چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

در نهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، هفتاد و هفت کتاب آموزشی برتر معرفی می‌شود

در نهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، هفتاد و هفت کتاب آموزشی برتر معرفی می‌شود
محمد ناصری دبیر نهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد می‌گوید در مراسم پایانی این جشنواره که روز چهارم دی ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد، 77 کتاب آموزشی برتر معرفی می‌شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر انتشارات کمک آموزشی، محمد ناصری، در نشست خبری صبح امروز، که در محل دفتر انتشارات کمک آموزشی برگزار شد، به تشریح ویژگی‏ها و برنامه‏های نهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد پرداخت. 
 
ناصری این دوره از جشنواره، دو حوزه متوسطه نظری و متوسطه فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش را تحت پوشش قرار می‏دهد. بر این اساس، امسال 1348 عنوان کتاب در 18 رشته نظری به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از آن میان 32 عنوان کتاب، به عنوان آثار برتر جشنواره معرفی می‌شوند. همچنین  529 عنوان کتاب در 12 رشته و 39 گرایش در حوزه فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش به دبیرخانه جشنواره رسیده است، که 45 عنوان از این کتاب‌های آموزشی  جایزه جشنواره را دریافت خواهند کرد.
 
مشارکت 241 ناشر در جشنواره 
دبیر نهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد همچنین با اشاره به مشارکت 241 ناشر آموزشی در این دوره از جشنواره، از انتخاب سه ناشر برگزیده خبر داد و افزود: همانند جشنواره پیشین،  در جشنواره امسال، نیز از پیشکسوتان حوزه تألیف، ترجمه و انتشار کتاب‌های کمک آموزشی تقدیر خواهد شد.
 
نشست خبری نهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشداو افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این دور از جشنواره، تفکیک «کتاب‌های مرجع»، به‌عنوان یک حوزه مهم، از دیگر کتاب‌های آموزشی و داوری آن‌ها در گروهی مستقل بود.
 
بسیج آموزش و پرورش برای افزایش کیفیت کتاب‌های آموزشی
مدیر کل دفتر انتشارات کمک آموزشی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به وضعیت نابه‌سامان کتاب‌های کمک آموزشی در سال‌های گذشته، اظهار داشت: این اوضاع نابه‌سامان، وزارت آموزش و پرورش را مجاب کرد تا در سال 1378 به این حوزه وارد شود و به این منابع سامان بدهد.
 
وی با بیان اینکه کار آموزش و پرورش تبیین و انتقال سیاست‌ها و نیز ارزیابی کتاب‌های کمک آموزشی موجود و تقدیر از بهترین‌هاست، تصریح کرد: در حال حاضر 50 درصد کتاب‌های کمک‌ آموزشی منتشر شده، متناسب با استانداردهای آموزش و پرورش است.
 
ناصری سپس با اشاره به مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ آن از سوی رئیس‌جمهور در بهار امسال اظهار داشت: ماده 6 این مصوبه تأکید می‌کند که خرید، تبلیغ و عرضه هرگونه کتاب کمک‌‌ آموزشی در مدارس فقط با تأیید آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مجاز است؛ با این‌حال برخی از کتاب‌های کمک‌‌آموزشی به جای تحقق اهداف آموزش و پرورش، پُخته‌کاری و روش‌های حل‌المسائل را محقق می‌کنند.
 
معرفی کتاب‌های استاندارد در "کتابنامه رشد"
 
مدیرکل دفتر انتشارات کمک‌‌ آموزشی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص ماهیت نشان استانداردی که این دفتر به کتاب‌های آموزشی اعطا خواهد کرد، گفت: بحث‌هایی در حال انجام است که «هولوگرام» مشخصی برای درج بر روی کتاب‌های مناسب طراحی شود؛ اما در حال حاضر کتاب استاندارد از نظر ما کتابی است که در کتابنامه‌های رشد معرفی شود.
 
 وی افزود: کتابنامه‌ رشد مهم‌ترین سند برای معرفی منابع مکتوب آموزشی استاندارد است و مصوبه شورای عالی نیز مدیران و معلمان مدارس را ملزم می‌کند که حتماً از منابع استاندارد و مجاز برای تهیه و خرید کتاب‌ها برای مدارس استفاده کنند. چنین الزامی در سال‌های قبل وجود نداشت.
 
ناصری در خصوص ضمانت اجرای این مصوبه گفت: ما در مقام رسیدگی به تخلفات نیستیم و بخش حراست و واحد رسیدگی به شکایات، مسئول رسیدگی به این مسائل هستند که بر اساس این مصوبه، می‌توانند مدیران متخلف را مؤاخذه کنند.
 
مشارکت سایر دستگاه‌های دولت با آموزش و پرورش
 مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی با اشاره به ماده 7 مصوبه مذکور اظهار داشت: در این ماده تأکید شده است که همکاری و مشارکت سایر دستگاه‌ها از قبیل صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آموزش و پرورش در این زمینه ضروری است و همه باید کمک کنند تا اوضاع نابه‌سامانی که الآن نیز وجود دارد، برطرف شود.
  
محمد ناصری دبیر نهمین جشنواره رشد و محبت‌الله همتی مسئول گروه داوران جشنوارهسه گروه اثر برگزیده معرفی نمی‌کنند
 در این نشست محبت‌الله همتی، رئیس گروه‌های داوری نهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد نیز اظهار داشت:‌ در جشنواره امسال 80 نفر از معلمان و کارشناسان، داوری بخش فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش و 57 نفر نیز داوری بخش متوسطه نظری را بر عهده داشته‌اند.
 
وی اضافه کرد: در جشنواره نهم، رشته «ریاضی» با 230 عنوان و «علوم تربیتی» با 7 عنوان کتاب، به ترتیب بیشترین و کمترین آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره را داشته‌اند.
 
همتی تصریح کرد: در جشنواره امسال، در سه رشته‌ «فلسفه و منطق»، «زمین شناسی» و «علوم تربیتی» اثر برگزیده‌ای از سوی داوران معرفی نشده است.
وی همچنین در خصوص محتوای الکترونیک آموزشی نیز گفت: در جشنواره رشد فقط کتاب‌های مکتوب ارزیابی می‌شوند، اما پس از ادغام معاونت فناوری سازمان پژوهش و دفتر انتشارات کمک آموزشی، محتوای مکتوب و الکترونیک به طور یکپارچه مدیریت و سامان‌دهی می‌شود.

 

۲۱ آذر ۱۳۹۰ ۲۰:۵۷
تعداد بازدید : ۱,۴۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید