شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

مقالات

منابع جغرافیایی

  فایلهای مرتبط
منابع جغرافیایی

تازه‌های مجلات
 
مجله جغرافیا
Journal of Geography
vol.119,2020,Issue.1

فهرست مقالات شماره 1 از دوره 119 سال 2020 مجله جغرافیا3به ترتیب زیر است:

• از ناامیدی تا تحول در کلاس‌های جغرافیا/ بریان پترسون و جسیکا آر بارنز

ارزیابی به‌کارگیری فناوری مکانی‌فضایی در آموزش12-k/ زاخاری ام. آزبورن و دیگران

تعیین و اندازه‌‌گیری تأثیر دستور‌العمل‌های مبتنی بر GIS بر استدلال مربوط به ریشه نژادی دانشجویان/ ارین ای. جانت و دیگران.

آموزش جغرافیا در فضای باز از دیدگاه معلمان، دانش‌آموزان و والدین کشور چک/ هانا اسوبودووا و دیگران


 

مجله جغرافیا
Journal of Geography
vol.119,2020,Issue.2
 
فهرست مقالات شماره 2 از دوره 119 سال 2020 مجله جغرافیا2 به ترتیب زیر است:

پیشبرد توانایی‌های دانش‌‌آموزان از طریق فرایند تحقیق جغرافیایی/ الکس ابرلی

نگرش معلمان به پیشرفت حرفه‌ای جایگزین در جغرافیا/ کارمن بی، بریش

استفاده از GIS مبتنی بر وب برای ارزیابی دانش فضایی مکانی دانش‌آ‌موزان درباره طوفان‌ها و الگوهای فضایی ذهن/ سام پروگینی و آلک‌ ام، بودزین

اجرا و اثربخشی‌ GIS مبتنی بر وب در آموزش متوسطه با استفاده از اطلس دیجیتال برای مدارس/ رافائل دی میگوئل گونزالز و ماریا دی لازارو تورس



 
مجله جغرافیا مجله جغرافیا
Journal of Geography
vol.119,2020,Issue.3

فهرست مقالات شماره 3 از دوره 119 سال 2020 مجله جغرافیا1 به ترتیب زیر است:‌

تأثیر یادگیری GIS بر درک مفهوم فضایی/ این جئونگ جو و جونگ اون هونگ

امکان (عدم امکان) آموزش شهروندی جهانی در جغرافیای مدارس/گاپچئول کیم

استفاده از روش‌های تحقیق رسانه‌های اجتماعی در آموزش جغرافیا: مزایا و چالش‌های نوظهور؟/ جامی هالیول
 



مجله جغرافیا در آموزش عالی
Journal of Geography in Higher Education
vol.44,2020,Issue.1

فهرست مقالات شماره 1 از دوره 44 سال 2020، مجله جغرافیا در آموزش عالی4 به ترتیب زیر است:

برنامه‌های درسی جغرافیای طبیعی در سطح آموزش عالی در انگلستان/ کنت جی. گریگوری و جان لوین

طراحی دوره MATLAB برای دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته کارتوگرافی و علوم اطلاعات جغرافیایی: پیوند دادن تحقیق و تدریس/ جینگ‌ تیان و دیگران

محاسن معماری پروژ‌ه‌ها در یک برنامه کارشناسی ارشد برخط برای متخصصان شاغل/ جاستین بلانفورد و دیگران

استفاده از یادگیری ارتقا‌یافته با فناوری در جغرافیا: آزمایش سیستم‌های پاسخ دانشجویی در تدریس‌های برخط گسترده/ آسترید وود

آموزش مسئولیت اجتماعی و سواد جغرافیایی از طریق یک دوره در مورد آسیب‌پذیری اجتماعی در حوادث/ رونالد ال. شومان سوم و جیان تونکس

کلاس درس به‌عنوان «فضای کار وابسته به نام مکان»: به سمت یک تعلیم انتقادی تغییر نام مکان محوطه دانشکده/ درک اچ. آلدرمن و رز ردوود روبن

نظریه متحرک‌سازی از طریق تمرین: یادگیری درست آموزش تحرک و جابه‌جایی/ برادلی رینک

یک مطالعه چند‌مؤسسه‌ای از فعالیت‌های آزمایشگاهی مبتنی بر تحقیق با استفاده از جعبه شنی واقعیت افزوده: تأثیرات در یادگیری دانشجویان کارشناسی/ کارن اس. مک‌لین و دیگران

دوره یکسان، دسترسی متفاوت: شکاف دیجیتالی بین دانش‌‌آموزان آموزش از دور شهری و روستایی در آفریقای جنوبی/ روبن امبانی و دیگران



تحقیقات بین‌المللی در آموزش جغرافیا و محیط زیست
International Research in Geographical and
Environmental Education
vol.29,2020,Issue 2

فهرست مقالات شماره 1 از دوره 29 سال 2020 مجله تحقیقات بین‌المللی در آموزش جغرافیا و محیط‌زیست6 به ترتیب زیر است:

طلوع یک دهه جدید- آنچه آموزش جغرافیا و محیط‌زیست برای دهه 2020 می‌تواند ارائه دهد/ جیلیان کید‌من و چو ‌هونگ چانگ

بررسی تأثیر یک دوره آموزش محیط زیست بر آگاهی و درک خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی در بین فراگیران کلاس هفتم و هشتم در آفریقای جنوبی/ الویس مودیکلا انکوانا

مطالعه پدیدار‌شناختی معنای هویت‌های معلم- محقق جغرافیا/ دونگ مین‌لی

ویژگی‌ها و اثرات توسعه حرفه‌ای مبتنی بر GIS برای معلمان ضمن‌خدمت/ کاتسوهیکو اودا و دیگران

تقویت یک رویکرد به پایداری در کل مدرسه: یادگیری از گذار یک مدرسه به سمت آموزش پایدار/ جولی بوسوسکا و جینا کریوالت

هویت تلفیقی: تحقیقی در مورد هویت جغرافیایی معلمان ابتدایی/ اما تیل

تحلیل جامعه‌شناختی آگاهی از تغییرات آب و هوا و رفتارهای محیط زیستی معلمان و دانش‌آموزان مدارس ‌متوسطه در ناحیه دولت محلی انسوکا در ایالت انوگو، نیجریه/ امانوئل ازی



تحقیقات بین‌المللی در آموزش جغرافیا و محیط زیست
International Research in Geographical and
Environmental Education
vol.29,2020,Issue 2

فهرست مقالات شماره 2 از دوره 29 سال 2020 مجله تحقیقات بین‌المللی در آموزش جغرافیا و محیط زیست5 به ترتیب زیر است:

آموزش «بحران» شبیه چیست؟/ جیلیان کیدمن و چو هونگ چانگ

تقویت تفکر سیستم‌های جغرافیایی دانشجویان با غنی‌سازی نمودارهای علّی دارای مقیاس؛ نتایج یک مطالعه مداخله‌ای/مارجولینگ کاکس و دیگران

قابلیت استفاده از نقشه‌های اقتصادی برای دانش‌آ‌موزان در رده‌های سنی مختلف: نمونه‌ای از بحث در مورد مفهوم چند‌مرحله‌ای از وسایل کمک‌آموزشی/ پیتر تراهورش و دیگران

مطالعه دانش و نگرش‌های زیست‌محیطی دانش‌آموزان دبیرستانی در جمهوری دموکراتیک خلق کره/ جین هیوک چو و دیگران

چگونه معلمان جغرافیا در حین تدریس در مورد حوادث بحرانی توضیح می‌دهند؟/ نینا شولتن و دیگران

جغرافی‌دانان و دانشجویان جغرافیا استفاده‌کننده از GISدر دنیای واقعی: ارتباط، کاربردهای روزمره و توسعه دانش جغرافیایی/ گریس هیلی و نیکولا والش.

