جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

با اولین نشست داوران، شانزدهمین جشنواره کتاب رشد آغاز شد

با اولین نشست داوران، شانزدهمین جشنواره کتاب رشد آغاز شد
شانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، روز شنبه 31 شهریور، هم‌زمان با اولین نشست داوران این جشنواره در تالار همایش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آغاز به کار کرد.

 

نشست داوران شانزدهمین جشنواره کتاب رشد 1

 

به گزارش خبرنگار سامان‌کتاب، محمد ناصری، دبیر جشنواره و مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در سخنانی با تشریح اهمیت کار داوران گفت: جریان بیست ساله‌ای که با هدف معرفی کتاب‌های مناسب در دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی شکل گرفته و تا به امروز استمرار یافته، از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که توسط وزارت آموزش و پرورش انجام صورت گرفته است.

وی افزود: امروز بیش از هزار ناشر پس از چاپ اثرشان، آن را به دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی ارسال می‌کنند تا مورد ارزیابی شما داوران قرار گیرد.

ناصری با اشاره به ضرورت حمایت بیشتر از کتاب‌های مناسب، خصوصاً از سوی صدا و سیما و بخش‌های داخلی وزارت آموزش و پرورش و از جمله مسئولان خرید کتاب برای مدارس، تأکید کرد: کار شما اثر زیادی در جامعه نشر داشته است و افزایش نسبت کتاب‌های مناسب، نشان دهنده حرکتی آرام و مثبت است. ضمن آنکه مدیران مدارس هم مطالبه‌گری بیشتری نسبت به کتاب‌های معرفی شده از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی دارند؛ گرچه آموزش وپرورش انتظار توجه عمومی بیشتری را نسبت به این کتاب‌ها دارد.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دریافت حدود 5 هزار کتاب در سال گذشته و مناسب بودن نیمی از آن‌ها، از تشکیل 30 گروه داوری سه نفره خبر داد که مبادرت به داوری 1144 عنوان کتاب خواهند کرد.

به گفته وی، یک کمیته علمی، بدون دخالت در نتایج، بر فرایند داوری‌های جشنواره نظارت دارد تا از درستی فرایند طی شده اطمینان حاصل شود.

ناصری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه میزان کتاب‌های کمک‌درسی مناسب مانند دیگر انواع کتاب، رشد نیافته است، افزود: طبق آمار سال گذشته، تنها 27 درصد از کتاب‌های کمک‌درسی ارزیابی شده، مناسب تشخیص داده می‌شوند.

وی با اشاره به تأثیر نامطلوب استفادۀ افراطی یا اجباری از کتاب‌های کمک‌درسی و برگزاری آزمون‌های غیرمفید در مدارس ابتدایی، از سیاست جدید آموزش و پرورش تجلیل کرد و افزود: آموزش و پرورش با ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک درسی در مدارس ابتدایی، گام بلندی در حفظ فضای بانشاط کودکی و خواندن برای لذت بردن برداشت.

فریبا کیا معاون سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی

 

فریبا کیا، معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی نیز در سخنانی با اشاره به هدف اصلی جشنواره رشد در معرفی کتاب‌های مناسب و الگوهای مورد تأیید متناسب با نیاز مخاطب گفت: داوری آثار راه یافته به جشنواره کمک می‌کند تا ضمن بازخوانی نیاز مخاطب، خلأ‌های موجود را به ناشران و نویسندگان اعلام کنیم.

 

کیا با اشاره به اینکه جشنواره کتاب رشد در سال‌های اخیر محدود به دوره تحصیلی خاصی نیست، گفت: یکی از رویکردهای جشنواره، حمایت از کتاب‌های تألیفی است و داوران نیز در نظر داشته باشند که تا حد ممکن برگزیدگان از میان مؤ‌لفان انتخاب و معرفی شوند.

وی سپس با طرح برخی از نکات لازم به منظور تبیین فرایند داوری، به پرسش‌ها و ابهامات داوران پاسخ داد.

گفتنی است، مراسم پایانی شانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، نیمه اول آذر ماه سال جاری با هدف معرفی کتاب‌های برتر در تهران برگزار می‌شود.

 

 

نشست داوران شانزدهمین جشنواره کتاب رشد 3

 

نشست داوران شانزدهمین جشنواره کتاب رشد 2

 

نشست داوران شانزدهمین جشنواره کتاب رشد 4

 

۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۴:۴۵
تعداد بازدید : ۸۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید