وضعیت آموزش آلمان ها در روزهای قرنطینه
صغری حقدوست، مدیر و آموزگار نمونه، در پایان سالهای خدمت، با برنامهریزی، از 20 کشور اروپایی و آسیایی بازدید به عمل آورده است. او در طی این سفرها، با ورود به مدرسهها و مصاحبه با مجموعههای آموزشی مدرسهها توانسته است اطلاعات خوبی جمعآوری کند و در کتابی به نام «آموزشوپرورش تطبیقی 20 کشور» به چاپ برساند. ارتباط خوب وی با همکاران اروپایی ادامه دارد. به گزارش زیر از وی دربارهی کرونا در مدرسههای آلمان توجه فرمایید. گزارش زیر از چند مدرسهی ابتدایی تهیه شده است: Hamburg, Achen, stulberg, Düsseldorf و Köln
بهراستی «کرونا» فرصت است یا تهدید؟ این بستگی به نوع نگاه ما دارد که از حوادث چگونه بهره ببریم. آموزگاران آلمانی، بهسان همکاران عزیز ما در ایران، این تهدید را به فرصت تبدیل کردهاند. به بعضی از تدبیرهای وزارت آموزشوپرورش آلمان اشاره میکنیم:
1. سیستم آموزشی در آلمان به سه روش فعال است:
الف) از طریق ارسال ایمیل به اولیا یا خود دانشآموز
ب) از طریق نرمافزارهای anton و iserr
ج) از طریق ادارهی پست
2. معلمان در هفته دو روز و هر روز یک ساعت (سهشنبه و پنجشنبه، ساعت 10تا11 صبح) بهصورت ویدیو کنفرانس با بچهها گفتوگو میکنند. این جلسات فقط برای بررسی وضعیت و روحیهی بچهها و کنترل استرس و ایجاد اعتمادبهنفس در کودکان برگزار میشوند. در این جلسات هیچ درسی پرسیده و تکلیفی داده نمیشود. در ضمن در این جلسه فقط معلم و دانشآموز در ویدیو کنفرانس حضور دارند.
3. تکالیف بهطور منظم ایمیل میشوند و خانوادهها بعد از پرینت گرفتن آنها را در اختیار کودکان قرار میدهند. در صورتی که خانواده پرینتر نداشته باشد، به آموزشگاه اطلاع میدهد. آنها موظفاند تمام تکالیف یک هفته را پرینت بگیرند و به منزل دانشآموز بفرستند.
4. اولیا موظف هستند بازخورد تکالیف را هر دو هفته یک بار به مدرسه پست کنند یا در صورت امکان در صندوق پست آموزشگاه قرار دهند.
5. طبق دستورالعمل، ارزشیابی بهصورت توصیفی و تکوینی است و بهعنوان نتیجهی ترم اول صادر خواهد شد.
6. نمرات تا پایهی چهارم ابتدایی کیفی است و از سال چهارم، بعد از ورود به دورهی متوسطه، بهصورت کمی ارائه میشود.
7. طبق دستورالعمل، هیچ دانشآموزی نباید تکرار پایه داشته باشد و تکرار پایه فقط در صورتی امکان دارد که بعد از تأیید آموزگار، اولیا نیز تشخیص دهند فرزندشان آمادگی لازم را برای کلاس بالاتر ندارد.
8. با توجه به برنامهریزی مسئولان، برای کنترل اضطراب، هیچکسی(اولیا یا معلم) اجازه ندارد برای درس خواندن به بچهها استرس وارد کند و باعث خشم یا پرخاشگری آنان شود. مشاوران مدرسه نیز هر دو هفته یک بار با اولیا ارتباط برقرار میکنند و روشهای آموزشی و مهارت کنترل استرس و خشم را به خانواده یادآوری میکنند. و به آنها توصیه میشود «هیچچیز را در این دوره منع نکنید تا روحیهی بچهها آسیب نبیند»؛ منظور همان تنبیههایی هستند که شاید در روزهای عادی وجود داشتند.
9. بهزودی کلاسها فقط برای دورههایی که امتحان نهایی دارند و میخواهند تغییر دوره بدهند، با شرط داشتن دستکش، ماسک و رعایت فاصلهی اجتماعی باز خواهد شد. در ضمن کلاسها 15 نفری و در چند نوبت، با فاصلههای زمانی، تشکیل خواهند شد.
10. در بعضی از ایالتها هم فقط دانشآموزان پایهی چهارم به مدت دو ساعت به مدرسه میروند و فقط زبان آلمانی و درس ریاضی کار میکنند.
11. با توجه به مصوبات آموزشی هر آموزشگاه، انتقال همکاران از پایهی مربوطه به پایهی بالاتر، همراه با دانش آموزانش، توصیه شده است.
طرحها و برنامههای پیشبینیشده
1. برنامهریزی برای Digitalisierung آموزشگاهها تا هر دانشآموز یک تبلت در اختیار داشته باشد و به دستگاههای خانواده وابسته نباشد تا بتواند بهطور مستقل با مدرسه ارتباط داشته باشد. این تبلتها فقط آموزشی هستند و برنامههای آنها براساس دستورالعملهای آموزشوپرورش طراحی شده است. به این منظور، وزارت آموزشوپرورش از دولت حدود یک میلیارد یورو خواسته است که تاکنون40 میلیون یورو از آن تأمین شده است.
2. حذف تعطیلات میانترم.
3. حذف روزهای تعطیل پایان هفته.
4. اولویت برنامهریزی برای دانشآموزانی که نهایی دارند؛ مثل پایههای چهارم و هشتم.
5. قوی ساختن نظام آموزشی آنلاین، ویدیو کنفرانس و ایجاد فرصت مطالعاتی.
۱۱۱۷
کلیدواژه (keyword):
رشد آموزش ابتدایی,تربیت,کرونا,آموزش,آلمان,