محمد ناصری دبیر نهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد گفت: در بندهای گوناگون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، که به تازگی ابلاغ شده است، بر استفاده از منابع آموزشی متنوع و تأسیس کتابخانه در مدارس و تنوع بخشی به محیطهای یادگیری به عنوان یکی از راهکارهای تأکید
ویژه شده است.
محمد ناصری با اعلام این مطلب در مراسم پایانی این جشنواره افزود: «خوشبختانه، مجموع فعالیتهای سامانبخشی کتابهای آموزشی و محتوای
مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش کاملاً با راهکارهای مصوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همسوست و این معنا، همه ما را مصمم میسازد که قدمهای محکمتری برداریم.»
او ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید فعالیتهای مرتبط با کتاب و سایر منابع آموزشی و تربیتی، با تدوین و ابلاغ آییننامه شورای
سیاستگذاری و آییننامه شورای اجرایی مصوبه 828 در «سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی» شروع خواهد شد. امیدوارم در این دو شورا، نمایندگان و تولیدکنندگان منابع آموزشی و تربیتی در بخش خصوصی حضوری فعال و پررنگ داشته باشند.
وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «با پایان یافتن جشنواره نهم اولویت اول ما، پیگیری مصوبه 828 در استانها و معرفی مجموعه فعالیتها
و خروجیهای طرح به معلمان عزیز، به عنوان افرادی خواهد بود که مرجعیت آنان در انتخاب کتاب و سایر رسانهها از اهمیت بهسزایی برخوردار است.»
مدیرکل دفتر انشارات کمک آموزشی، همچنین تأکید کرد که «معرفی کتابهای برگزیده و تقدیری جشنوارهها در پایان کتابهای درسی نیز، مطابق
با مصوبه 828 جدیتر از گذشته پیگیری خواهد شد.»
دبیر جشنواره با بیان اینکه 1877 عنوان کتاب رسیده به این جشنواره، به وسیله 137 داور مورد قضاوت قرار گرفت، افزود: «چون داوری محتوای
آثار باید بر اساس اهداف و رویکردهای برنامه درسی صورت میپذیرفت، لذا گروه داوران، عمدتاً متشکل از کارشناسان برنامه درسی و معلمان باتجربه بود.»
او همچنین درباره حذف نشدن معدود آثار متعلق به داوران، از چرخه داوری، توضیح داد: «دلیل این امر روشن است. پدیدآورندگان کتاب فقط
نویسنده و مترجم نیستند و از سهم مهم ناشران محترم نباید غفلت کرد. به همین دلیل در این موارد، از داور مشاور که جایگزین داور صاحب اثر میشد، استفاده کردیم.»
متن کامل سخنان آقای ناصری، دبیر نهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد را اینجا
ببینید.