفتند و جایزۀ دوم جشنواره را از آن خود کردند.

 

در گروه داوری آموزش و پرورش کودکان استثنایی، نیز دو اثر ترجمه‌ای به عنوان اثر تقدیری معرفی شدند.

کتاب راهنمای معلمان در مورد اختلال نقص توجه ـ بیش‌فعالی، ترجمۀ شاهرخ امیری از انتشارات فروزش و کتاب گفتار در کودکان کم‌شنوا: نظریه و عمل، ترجمۀ سایه طاهباز از انتشارات گیسا دو اثری بودند که لوح سپاس و جایزۀ دوم جشنواره را دریافت داشتند.

 

کتاب: سواد مالی برای نوجوانان: راهنمای آموزش سواد مالی برای اولیا، تألیف محرم آقازاده از انتشارات مرآت، در گروه داوری اقتصاد، حسابداری و بازرگانی، به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد و تندیس جشنواره را به دست آورد.

 

در گروه داوری پیش‌دبستانی: کتاب‌های آموزشی، کتاب کلید یادگیری: آموزش کودکان سه تا هفت سال با رویکرد ویگوتسکی، ترجمۀ افسانه اشرفی از مؤسسه فرهنگی - هنری - پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به عنوان اثر تقدیری جایزۀ دوم جشنواره را به خود اختصاص داد.

 

اما در گروه داوری پیش‌دبستانی: کتاب‌های قصه و شعر، سه اثر، شایستۀ تقدیر و اعطای جایزۀ دوم جشنواره شناخته شد.

اولین زمستان کاب، ترجمۀ راحله فاضلی از انتشارات شهر قلم، کتاب کلاغ سیاه به سفر می‌رود!، نوشتۀ بابک صابری از انتشارات مؤسسه فرهنگی فاطمی و کتاب کلید، کلید، دسته کلید، سرودۀ اکرم کِشایی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سه کتابی بودند که جایزۀ این بخش را از آن خود کردند.

 

در گروه داوری تعلیم و تربیت دینی، کتاب مهندسی فرآیند دعا، تألیف سجاد شبانی قهرودی از انتشارات آرنا عنوان اثر تقدیری جشنواره را کسب کرد. در همین گروه، کتاب «بر همه کار تواناست» از مجموعۀ خدای ما چه جوریه؟ تألیف سیدمحمد مهاجرانی از انتشارات قدیانی، با کسب عنوان برگزیده، جایزۀ نخست و تندیس پانزدهمین جشنوارۀ کتاب رشد را برای مؤلف خود به ارمغان آورد.

 

در گروه داوری تفکر و پژوهش، تندیس جشنواره و عنوان برگزیدۀ این گروه به کتاب پله‌های نخستین از مجموعه گام به گام تا اندیشه، نوشتۀ محبوبه اِسپیدکار از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رسید.

 

اما گروه داوری داستان دوره ابتدایی، که بنابر اعلام مسئولان، پرکارترین گروه داوری این جشنواره بود، کتاب تمساح‌های رودخانه‌ی تامبونان، ترجمۀ حسین شیخرضایی از انتشارات مؤسسه فرهنگی فاطمی به عنوان اثر تقدیری و کتاب اسکلت بخشنده نوشتۀ محمدرضا شمس از انتشارات هوپا به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

 

کتاب: لَم‌یَزرع نوشتۀ محمدرضا بایرامی از انتشارات کتاب نیستان نیز توانست تندیس پانزدهمین جشنوارۀ کتاب رشد را در گروه داوری داستان دوره متوسطه به جمع جوایز متعدد بایرامی اضافه کند.

 

در گروه داوری رایانه، کتاب طراحی شبکه، ترجمۀ زهرا جاوید از انتشارات آوند دانش، موفق شد عنوان کتاب تقدیری این گروه را به خود اختصاص دهد.

 

داوران گروه روان‌شناسی، دو اثر را برای دریافت عنوان تقدیری جشنواره پانزدهم معرفی کردند: کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان: کاربرد استعاره در درمان ترجمۀ علی‌محمد نظری و همکارانش و کتاب کمال‌گرایی: آگاهی، ارزیابی، درمان، تألیف زهرا سادات حاجی‌ سیدتَقیا تقوی و مهرانگیز پیوسته‌گر، هر دو از انتشارات آوای نور موفق شدند دیگر کتاب‌های گروه را پشت سر گذارند.

 

گروه داوری ریاضی، از بین کتاب‌های رسیده به این گروه کتاب مامان باباها- ریاضی اول دبستان تألیف خسرو داودی از انتشارات خیلی سبز را شایستۀ تقدیر تشخیص داد و جایزۀ دوم جشنواره را به آن اهدا کرد.

 

در گروه داوری زبان و ادبیات فارسی نیز کتاب آموزش داستان‌نویسی (سطح یک و دو) ترجمۀ محسن سلیمانی از شرکت انتشارات ویژه نشر، به دریافت عنوان تقدیری جشنواره بسنده کرد.

 

اما در گروه داوری زبان‌های خارجی، کتاب Prospect plus 1، 2 و 3، موفق شد با پشت سرگذاشتن رقبای خود در گروه، تندیس جشنواره را برای گروه مؤلفان خود یعنی مجید عسکری ازغندی و همکارانش به ارمغان ببرد.

 

داوران گروه سلامت و تربیت بدنی، از بین کتاب‌های رسیده، کتاب راهنمای کاربردی کوه‌پیمایی و طبیعت‌گردی ترجمۀ سامان شاهین‌پور و احمد نظری از انتشارات مهرسا را شایستۀ دریافت عنوان تقدیری دانستند.

 

اما در گروه داوری شعر و نثر ادبی،‌ داوران هیچ کتابی را شایسته‌تر از بوق سگ سرودۀ بیوک ملکی از انتشارات پیدایش نیافتند تا عنوان اثر برگزیده و تندیس جشنواره را به آن اعطا کنند.

 

کتاب آسمان شگفت‌انگیز: فرهنگ‌نامۀ دانش‌آموزی نجوم و فضا، تألیف مهدی ناصری، و «ماهی‌ها» از مجموعه دانستنی‌های جانوران ایران و جهان تألیف محمد کرام‌الدینی، هر دو از انتشارات طلایی، به عنوان بهترین کتاب‌های گروه داوری علوم تجربی، از رقبا پیشی گرفتند و عنوان اثر تقدیری جشنواره را تصاحب کردند.

 

 

در گروه داوری علوم تربیتی کتاب اصول و مبانی دیالوگ: روش شناخت و آموزش، تألیف محمدرضا نیستانی از انتشارات یار مانا، با کسب عنوان اثر تقدیری جایزۀ دوم گروه را به خود اختصاص داد و کتاب درس‌پژوهی، ایده‌ای جهانی برای بهسازی آموزش و غنی‌سازی یادگیری، تألیف محمدرضا سرکار ـ آرانی از انتشارات مرآت به دریافت جایزۀ نخست گروه و تندیس جشنواره نائل شد.

 

 

اما کتابی که در گروه داوری فرهنگ و هنر، از همگنان پیشی گرفت و موفق به کسب عنوان اثر تقدیری گروه شد، کتابی نبود جز دایناسورهای مقوایی بسازیم، ترجمۀ علی‌رضا باقری جبلی از انتشارات طلایی.

 

در گروه داوری قرآن، نیز دو کتاب با کسب بالاترین امتیاز در گروه، عنوان اثر تقدیری گروه مزبور را از آن خود کردند. دایرة‌المعارف پیامبران، تألیف افسانه موسوی گرمارودی و مهربان‌ترین پیامبر تألیف غلامرضا حیدری‌ ابهری هر دو از انتشارات محراب قلم بالاتر از دیگر کتاب‌های گروه قرار گرفتند.

 

در گروه داوری کشاورزی کتاب حشره‌شناسی و مدیریت تلفیقی آفات تألیف سهیلا تکاور، حسین اکبرلو و اسدالله آقامیرکریمی از انتشارات دانشگاه فنی و حرفه‌ای و کتاب راهنمای نگه‌داری گیاهان آپارتمانی ترجمۀ محمد‌رضا داهی از شرکت انتشارات فنی ایران، دو کتابی بودند که گوی توفیق را از همگنان ربودند و به عنوان آثار تقدیری این گروه معرفی شدند.

