تازههای مجلات
معلم جغرافیا
The Geography Teacher
Vol. 17, 2020, Issue. 1
فهرست مقالات شماره (1) از دوره (17) سال 2020 مجله معلم جغرافیا1 به ترتیب زیر است:
• آینده را از دست میدهیم. جری دی. میچل
• ژئوهیستوگرام: سازماندهنده انعطافپذیر تاریخ و جغرافیا. مارتی متر و سیندی بلوم
• ژئوهیستوگرام: علوم اعصاب در ورای طراحی. فیل گرزملا و دیگران
• آسمانخراشها و آسیابهای بادی: تقویت یادگیری بینفرهنگی با استفاده از چهار مفهوم کلیدی فضایی. لورا چیاب و دیگران
معلم جغرافیا
The Geography Teacher
Vol. 17, 2020, Issue. 2
فهرست مقالات شماره (2) از دوره (17) سال 2020 مجله معلم جغرافیا2 به ترتیب زیر است:
• ماندگاری. جری دی. میچل
• آموزش مباحث COVID-19 در یک چارچوب جغرافیایی. هلن هازن
• «مخوفترین میراث»ـ آموزش درباره خطوط قرمز و تأثیر تفکیک نژادی سکونتی. مارک پیرسی
• ورای شیر آب: مشغول کردن دانشآموزان به یادگیری خدمات و آزمون تمرینی کیفیت آب در یک جامعه. لورا چیاب و دیگران
ری جئو؛ مرور برخط بینالمللی آموزش جغرافیا
RIGEO; Review of International Geographical Education Online
Vol. 10, 2020, Issue. 2
فهرست مقالات شماره (2) از دوره (10) سال 2020 مجله ری جئو؛ مرور برخط بینالمللی آموزش جغرافیا3 به ترتیب زیر است:
• استفاده از آزمونهای تشخیصی چهارطیفی برای درک مفاهیم بهکاررفته توسط معلمان مدارس ابتدایی قبل از خدمت در مورد جابهجایی آلایندههای دریایی. وایو سوپاندی و رندی رستیانا سوکاردی
• یک دیدگاه بنیادی برای تفکر فضایی در رابطه با برنامه درسی مطالعات اجتماعی و کتابهای درسی مدارس متوسطه در ترکیه. سزگین البای
• شیوههای کاهش و سازگاری تغییرات آب و هوا در جوانان در ایالت مالاکا، مالزی. نصیر نایان و دیگران
• استفاده از پلاتفرمهای WebGIS و فعالیتهای مبتنی بر تحقیق برای آموزش در مورد نقشه سیاسی جهان و جمعیت جهانی. استلا ساچووا
• آگاهی در مورد بلایا و آمادگی جامعه باریو در زامبالز، فیلیپین: ایجاد یک خط مبنا برای طرح ادغام و توسعه برنامه درسی. دانیلو وی. روگان و لیا اف. دولت
• تأثیر فرآیند تهیه کتاب درسی پشتیبانیشده با ابزارهای فناوری آموزشی برای سطوح خوداتکایی دیدگاههای معلمان مطالعات اجتماعی در نرمافزار TPACK. فاطمه توران
• استفاده از مطالعه موردی «آتلانتیس عصر جدید» برای مؤلفههای آموزش جهانی دروس جغرافیا در مدارس متوسطه اول جمهوری چک. پترا کاروانکووا و دیگران
• سطوح انگیزه تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه و نگرش آنها نسبت به یک دوره مطالعات اجتماعی. ملیکا فائض و امینه کاراسو آوچی
• عوامل تفکر فضایی انتقادی برای ارزیابی فـراشناخـت جغرافیایـی در دبیرستانهای قدیمی اندونزی. محمد نورسابان و دیگران
• آموزش جغرافیای طبیعی: روندهای تحقیقاتی تحصیلات تکمیلی در ترکیه. اوزنور یازیچی
جی- ریدینگ؛ مجله پژوهش و فنون تعلیم در جغرافیا
J-Reading Journal of Research and Didactics in Geography
Vol. 9, 2020, Issue. 1
فهرست مقالات شماره (1) از دوره (9) سال 2020 مجله جیـ ریدینگ؛ مجله پژوهش و فنون تعلیم در جغرافیا4 به ترتیب زیر است:
• ابتکارات جدید و تازه مجله جیـ ریدینگ: برای تحقیق، آموزش و همکاریهای چندجانبه. کریستیانو پسارسی
• آتشسوزی جنگلها در منطقه لاتزیو: ابتکار عمل و اقدامات خوب مدیران دولتی. آسترید پلیچانو
• منبعی برای تحقیق و تعلیم. پورتال آنلاین فرهنگ لغات تاریخی کارتوگرافهای ایتالیا. آنالیزا داسنزو
• بازتصویر اروپا از طریق آموزش جغرافیا. جوزدروگ لیور و دیگران
• دسترسی و گردشگری پایدار: یک کِلایدِسکوپ از موضوعات و چشماندازها. استفانی کروتی و الیزا پیوا
• نقشهکشی جوامع. ادواردو بوریا و تانیا روزتو
• آموزش بهداشتی. کورادو دو ویتو
مجله آموزش جغرافیا
Geographical Education
Vol. 23, 2019
فهرست مقالات دوره (32) سال 2019 مجله آموزش جغرافیا5 به ترتیب زیر است:
جغرافیا و دودمان. سوزان کالدیس و گرانت کلیمان
آموزش خارج از رشته در جغرافیا. سوزان کالدیس و گرانت کلیمان
هماهنگی مهارتهای نقشهکشی مرتبط با دوران کودکی بهصورت دیجیتالی برای پیشبرد توسعه شناخت فضایی و راههای تفکر در جغرافیای مقطع ابتدایی. مارگارت رابرتسون و دیگران
ادغام GIS در کار میدانی تجربی. سارا دیگان
آموزش تفکر در مراتب بالاتر و دانش جغرافیایی قدرتمند از طریق مرحله 5 بیوماس و واحد امنیت غذایی آلاریک موده و سوزان کالدیس
کتابهای جدید
مبانی جغرافیای جمعیت
جمعیت یکی از مهمترین مباحث در برنامهریزیهای اجتماعی اقتصادی محسوب میشود و اهمیت مطالعات جمعیتی در مراکز علمی و اجرایی بهطور روزافزون در حال گسترش است. کتاب حاضر، اصول بنیادین، مفاهیم اساسی و شاخصهای جغرافیای جمعیت را با استفاده از جدیدترین آمارهای ملی و بینالمللی، به شیوه گامبهگام و به بیان ساده و زودفهم آموزش میدهد. ارائه مثالهای فراوان، تمرینهای درونمتنی و خودآزمایی پایان هر فصل، به دانشجویان در درک مفاهیم و شاخصهای جغرافیای جمعیت در برنامهریزیها کمک میکند. کتاب مبانی جغرافیای جمعیت توسط دکتر علی حیدری (عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج) تألیف شده و در سال 1398 توسط انتشارات سمت در 248 صفحه منتشر شده است. عناوین فصلهای کتاب به ترتیب زیر هستند:
فصل اول: کلیات
فصل دوم: آمار و اطلاعات جمعیتی
فصل سوم: الگوهای جغرافیایی پراکندگی و توزیع جهانی جمعیت
فصل چهارم: الگوهای جغرافیایی ساختمان جنسی و سنی جمعیت
فصل پنجم: الگوهای جغرافیایی سواد و آموزش جمعیت
فصل ششم: الگوهای جغرافیایی وضع فعالیت اقتصادی جمعیت
فصل هفتم: الگوهای جغرافیایی ولادت و باروری
فصل هشتم: الگوهای جغرافیایی مرگومیر
فصل نهم: الگوهای جغرافیایی مهاجرت
مقدمهای بر روشها و فنون میدانی و آزمایشگاهی در ژئومورفولوژی
امروزه مطالعات مرتبط با ژئومورفولوژی یا بهعبارتی بررسی توزیع اشکال ناهمواریهای زمین و فرایندهای مؤثر در توسعه، تحول و تکامل آنها در بسیاری از مطالعات محیطی مانند طرحهای مرتبط با آمایش سرزمین، مخاطرات محیطی، بازسازی شرایط محیط دیرینه، پایش تغییرات ساحلی و رودخانهای و برآورد فرسایش آبی و بادی کاربرد دارند. حتی در موارد زیادی مطالعات ژئومورفولوژیکی شواهدی را برای بررسی تغییرات اقلیمی فراهم میکند. در یکی دو دهه اخیر همراه با ورود مطالعات کمی و استفاده از سامانههای مختلف رقومی و همچنین مورفومتری عوارض در مطالعات ژئومورفولوژیکی، کارهای آزمایشگاهی و میدانی برای اعتبار بخشیدن بیشتر به مطالعات ژئومورفولوژیکی در ایران مطرح شدهاند. کتاب مقدمهای بر روشها و فنون میدانی و آزمایشگاهی در ژئومورفولوژی توسط دکتر مهران مقصودی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)، تألیف شده و در سال 1398 توسط انتشارات دانشگاه تهران در 367 صفحه منتشر شده است.
عناوین فصلهای کتاب به ترتیب زیر هستند:
فصل اول: وسایل و ابزار مورد نیاز در کارهای آزمایشگاهی و میدان
فصل دوم: نمونهبرداری
فصل سوم: دانهسنجی رسوبات
فصل چهارم: انواع میکروسکوپ و روش استفاده از آنها
فصل پنجم: آزمایشهای شیمیایی رسوبات
فصل ششم: آشنایی با روشهای سنیابی
فصل هفتم: آزمایشهای مرتبط با فرسایش
فصل هشتم: روشهای میدانی مورفومتری عوارض
جستوجوی پایداری در دامگه ناپایداری زمین
کاوش رهیافتهای مواجهه با تغییر آب و هوا در توسعه شهری
جهان در ناپایداری مهلکی گرفتار آمده که تغییر آب و هوا از بارزترین شواهد آن است. این ناپایداری برآمده از مداخلههای انسانی در انگارهایی از توسعه، پس از انقلاب صنعتی است که در آن انتشار گازهای گلخانهای نقش مهمی دارند. پیشگیری از انتشار این پادزیست به تغییرات شالودهشکنانهای در سبک زندگی، اقتصاد و جامعه نیاز دارد، که فرو کاستن اقدامات مقابله به فناوریهای نوین، با نگاهداشت وضعیت کنونی، انحرافی ناآگاهانه یا تبهکارانه است. تغییر بنیادین را باید به شهرها سپرد، زیرا خود، قربانیان اصلی این ناپایداری هستند و در عین حال، قهرمانان چارهجویی را میپرورند. تغییر آب و هوا چالشی جهانی است که پیامدهای محلی دارد و شهرها راهحل محلی برای این مشکل جهانی را تأمین میکنند. در این گذار، جوامع «توسعهنیافته»، بیشترین آمادگی پذیرش بدیلِ به اصطلاح توسعه کنونی را دارند زیرا نه آن را آرمانی میدانند و نه برای اکثریت جهانیان کنارمانده از آن، دستیافتنی میشمارند. این دگرگونی بزرگ، در انگاره توسعه متداول، تغییر ساختار قدرت در تولید فضای شهری را میطلبد که برقراری حکمروایی شایسته زمینهساز شرط تحقق آن است. در این مسیر، برنامهریزان فضایی (شهری و منطقهای) در کارگزاری دگرگونی بزرگ در توسعه شهری، برای خروج از دامگه ناپایداری، رسالت خطیری دارند که در این کتاب به آنها اشاره شده است. کتاب جستوجوی پایداری در دامگه ناپایداری زمین توسط دکتر مظفر صرافی (عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی) و دکتر علی محمدنژاد تألیف شده و در سال 1398 توسط انتشارات دانشگاه شهید بهشتی در 480 صفحه منتشر شده است.
عناوین فصلهای کتاب به ترتیب زیر هستند:
فصل نخست: چالش تغییر آب و هوای جهانی و پیامدهای آن برای سکونتگاههای انسانی
فصل دوم: شهرنشینی، توسعه شهری و تغییرات آب و هوایی
فصل سوم: اصول و مبانی کاهش تغییر آب و هوا در شهرها و سازگاری با آن
فصل چهارم: بایستگیهای دگرگونی نظام مدیریت شهری ایران در مواجهه با تغییرات آب و هوا
پینوشتها
1. https://www.tandfonline.com/toc/rget20/17/1?nav=tocList
2. https://www.tandfonline.com/toc/rget20/17/2?nav=tocList
3. https://rigeo.org/volume-10-issue-2-spring-2020/
4. https://www.j-reading.org/index.php/geography
5. https://www.agta.asn.au/files/GeographicalEducation/2019/ GeographicalEducation Vol 32 2019. pd