هلیا
انتقاد و نقدپذیری در اصلاح و پیشرفت امور تأثیر بسیار زیادی دارد. منتقد، از طریق نقد صحیح، نقش مهمی در رشد و تکامل جامعه ایفا میکند. اما لازمهی این رشد و تکامل، تعاملی دو طرفه است؛ پذیرش نقد منطقی از طرف فرد یا افرادی که مورد انتقاد قرار میگیرند، طرف دوم این تعامل است. انسانها همیشه در معرض خطا و اشتباه قرار دارند. ممکن است فردی سالها در اندیشه، رفتار یا روش خود دچار خطا و لغزش باشد، اما خودش متوجه آن نشده باشد. از این رو، شناخت نقاط ضعف و قوت از زاویهی دید دیگران، به انسان کمک میکند از لغزشهای احتمالی مصون بماند و کمتر دچار خطا و اشتباه شود.
در لغتنامههای فارسی، معانی متعددی برای واژهی نقد ذکر شده است؛ از جمله: «جدا کردن دینار و درهم سره از ناسره، تمییز دادن خوب از بد، آشکار کردن معایب و محاسن سخن و تشخیص معایب از محاسن» (معین، ۱۳۸۶، ج۴ : ۳۳۸۳)
مدرسه و کلاس درس یکی از محیطهای آموزشی مناسب برای آموزش نقد و نقدپذیری است. فرهیختگانی که با عنوان آموزگار، معلم، معاون یا مدیر در محیط مدرسه یا کلاسهای درس دانشآموزان حاضر میشوند، باید توجه داشته باشند که رفتار و گفتارشان به شدت زیر نظر دانشآموزان است و دانشآموزان از آنها الگوبرداری میکنند. حرفهی معلمی یکی از مشاغل مهم و حساسی است که در آیندهی دانشآموزان نقش بسزایی دارد. کسی که به عنوان معلم یا مربی در تعلیموتربیت دانشآموزان فعالیت دارد، باید همواره روش تدریس، اخلاق و رفتار خود را ارزیابی کند و نظر همکاران و دانشآموزان کلاس را در این خصوص جویا شود. معلمی که از همکاران یا دانشآموزان میخواهد او را نقد و نظرات خود را اعلام کنند، باید این آمادگی را داشته باشد که نقاط مثبت و منفی انتقادات را با هم بپذیرد و فقط چشم انتظار تعریف و تمجید دیگران نباشد. اگر معلمی این شجاعت و ظرفیت را ندارد که دانشآموزان نقاط ضعف او را در کلاس بگویند، باید از قبل تمهیدی بیندیشد و نظرات آنها را به صورت مکتوب دریافت و بررسی کند.
فیلم کوتاه «هلیا»، از جمله فیلمهای داستانی راهیافته به بخش مسابقهی چهل و هشتمین جشنوارهی فیلم رشد در بخش فرهنگیان فیلمساز، به این موضوع پرداخته و رفتار غلط معلم کلاس در برابر انتقاد دانشآموزان را به تصویر کشیده است.
فرهنگیان محترم، اولیاى گرامى و متولیان ارجمند آموزشوپرورش براى تهیهى فیلمهاى معرفى شده مىتوانند به یکى از روشهاى زیر اقدام کنند:
الف) تماس با شماره تلفن ۸۸۳۰۵۸۶۱ - ۰۲۱ (گروه تولید فیلمهاى آموزشى).
ب) ارسال درخواست کتبى از طریق نشانى الکترونیکى goroohehonari@gmail.com (با ذکر نام، شمارهى تلفن، کدپستى و نشانى دقیق).
ج) مراجعهى حضورى به نشانى: تهران، خیابان ایرانشهر شمالى، نرسیده به پل کریمخان زند، سازمان پژوهش و برنامهریزى آموزشى وزارت آموزشوپرورش، طبقهى دوم، گروه توسعه و تولید رسانههاى شنیدارى و دیدارى.
عنوان فیلم: هلیا
کارگردان: جلال نصیری هانیس
قالب: داستانی (بخش فرهنگیان)
مدت زمان: ۷ دقیقه
خلاصهی فیلم
یکی از معلمان مدرسه از دانشآموزان کلاس خود میخواهد که نحوهی تدریس، اخلاق و رفتارش را نقد كنند و نظرات خود را روی کاغذ برای او بنویسند. همهی دانشآموزان از معلم خود تعریف میکنند و خانم معلم از تعریف و تمجید دانشآموزان خوشحال میشود. در این میان، دانشآموزی به نام هلیا، براساس واقعیت، از روش تدریس او انتقاد میکند و معلم علیه او جبهه میگیرد.
مخاطب فیلم
این فیلم برای تماشای مدیران، معاونان، مربیان، دبیران و آموزگاران محترم مدرسهها توصیه میشود.
کارگردان
جلال نصیری هانیس
متولد سنندج
فرهنگی شاغل در استان کردستان
دانشجوی دکترای پژوهش هنر در دانشگاه اصفهان
آثار: گلهای آفتابگردان، کلاس تشکیل میشود، زمین فوتبال و ...
برندهی جوایزی در جشنوارههای بینالمللی فیلم رشد