فرصتی دیگر ز ره آمد پدید
۱۳۹۹/۱۲/۱۳
پدیده کرونا آثار گوناگون بر جای گذاشته، از جمله بیش از گذشته فرصت درس و کلاس را بهصورت مجازی فراهم آورده است.
پدیده کرونا آثار گوناگون بر جای گذاشته، از جمله بیش از گذشته فرصت درس و کلاس را بهصورت مجازی فراهم آورده است.
از آنجا که معمولاً ابتلائات، سختیها و محدودیتها موجب خلاقیت، شکوفایی و یافتن راهحلهای جدید میگردد، خوب است بروز این ویروس وحشی و ناگواریهای ناشی از آن را از این منظر یک فرصت تلقی نموده و درصدد بهرهبرداری بهینه از فضای مجازی باشیم.
طبیعی است این شیوه تعلیموتربیت همه عناصر لازم را برای تحقق صحیح آن، مثل فضای واقعی، پوشش نمیدهد و بیشتر از آنکه به پرورش شخصیت و مهارت در دانشآموز بپردازد، بُعد آموزش و انتقال اطلاعات و دانستنیها را در برمیگیرد.
این شیوه در دوره پیشدبستانی که غالباً در رفتار، حرکات، مهارتها و عادات شکل میگیرد، دشوارتر و بعضاً ناشدنی به نظر میرسد. بدون شک، مهارت و تجربه مربیان و اولیا تا حدودی میتواند وصول به هدفهای آموزشی و پرورشی را در آنان تسهیل کند. آموزش در فضای مجازی که در حال حاضر از طریق شبکه آموزش دانشآموزی (شاد) صورت میپذیرد، برای کودکان دوره پیشدبستان، باید علاوه بر استفاده از فنون قصهگویی، شعرخوانی و اجرای نمایش خلاق، بر کارهای دستی و هنرهای مربوط به آن تأکید کند. استفاده از سادهترین وسایل و ابزارهای در دسترس خانگی برای تحقق اهداف آموزشی، از جمله هنرهای ابتکاری مربیان کارآزموده و مادران متفکر است.
یکی دیگر از فنون و فعالیتهای متداول آموزشی و پرورشی در دوره پیشدبستان، اجرای فعالیت بحث و گفتوگوست که با استفاده از روش طرح سؤال و مسئله آغاز میشود. این فعالیت میتواند بهصورت تعاملی و میان مربیان و کودکان و بین خودشان (کودکان با یکدیگر) شکل گیرد و دنبال شود.
انتظار داریم مربیان عزیز با اعلام و ارسال تجربیات مفید خود برای درج در مجله امکان بهرهمندی بیشتر و بهتر سایر مربیان و اولیای کودکان را از این فرصت فراهم سازند.
۷۸۸
کلیدواژه (keyword):
رشد آموزش پیشدبستانی، فرصت تربیتی،