 

 کتاب‌های جدید

راهنمای آموزش و یادگیری در جغرافیا7

این کتاب راهنما، یک مرجع اصلی برای ارائه یک مرور کلی دانش درخصوص آموزش جغرافیا در آموزش عالی و کاربرد عملی آن است. فصل‌های کتاب، تحلیل علمی‌تخصصی از طیف  گسترده‌ای از زمینه‌های تدریس در سطح بین‌المللی فراهم آورده و یک مرجع مهم برای تحقیقات بیشتر است که می‌تواند در عمل آگاهی را افزایش دهد و تقویت کند. هدف تدوین‌گران ارائه ترکیبی از فصل‌های مبتنی بر ترکیب جدید از تحقیقات منتشر شده، فعالیت‌های مبتنی بر شواهد و تأملات شخصی است که یک مرور کلی و بینش در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات مربوط به آموزش جغرافیا در آموزش عالی معاصر ارائه می‌دهد. به‌طور کلی، این کتاب تصویر گسترده‌ای از وضعیت دانش فعلی در زمینه پداگوژی آموزش عالی در این رشته را انتقال می‌دهد، هر چند که البته این تصویر کامل نیست. کتاب راهنمای آموزش و یادگیری در جغرافیا توسط هلن واکینگتون؛ هیل جنیفر و سارا دایر تدوین شده و در سال 2019 توسط انتشارات ادوارد الگار در 521 صفحه منتشر شده است. این کتاب مجموعه‌ای از 35 مقاله‌ است که توسط محققان مختلف در دو بخش پداگوژی‌ها برای پشتیبانی تدریس در آموزش عالی، پداگوژی‌ها برای تسهیل یادگیری مستقل و یک مقدمه تدوین شده است.

 

 

 


ژئومورفولوژی تحلیلی ایران

ژئومورفولوژی تحلیلی تلاشی برای بالا بردن سهم تحولات فکری دهه‌های اخیر در قلمرو این دانش است. در این کتاب تلاش شده با نگاهی پدیدار‌شناختی و روش تأویلی، فضا و متن جغرافیایی ایران بررسی و تفسیری از چیدمان بودها و نمودها و اشغال این فضا از سوی ساکنان آن ارائه شود. نویسندگان آن کوشیده‌اند دامنه تجزیه و تحلیل‌های معمول در ژئومورفولوژی را گسترش دهند و از تفکر پوزیتیویستی فراتر روند. همچنین در این کتاب در طرح اطلاعات ژئومورفولوژی ایران در چارچوب نظری به آخرین دستاوردهای پژوهشگران جوان استناد و از آن‌ها بهره گرفته شده است. کتاب ژئومورفولوژی تحلیلی ایران توسط دکتر محمدحسین رامشت (عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان) و دکتر فرهاد باباجمالی (عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان) تألیف شده و در سال 1398 توسط انتشارات سمت در 292 صفحه منتشر شده است.

عناوین فصل‌های کتاب به ترتیب زیر هستند:

فصل اول: مفاهیم بنیادین در شکل‌شناسی ارضی

فصل دوم: ویژگی‌های فضای طبیعی ایران

فصل سوم: بنیان‌های نظری شکل‌گیری ژئومورفولوژی اقلیمی ایران

فصل چهارم: نظریه‌های ژئومورفولوژی تحلیلی ایران

فصل پنجم: بنیان‌های نظری در شکل‌گیری واحدهای ژئومورفوتکتونیک ایران

 



دیدگا‌ه‌ها، فلسفه و حکمت جغرافیای طبیعی

طبیعت و صدای پدیده‌های طبیعی و رمز و راز آن، آهنگ موزونی را القا می‌کند که با ذات طبیعت و انسان سازگار است و منبعی الهام‌بخش برای تعالی جغرافیای طبیعی و تعالی انسان و هنر اوست. این کتاب بر آن است تا قرائتی از فلسفه و حکمت جغرافیای طبیعی معاصر ارائه دهد که این زیبایی‌ها را چه به لحاظ اندیشه و چه به لحاظ مصداق فراروی خواننده قرار می‌دهد. این کتاب از جمله حاصل اثر طبیعت بر خلقیات نویسنده است. افقی فراروی خواننده قرار می‌دهد که از آن برای دربر گرفتن فضایل طبیعت استفاده کند. رویکرد کتاب، فلسفه، هنر و علم است. اگر قرن نوزدهم میلادی را قرن اوج‌گیری فلسفه و تحکیم متدولوژی علم، و قرن بیستم را قرن افزایش اکتشافات علمی و توسعه علم و فناوری بر پایه اثر فلسفه قرن نوزدهم بنامیم، قرن بیست‌ویکم، قرن همسو کردن فلسفه علم  و اکتشافات علمی با حکمت و معنویت و هنر و دیگر نیازهای جامعه‌ای است که به شدت به آن‌ها نیاز دارد. کتاب دیدگاه‌ها، فلسفه و حکمت جغرافیای طبیعی تألیف دکتر ابراهیم مقیمی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) در سال 1398 توسط انتشارات دانشگاه تهران در 214 صفحه منتشر شده است. عناوین فصل‌های کتاب‌ به ترتیب زیر هستند:

فصل اول: غنی‌سازی تفکر درباره ایده و ایده‌آوری

فصل دوم: هستومند‌های جغرافیای طبیعی

فصل سوم: حکمت جغرافیای طبیعی

 



دیدگاه‌ها و برنامه‌های راهبردی در آموزش محیط زیست شهری
آموزش و کسب اطلاعات و آگاهی‌های گوناگون، سنگ بنای زندگی و فعالیت‌های بشر در کره زمین را شکل می‌دهد. با افزایش شمار جمعیت و پیچیدگی فعالیت‌های انسانی در زمین، اهمیت و جایگاه آموزش در مراحل مختلف حیات انسان نیز بیش از پیش آشکار شده است. محیط زیست از زمینه‌هایی است که نقش آموزش در حفظ و حراست از آن بسیار چشمگیر و اساسی بوده است. حقوق و شرایط محیط زیست، به‌طور ویژه در شهرها نادیده گرفته شده، زیرا به دلیل نبود آموزش و آگاهی چنین فرض شده است که زندگی شهری و شهرنشینی و تداوم مطلوب آن، ارتباط چندانی با محیط طبیعی ندارد، در حالی که شهرهای پیشرفته و آگاه جهان، امروز به مدد آموزش‌های ویژه به اهمیت بنیادی حفظ اکوسیستم‌های طبیعی و محیط زیست خود پی‌ برده‌اند. بسیاری از دیدگاه‌ها و برنامه‌ها و به‌ویژه آموزش‌های این حوزه در کشورهای گوناگون، مطرح، بررسی و اجرا شده‌اند. کتاب حاضر، ترجمه این رویکرد‌ها و برنامه‌هاست که می‌تواند الگوی مناسبی برای مدیران، سیاست‌گذاران، آموزگاران و دست‌اندرکاران بخش‌های محیط زیست و جامعه شهری ایران باشد. کتاب دیدگاه‌ها و برنامه‌های راهبردی در آموزش محیط زیست شهری تألیف 71 نویسنده متخصص در حوزه‌های مرتبط و تدوین و ویرایش علمی آلکس راس و ترجمه دکتر زهره فنی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) با همکاری علی رحیمی، فرانک سعیدی‌فرد و فرید واحدی یگانه در سال 1398 در انتشارات دانشگاه شهید بهشتی در 318 صفحه و در 37 فصل منتشر شده است.

 

 


پی‌نوشت‌ها

1. https://www. tandfonline. com/toc/rjog20/119/3?nav= tocList 2. https://www. tandfonline. com/toc/rjog20/119/2?nav= tocList
3. https://www. tandfonline. com/toc/rjog20/119/1?nav= tocList
4. https://www. tandfonline. com/toc/cjgh20/44/1?nav= tocList
5. https://www. tandfonline. com/toc/rgee20/29/2?nav= tocList
6. https://www. tandfonline. com/toc/rgee20/44/1?nav= tocList
7.Walkington, Helen; Hill Jennifer and Dyer Sarah(2019)Handbook for Teaching and Learning in Geography. Edward Elgar Publishing Limited, UK

 

۱۶۶۷
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش جغرافیا,معرفی منابع جغرافیایی
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.