تقویت کنندههاى کیفى
۱۳۹۹/۰۹/۲۹
به عنوان معلم، همواره سعی می کنم در کلاس درس همه چیز را در سطح توان دیداری و بینایی دانش آموزان نگه دارم. برای این کار از لامپ های رنگی استفاده می کنم، به گونه ای که باعث حواس پرتی دانش آموزان نشود. من بر این باورم که محیط مناسب یادگیری برای افزایش هر یک از توانایی های یادگیرنده مهم است. دانش آموزان کلاس درس من، به محض ورود به کلاس، احساس راحتی می کنند. من از به کارگیری نور آبی روشنایی اجتناب و در عوض از نور طبیعی استفاده می کنم. وقتی خارج از کلاس تاریک است، از چندین لامپ رنگی کم مصرف در اطراف کلاس استفاده می کنم. اتاق ما روشن نیست، اما رنگی آرامش بخش و طبیعی دارد. زیبایی شناسی به تنظیم متناسب محیط یادگیری کمک می کند.
من همچنین از روش پاداش دادن و مدیریت رفتار در کلاس خود استفاده نمیکنم. البته در ابتدای کارم، مانند بسیاری از معلمان، از شکلهای نمودارهای رفتاری و برچسبهای امتیازدهی و پاداشدهی به رفتار استفاده میکردم، اما به تدریج متوجه شدم که بیشتر روشهای مدیریت رفتار یک نوعی کنترل هستند که از طریق آنها تنها میتوان رفتار دانشآموزان را کنترل کرد. اما لازم است دانشآموزان یاد بگیرند چگونه رفتار خود را کنترل کنند. آنها با تمرین و از طریق کسب تجربه، از اشتباهات خود کنترل رفتار خود را میآموزند. البته معلم در چنین شرایطی مجبور است کمی سختتر کار کند، اما در نهایت روابط بین معلم و دانشآموزان و دانشآموزان با یکدیگر ساخته شده است و یادگیری توانایی سفارشی کردن نحوه برخورد با هر وضعیت، محیطی بسیار سالم و کلاسی شادتر میسازد.
تقویتکنندههای کیفی در کلاس درس
در کلاس درس من رقابت منفی و مقایسهی دانشآموزان با یکدیگر وجود ندارد، بلکه بیشترین توان را بر همکاری با یکدیگر، برای تبدیل شدن به یادگیرندهای قوی، میگذاریم. در این راه، من از نظر همکاران و اولیا در زمینهی شیوهی کارم در کلاس استقبال میکنم، حتی اگر این نظرها منفی باشند، زیرا به هر حال در بهبود فرایند تدریس و ادارهی کلاس به من کمک میکنند. هدف من در کلاس درس بهبود مداوم است. برای من و دانشآموزانم اهمیتی ندارد از کجا شروع کنیم و کجا پایان دهیم یا اینکه چه کسی و دانشآموزان کدام کلاس بهتر از ما عمل میکند. ما تلاش میکنیم عملکرد کلاسی را در بالاترین حد ممکن نگه داریم. برای این کار، هر دانشآموز دربارهی کار و تکلیف خود به دانشآموزان دیگر گزارش میدهد تا همسالان و همکلاسیها با دید انتقادی دربارهی او نظر بدهند. این روش به بهبود کارهای دانشآموزان و عملکرد آنها کمک میکند. در هنگام انجام این کار، در زمینه کار انجام شده توسط دانشآموز قضاوت نمیشود، زیرا نمیخواهیم این حس در دانشآموز ایجاد شود که ما بهتر از او میدانیم. هیچ کس را تحقیر نمیکنیم تا احساس خنگی و ناتوان بودن نکند. بلکه با شناسایی نقاط ضعف دانشآموزان توسط همسالان و همکلاسیها، در بهبود عملکرد و توانایی به تکتک آنها کمک میکنیم. بررسی انتقادی کار دانشآموزان توسط همکلاسیهای خود در واقع «تقویتکنندههای کیفی» هستند. زیرا هدف ما ارتقای کیفیت عملکرد دانشآموزان است.
۲۰۶۸
کلیدواژه (keyword):
رشد آموزش ابتدایی،فوت و فن کلاس داری,تقویت کننده هاى کیفى