آموزش زبانهای خارجی بستر مناسبی را برای درک تعاملات فرهنگی و انتقال دستاوردهای دانش بشری در قالبهای متنوع زبانی به صورت شفاهی، دیداری، و نوشتاری، برای مقاصد و مخاطبان گوناگون در چارچوب نظام معیار اسلامی فراهم میکند.
آموزش زبان بر توانایی ارتباطی و حل مسئله تأکید دارد بهگونهای که فرد پس از آموزش قادر به ایجاد ارتباط با دیگران با استفاده از تمامی مهارتهای چهارگانه زبانی (گوش کردن، سخن گفتن، خواندن، و نوشتن) برای دریافت و انتقال معنا گردد (سند برنامه درسی ملی، ص ۳۷).
با توجه به اهمیت نرمافزارهای آموزشی تعاملی و با عنایت به مبانی سند تحول بنیادین از جمله راهبرد کلانِ بهرهمندی هوشمندانه از فناوریهای نوین در نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی (هدفهای کلان ۳، ۲، ۱، ۵، ۷)۲، در این مقاله به معرفی یکی از نرمافزارهای آموزش تعاملی زبان انگلیسی به نام «انگلیسی بنویس»۳ میپردازیم که برای معلمان و دانشآموزان قابل استفاده میباشد.
معرفی بخشها و ویژگیهای نرمافزار «انگلیسی بنویس»
نرمافزار «انگلیسی بنویس» برای استفاده در ابزارهای ارتباطی با سیستمعامل اندروید، اعم از تبلتها و تلفنهای همراه اندرویدی طراحی شده است.
در این نرمافزار بر یادگیری صحیح نوشتن به زبان انگلیسی مانند: نوشتن حروف بزرگ و کوچک و کلمات متنوعی چون انواع رنگها، ایام هفته و ماه و سال، فصلها، اعضای بدن، اسامی مفرد و جمع، فعلها، ضمایر، شمارشها و ... و همچنین جملهبندیهای مختلف در زمانهای اصلی و مجهول و ... تأکید شده است و برای بخشهای مختلف نرمافزار، آزمونهایی جهت دریافت و بازخورد در نظر گرفته شده است.
در حالت کلی حروف و کلمات و جملات مختلف در بخشهای برنامه بهصورت تعاملی توسط کاربر (دانشآموزان) نوشته شده و صحت نوشتهها با توجه به قواعد زبان انگلیسی، مشخص گشته و به کاربر اطلاع فوری میدهد و دانشآموز با تعاملهای زیاد و متنوع، ضمن نوشتن صحیح به زبان انگلیسی قواعد آن را نیز فرا میگیرد. در ادامه بخشهای نرمافزار معرفی شدهاند.
۱. صفحه اول نرمافزار شامل بخشهای مختلف میباشد. (تصویر ۱)
۲. هر کدام از گزینههای صفحه اول دارای بخشهای کلی و متنوع حروف و کلمات و جملات و آزمون است. در بخش حروف بر درستنویسی حروف زبان انگلیسی تأکید میشود. (تصویر ۲)
۳. در بخش کلمات که شامل اسامی و ضمایر و ... است نیز فراگیر بهصورت تعاملی درستنویسی کلمات را فرا میگیرد. (تصویر ۴، ۳)
۴. در بخشهای جملات انواع جملات ساده و مرکب و مختلط و اَشکال سؤالی و منفی بهصورت تعاملی وجود دارند. (تصویر ۵، ۷، ۶)
۵. بخش دیگر نیز شامل آزمونهای مختلف و جامع است که انواع جملهبندیها را شامل میشود و دانشآموز ضمن کار با آنها قواعد زیادی را یاد میگیرد. (تصویر ۸)
نتیجه
استفاده از چندرسانهایها و نرمافزارهای متنوع آموزشی و کاربردی بهویژه در فرآیند یاددهیـ یادگیری و تدریس فعال و تعاملی، در آموزش و یادگیری مؤثر و جذاب نقش بهسزایی دارد. نرمافزار تعاملی آموزش زبان «انگلیسی بنویس» نیز با قابلیتهای خود میتواند در ایجاد علاقه و انگیزه در دانشآموزان و کمک به آنها در آموزش مؤثر درس زبان انگلیسی مفید واقع شود. دانلود این نرمافزار از طریق لینک زیر میسر است:
https://cafebazaar.ir/app/air.WriteEnglish/?l=fa
منابع
۱. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آذرماه ۱۳۹۰.
۲. سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران.
۳. خالقی، کریم، (۱۳۸۶)، «روش نوین یا دستورزبان انگلیسی»، انتشارات امیرکبیر: تهران.
۴. همایون، فریدون، (۱۳۸۵)، «مجموعه کامل گرامر نوین زبان انگلیسی»، انتشارات جهاد دانشگاهی: تهران.