عناصر و اجزا
• تعقل
• ایمان
• علم
• عمل
• اخلاق
• دانش
• مهارت
• نگرش
اصول
• بهبود موقعیت حرفهای
• مبنا بودن شایستگیهای حرفهای
• استفاده از تنوع ابزارها
• رعایت ایمنی، بهداشت و ارگونومی
• تسهیل تحرکپذیری دنیای کار و آموزش
• ملاک و معیار مبتنی بر استاندارد شایستگی
• برخورداری از شایستگیهای فنی و غیرفنی و عمومی
• تهیه استانداردها توسط ذینفعان دنیای کار و آموزش
• کار جمعی و مشارکتپذیری دنیای کار
• همزمانی با اعطای گواهینامه صلاحیت حرفهای
• استفاده از تجربیات دنیای واقعی کار
• رعایت اصل عدالت و کرامت انسانی
• دربرگیرنده سه قلمرو «از یادگیری»، «برای یادگیری»، «به عنوان یادگیری»
روشها
• مشاهده عملکرد
• آزمون کتبی عملکردی
• آزمون مهارت
• شبیهسازها
هدف
حصول اطمینان از کسب شایستگی حرفهای در هنرجویان و ارتقا از سطحی به سطح بالاتر در صلاحیت حرفهای
چه هست؟
• نوآورانه و خلاقانه و برخوردار از تفکر واگرا
• توجه به جنبههای مختلف هوش هنرجویان
• متکی بر استعدادهای هنرجویان
• برخوردار از روشهای مختلف سنجش
• برخوردار از ابزارهای مختلف سنجش
• اعطای امتیاز عادلانه
• فرایندی و نتیجهمحور
چه نیست؟
• فاقد تفکر واگرا و بعد اجتماعی
• حافظهمحوری
• متکی بر ضعفهای هنرجویا
• فاقد روشهای مختلف سنجش و ارزشیابی
• کاربرد در انتهای فرایند آموزشی
• متکی بر روشهای کتبی
• نمرهدهی غیرعادلانه
ابزارها ترکیبی از:
• صحیح و غلط
• نمونه کار
• جور کردنی
• تشریحی
• کوتاهپاسخ
• چندگزینهای
• مشاهده
• پروژه
• نقشه مفهومی
• مصاحبه
• پرسش شفاهی
• سنجش 360 درجه
• روبریک
• فهرستوارسی
• پژوهش موردی
• محکزنی
• ارائه
• خودسنجی
• کار گروهی
• ایفای نقش
• برای دسترسی بیشتر به مطالب مرتبط با اینفوگرافی به فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش - ویژهنامه ارزشیابی مبتنی بر شایستگی 1396 مراجعه شود.