... فتبارک الله احسن الخالقین. سوره المؤمنون آیه ۱۴.
آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است.
خداوند در قرآن کریم به خود آفرین گفته و اولین بار خود را ـ به خاطر آفرینش انسان ـ ستوده است. او به بهترین خلقتها از خلق انسان یاد میکند که نشان جایگاه باارزش تحسین است. از اصول و مبانی مهم آموزش در هر درس و رشتهای بحث تشویق است؛ بنابراین در درس فرهنگ و هنر و آموزش رشتههای هنری هم، که چهارده رشته در کتب سه پایه متوسطه اول است، باید برای تشویق جایگاه باارزشی قائل شد.
در سند تحول بنیادین وقتی از حوزههای تربیت و یادگیری بحث میشود جایگاه آموزش هنری در گروه چهارم، بعد از آموزش حکمت و معارف، قرآن و عربی و زبان و ادبیات فارسی قرار گرفته است. در سند، از طریق جهت دادن به فرهنگ مهمترین و غنیترین منبع دستیابی به هویت فراهم میشود.
خلق اثر هنری را نمیتوان تنها با تشویق و یا معیارهای سادهای چون سنجش کمّی و کیفی ارزیابی نمود. چرا که در خلق اثر هنری ارزشهای والای انسانی و حیات طیبه مطرح است و تشویقهای زمینی کار و تلاش و هرگونه تشویقی که فقط ارزش مالی داشته باشد کارایی محدودی خواهد داشت. تشویق باید معنوی و غیرمادی بوده و ارزشهای والای انسانی را هدف قرار دهد تا آفرینشهای بعدی را در پی داشته باشد و فرد را به جایگاه والای انسانی رهنمون نماید. در این صورت هم آموزش هنری درست انجام میپذیرد و هم حیات طیبه که از اهداف سند تحول است محقق میشود.
جدولی که ملاحظه میشود آمار همکاران هنرمند موجود در شهرها و مناطق استان مازندران، همراه با تعداد مورد نیاز است که امیدواریم آرام آرام توازن لازم بین نیازها و امکانات فراهم شود. بیتردید حضور دبیران متخصص و علاقهمند یکی از راههای اصلی برای کاربست شیوه تدریس تشویقمدارانه در کلاس خواهد بود. برای همه همکاران گرامی که در حوزه آموزش هنر فعالیت دارند آرزوی توفیق روزافزون میکنم.