شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

ناشران به حوزه کار و فناوری گسترده‌تر وارد شوند

ناشران به حوزه کار و فناوری گسترده‌تر وارد شوند
داور گروه کار و فناوری هجدهمین جشنواره کتاب رشد می‌گوید درس کار و فناوری، مولود نظام جدید آموزشی است و ناشران آموزشی هنوز آن‌طور که باید و شاید به آن ورود نکرده‌اند و برای نیل به اهداف درسی کار و فناوری لازم است همراهی بیشتری نشان دهند.
 

 

محسن کیا در گفت‌وگو با ستاد خبری هجدهمین جشنواره کتاب رشد، در پاسخ به این سؤال که کتاب کار و فناوری چقدر می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای مربوط به اطلاعات شغلی دانش‌آموزان با توجه به اقتضایات جدید در حوزه مشاغل و پیدا شدن انواع جدیدی از کسب و کارها باشد، گفت: «یکی از دلایل و الزامات وجود برنامه درسی کار و فناوری در دوره متوسطه اول، کیفیت‌بخشی به فرایند خودشناسی و هدایت تحصیلی با فراهم آوردن فرصت‌های بیشتر یادگیری است.»

 

وی ادامه داد: «برنامه درسی کار و فناوری در پی آن است که علاوه بر تغییر نگاه دانش‌آموزان، معلمان و حتی خانواده‌ها به مدرسه، آموزش، یادگیری و مفهوم علم نافع، موجی از همراهی و همکاری را در میان دست‌اندرکاران و ناشران آموزشی برانگیزاند. روندی که چند سالی است آغاز شده و رشد شتابدار کمّی و کیفی آن بایسته و شایسته است.»

 

 کیا پیرامون کلیدواژه‌هایی مانند «نوآوری» و «کارآفرینی» در بحث کار و فناوری و تأثیر این مباحث بر پرکردن خلأهایی مانند نبود «کار گروهی» یا روحیه «مشارکت‌پذیری» در تربیت دانش‌آموزان، تصریح کرد: «این واژه‌ها ناظر بر مفاهیمی فاخر هستند. این عبارات به همراه مفاهیمی دیگر مانند: مدیریت منابع، یادگیری مادام‌العمر، تفکر انتقادی، خودباوری، خودمدیریتی و... در زمره شایستگی‌های نرم یا غیر فنی دسته‌بندی می‌شوند که در دوره متوسطه دوم در قالب خوشه‌های دروس مختلف تداوم می‌یابند.»

 

داور گروه کار و فناوری هجدهمین جشنواره کتاب رشد افزود: «آنچه که درس کار و فناوری دنبال می‌کند، مسیله‌مند شدن دانش‌آموزان است. برای نیل به این منظور، کتاب‌های کار و فناوری در تلاش بوده‌اند تا با ارایه پودمان‌های مختلف، با فاصله گرفتن از سبک کتاب‌های حرفه‌وفن سابق، به ساختن و انجام دادن و درگیر کردن یادگیرندگان با موضوع  اهتمام ورزند و آنان را به ادامه کار تا حصول نتیجه نهایی تشویق کنند.»

 

کیا با اشاره به نو بودن درس کار و فناوری و عدم ورود شایسته و بایسته ناشران آموزشی به این حوزه، گفت: «موضوعاتی که در زمره درس کار و فناوری قرار می‌گیرند، بسیار گسترده هستند و به علت بین رشته‌ای بودن این درس، بسیاری از کتاب‌های مناسب این حوزه موضوعی، در دسته‌بندی حوزه‌های دیگر علوم به‌خصوص علوم پایه و فنی نیز می‌گنجند و به همین دلیل، کمیت کتاب‌های کار و فناوری چندان زیاد نیست.»

 

وی خاطرنشان کرد: «به علت سیطره طولانی‌مدت کتاب‌های کمک‌درسی و نفوذ نگران کننده کتاب‌های حل‌المسایل در سال‌های گذشته، متأسفانه تلقی از کتاب‌های آموزشی به کتاب‌های کمک‌درسی و برداشت از کتاب‌های کمک‌درسی به حل‌المسائل تقلیل یافته است. از طرف دیگر به علت کمرنگ بودن آزمون‌های کتبی و حافظه‌محور در ارزشیابی کتاب‌های کار و فناوری، تهیه کتاب آموزشی در نزد خانواده‌ها به ضرورت تبدیل نشده است.»

 

کیا گفت: «باید واقع‌بین باشیم و بدانیم که فناور شدن و نهادینه شدن فرهنگ کار و تلاش، فرایندی زمان‌بر است و خانواده‌ها و مخاطبان نیز نباید انتظار داشته باشند استفاده از کتاب‌های آموزشی کار و فناوری در کوتاه‌مدت به نیاز آن‌ها پاسخ دهد. در مقام مقایسه، اثربخشی کتاب‌های آموزشی و کمک‌درسی در علوم پایه بر روی یادگیرندگان به مراتب سریع‌تر از حوزه کار و فناوری است. همین امر نیز باعث شده است تا برخی نقش کتاب را در ارتقای نگاه کارآفرینانه و فناورانه کمرنگ تلقی کنند.»

 

 

 

۱۶ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹
تعداد بازدید : ۳۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید