سمیم، بستری برای آموزش و یادگیری
-
محسن زارعی؛ مدیر اجرایی مؤسسه فرهیختگان جوان و توسعه دهنده پلتفرم سمیم
فایلهای مرتبط
۱۳۹۹/۱۰/۱۳
مؤسسه «هدایت فرهیختگان جوان»، سامانه مدیریت یکپارچه مدرسهها را با عنوان« سمیم» در بستر «شبکه فرهیختگان»، برای تحقق محیطی یادگیری با ویژگیهای ذکرشده، طراحی و پیادهسازی کردهاست که در حال حاضر نیز با امکاناتی که شرح داده میشود، در سه بستر «وب، دسکتاپ و اندروید» ارائه خدمت میکند.
مؤسسه «هدایت فرهیختگان جوان»، سامانه مدیریت یکپارچه مدرسهها را با عنوان« سمیم» در بستر «شبکه فرهیختگان»، برای تحقق محیطی یادگیری با ویژگیهای ذکرشده، طراحی و پیادهسازی کردهاست که در حال حاضر نیز با امکاناتی که شرح داده میشود، در سه بستر «وب، دسکتاپ و اندروید» ارائه خدمت میکند.
در این سامانه، علاوه بر الکترونیکیشدن تمامی فرایندهای آموزشی، پرورشی و اداری مدرسهها، امکاناتی نظیر تولید و به اشتراکگذاری محتوا (پودمان درسنامه الکترونیکی)، برنامهریزی تحصیلی (پنل مشاور)، ثبت و امتیازدهی به فعالیتهای دانشآموزان (پودمان تکلیف)، و طراحی و ساخت انواع آزمونها (پودمان آزمون) نیز ارائه شدهاند. همچنین، برای پر کردن خلأ برپانشدن کلاسهای درس بهصورت حضوری به دلیل شیوع بیماری کرونا، پودمان کلاس مجازی نیز راهاندازی شدهاست.
«سامانه سمیم» مبتنی بر فعالیتهای موردنیاز در انجام خدمات آموزشی مدرسهها و تسهیل فرایندهای آموزشی معلمان و دانشآموزان، ویژگیهایی دارد:
اطلاعات پایه، با قابلیتهایی از جمله:
- هماهنگی با سامانه سناد
- تعریف نیمسال تحصیلی
- تعریف پایه و کلاسبندی دانشآموزان بهصورت گروهی
- تعریف رشته تحصیلی برای مدرسههای متوسطه دوره دوم
- تعریف کلاسهای فوقبرنامه
- تعریف برنامه هفتگی
- تقویم آموزشی با قابلیت ثبت و یادآوری رویدادهای اجرایی و آموزشی
نظرسنجی
- امکان طراحی و ساخت نظرسنجی برای گروههای گوناگون کاربری شامل معلمان، دانشآموزان، اولیا و کارمندان
- ارائه نتایج نظرسنجی بهصورت کمی و نموداری
آزمون
- ساخت و برگزاری آزمونهای تستی، تشریحی و توصیفی به دو صورت آنلاین و چاپی
- ثبت پاسخ برگآزمونهای تستی به دو صورت دستی و استفاده از دستگاه قرائتخوان
- ایجاد بانک آزمون برای طراحی سؤال در قالبهای تستی، تشریحی و توصیفی و امکان اشتراکگذاری آنها با تعیین سطح دسترسی
- ساخت آزمون با استفاده از محتوای بارگذاری شده در بانک آزمون
- پردازش آزمون و ارائه نتایج بهصورت آماری
اشخاص (همراه با ثبت اطلاعات و اختصاص حساب کاربری)
- ثبت پرونده کامل الکترونیکی هر دانشآموز براساس کد ملی
- والدین، معلمان و کارکنان اجرایی مدرسه
- حضور و غیاب معلمان و کارکنان اجرایی
- انتقال اشخاص به سال بعد
تنظیمات حساب کاربری
- تعیین نقش برای کارکنان اجرایی، با دسترسیهای گوناگون
- بازیابی رمز عبور اشخاص
- تعیین سطح دسترسی برای مرکز پیام
موارد انضباطی و تشویقی
- امکان تعریف و ثبت موارد انضباطی و تشویقی
- ذکر دلایل غیبت و تخلف انضباطی
- تخصیص نمره به موارد انضباطی و تشویقی
- امکان ثبت غیبتها، موارد تشویقی و انضباطی و همچنین دریافت غیبتها و تأخیرها از دستگاه حضور و غیاب
- امکان دعوت از اولیا و همچنین ثبت مشخصات مربوط به مراجعه والدین
کارنامه
- فهرست ارزشیابی دورهای
- گزارش کارنامه ماهیانه، دورهای و پایانترم
- ثبت نمره مستمر، ماهیانه و پایانترم
- ثبت نمره بازهای
- گزارش کارنامه انضباطی
سایتساز
- مدیریت آسان و طراحی ساده وبسایت مدرسه با امکانات متعدد
- امکان پیشثبتنام دانشآموزان در وبسایت مدرسه
لازم به ذکر است، در سامانه سمیم، به هر نقش آموزشی بهعنوان یک موجودیت نگاه میشود؛ دانشآموز محور این سامانه است و معلم موتور محرک آن و طراح فرایندهای آموزشی است.
والدین در کنار معلمان، با نقش نظارتی، این بار فعالانه در کنار فرزندانشان حضور دارند. کارمندان مدرسه بهعنوان افراد دخیل در فرایندهای مدرسه تعریف شدهاند. برای مشاور نقشی اثرگذار و تعیینکننده تعریفشده و در نهایت در سطح بالاتر، مدیر مدرسه میتواند نحوه برقراری ارتباطات و تعاملات بین این موجودیتها را با امکانات گستردهای که در اختیار دارد، مدیریت کند.
ضمن آنکه در سامانه سمیم هر فرد میتواند بهطور همزمان چند هویت داشته باشد. هرکدام از موجودیتهای ذکرشده، در پنل اختصاصی خویش به امکاناتی دسترسی دارند.
الف. بخش معلم
- مدیریت حساب کاربری بهعنوان معلم چند مدرسه
- تولید محتوا و دسترسی به درسنامه الکترونیکی
- ایجاد آزمون آنلاین برای کلاسهای متعدد
- مشاهده برنامه هفتگی، ساعت و محل برگزاری کلاس
- ثبت رویدادها برای هر کلاس، بهصورت تقویمی و با قابلیت یادآوری
- دسترسی به ایمیل درون مدرسه و امکان برقراری ارتباط با سایر کاربران مدرسه، اعم از دانشآموزان، اولیا و سایر معلمان و کارکنان مدرسه
- ثبت نمره شفاهی برای دانشآموزان
- تخصیص تکلیف بهصورت فردی و گروهی برای دانشآموزان
ب. بخش دانشآموز
- دریافت رویدادهای آموزشی
- دریافت و انجام تکالیف الکترونیکی و غیرالکترونیکی
- شرکت در آزمونهای آنلاین
- برنامهریزی تحصیلی
- مشاهده فهرست کلاسهای فوقبرنامه
- مشاهده فهرست نمرات
- دریافت کارنامه ماهانه
- استفاده از ارتباطات درونمدرسهای با سایران کاربران مدرسه اعم از معلمان، اولیا، همکلاسیها و کارکنان مدرسه
ج. بخش والدین
- ارتباط با معلمان، مشاوران و کارکنان اداری مدرسه
- مشاهده برنامه هفتگی فرزندان
- مشاهده فعالیتهای انضباطی، تشویقی و نمرات فرزندان
- مشاهده و ثبت بازخورد درخصوص تکالیف محوله به فرزندان
- دریافت کارنامه ماهانه دانشآموز
- مشاهده دعوت از اولیا
- شرکت در نظرسنجی
- انجمن اولیا
- نمایش رویدادهای آموزشی ثبتشده برای دانشآموز در بخش اعلانها
د. بخش مدیر
- دسترسی سریع به تمامی اطلاعات دانشآموزان
- بررسی عملکرد معلمان
- بررسی آزمونها، نتایج آن و عملکرد مدرسه بهصورت فرد به فرد یا کلاسی
- دریافت گزارشهای تجمیعی
- بررسی رویدادهای جاری مدرسه
- دریافت تمامی گزارشها بهصورت نموداری
۱۵۲۲
کلیدواژه (keyword):
رشد فناوری آموزشی، جهش تولید فناورانه، سمیم