 

 

در گروه داوری مدیریت خانواده و بهداشت و کودکیاری، از بین یک صد عنوان کتاب مناسب، کتاب‌های روان‌شناسی و آموزش مهارت‌های زناشویی و بلوغ افراد نابینا، تألیف مریم اصغری از انتشارات آوای نور و

کتاب جامع سلامت خانواده، ترجمۀ مرجان قائمی و سید‌علیرضا طلائی‌ زواره از انتشارات تیمورزاده، به عنوان آثار برتر گروه، موفق به کسب عنوان تقدیری جشنواره شدند.

 

در گروه داوری مطالعات اجتماعی و سواد رسانه‌ای، کتاب ایران‌شناسی تألیف رضا‌مراد صحرایی و همکارانش از انتشارات مؤسسه فرهنگی فاطمی توانست عنوان تقدیری این گروه و جایزۀ دوم جشنواره را به نام خود کند.

 

در گروه داوری مکانیک نیز کتاب جداول و استانداردهای صنایع چوب، ترجمۀ مراد سلیمی از انتشارات دانش‌بنیاد و کتاب دکوراسیون چوبی از طراحی تا اجرا، تألیف امیر نظری و رامک فرح‌آبادی از انتشارات فدک ـ ایساتیس شایستۀ کسب عنوان تقدیری شناخته شدند.

 

با انتخاب کتاب تا بردمیدن گل‌ها تألیف محمدرضا فیاض از شرکت انتشارات سوره مهر، به عنوان اثر برگزیده در گروه موسیقی، تندیس جشنواره در دستان صاحب این اثر قرار گرفت.

 

 

اما داوران گروه نمایش، فیلم و سینما، جز کتاب نمایشنامه‌نویسی عروسکی، تألیف سیمین امیریان از شرکت انتشارات سوره مهر را شایستۀ تقدیر و اهدای عنوان کتاب تقدیری نیافتند.

 

در گروه داوری هنرهای تجسمی و مباحث عمومی هنر، کتاب طراحی گرافیک محیطی، تألیف مصطفی اسداللهی از مؤسسه فرهنگی فاطمی، عنوان تقدیری و کتاب کودک و تصویر ۱، تألیف جمال‌الدین اکرمی از مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان عنوان اثر برگزیده را از آن خود کردند. به این ترتیب، جمال‌الدین اکرمی، آخرین و دهمین تندیس آثار برگزیده را به خانه برد.

 

در سه گروه داوری بازی و سرگرمی، چند موضوعی و شیمــــی، هیچ اثری برای کسب عنوان برگزیده یا تقدیری معرفی نگردید.

 

ناشران برگزیده این دوره از جشنواره

به گزارش خبرنگار سامان‌کتاب، در مراسم پایانی پانزدهمین جشنواره کتاب رشد، همچنین سه ناشر برگزیدۀ این دوره از جشنواره معرفی شدند.

 

انتشارات یار مانا از شهر اصفهان با داشتن 4 اثر نامزد دریافت جایزه و یک اثر تقدیری، برترین ناشر شهرستانی این دوره معرفی شد.

اما در بین ناشران تهرانی، مؤسسه فرهنگی فاطمی با داشتن 9 اثر نامزد دریافت جایزه و موفقیت 4 اثر در کسب عنوان تقدیری جشنواره و مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان با داشتن 10 اثر نامزد و یک عنوان اثر برگزیده به عنوان برترین ناشران تهرانی انتخاب شدند.

مجموع امتیاز به دست آمده از تعداد نامزدها، آثار تقدیری و آثار برگزیده، در تعیین ناشران برتر نقش داشته است.

 

در بخشی از این مراسم همچنین از آقای اسماعیل آذری‌نژاد، روحانی علاقه‌مندی که می‌کوشد کتاب را تا دورترین و محروم‌ترین روستاها ببرد و برای کودکان روستایی کتاب بخواند، با اهدای یک لوح سپاس، تقدیر به عمل آمد. 

۱۱ دی ۱۳۹۶ ۱۷:۳۰
تعداد بازدید : ۱,۵۵۹

نظرات بینندگان

بهار
۱۳۹۶/۱۰/۱۱
0
0
0

تاریخ خبر 10 دی ثبت شده درحالیکه مراسم امروز 11 دی برگزار شد.

تنظیم کننده خبر
۱۳۹۶/۱۰/۱۲
0
0
0

سلام. با سپاس تاریخ تصحیح شد.


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید