درس فرهنگ و هنر: مروری کوتاه بر ظرفیتها و کاستیها
۱۳۹۹/۰۲/۱۶
هنر دارای ظرفیت بالایی است بهطوری که رویِ هوشِ دانشآموز تأثیر دارد. به دقت ـ نظم و شرکت در کار گروهی کمک میکند و قدرت تخیل را بالا میبرد. همچنین خلاقیت، بخشش، وقف و سخاوتمندی و دوستی را ترویج میدهد.
هدف درس هنر تربیت هنری است. تربیت هنری فرآیندی است که به رشد شناختی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی فرد کمک میکند تا استعدادهایش را شکوفا نماید، زیباییها را بشناسد و در زندگی خود به کار گیرد. نسبت به ایجاد فضاهای زیبا حساس باشد و از زشتیها دوری کند. پس میتوان گفت چون انسان زیباترین آفریده خداوند قلمداد شده است پس خودش هم میتواند زیبایی بیافریند. دانشآموزان در فرایند تربیت یاد میگیرند که چگونه با طبیعت، با خود و با دیگران ارتباط برقرار کنند و با این درس زندگی کنند و بدین طریق تواناییهای خود را بروز دهند. از این مهمتر اعتمادبهنفس پیدا کنند و خود را باور کنند.
مشکلات در درس هنر
۱. نبود کارگاه هنر در مدرسه
۲. نبود همکار متخصص در خیلی از مدارس
۳. آشنا نبودن بعضی از معلمها با اهداف و برنامههای درس هنر حداقل دورههای آموزش ضمنخدمت برای آنها برنامهریزی و اجرا گردد.
۴. عدم توجه مدیران به نقش هنر در تربیت دانشآموزان
۵. کماهمیت بودن درس هنر به نسبت سایر دروس از نگاه بسیاری از مدیران.
هدف از گنجاندن درس فرهنگ و هنر در برنامه درسی تربیت هنرمند نیست، و البته اگر صورت بگيرد قابل ستایش است. بلکه پرورش دانشآموز از طریق ارزشهای موجود در هنر است. حاصل این ارزشها پرورش دانشآموزانی خلاق و پویاست.
تأثیر نمایشگاه هنری در مدارس
اگر در مدارس نمایشگاههای هنری برگزار کنیم زمینه مشارکت و همفکری دانشآموزان را در بسیاری از فعالیتهای دیگر فراهم کرده و انگیزه خوبی برای تلاش بیشتر در آنها بهوجود میآوریم. دیدن آثار خوب دانشآموزان زمینه تشویق سایر دانشآموزان را نیز فراهم میکند و روحیه نظم و ترتیب، همکاری، تلاش، احترام به نظر دیگران را در آنها ایجاد میسازد. همچنین با دعوت از اولیا به بازدید از نمایشگاه، آنها را به اهمیت پیوند اولیا و مربیان بیشتر آگاه میسازیم.
نقاط ضعف کتاب برای مثال در پایه هفتم
• در بخش طراحی بحث آشنایی با ابزار کار و یا تصاویری از طرحهای مختلف با ابزار مختلف وجود ندارد تا برای دانشآموزان قابل لمستر باشد.
• درس الفبای تصویر که عناصر تصویری را میخواهد عنوان کند، بسیار گنگ است و خوب توضیح داده نشده است.
• در قسمت خوشنویسی سخنی از چگونگی نوشتن حروف و اتصالات مهم و پرکاربرد طرح نشده است. در حقیقت یکباره خطوط و سطرهایی را میبینیم که نه تنها ساده نیستند بلکه برای دانشآموزان مبتدی بسیار سنگین و سخت است. یا در مورد تاریخچه مختصر خطوط به خطهای کوفی، ثلث، نسخ و... پرداخته است ولی به خط نستعلیق که دانشآموزان بیشتر کار میکنند توجه زیادی نشده است.
امید آنکه با درک بهتر اهمیت درس هنر و رفع موانع و کاستیها بتوانیم شرایط مطلوب تدریس و اثرگذاری در دانشآموزان را فراهم کنیم.
۱۲۸۱
کلیدواژه (keyword):
درس فرهنگ و هنر