شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

مقالات

تأملی بر فرایند ارزیابی از مدرسه‌ها

  فایلهای مرتبط
تأملی بر فرایند ارزیابی از مدرسه‌ها

یکی از وظایف مناطق آموزش‌وپرورش، ارزیابی از عملکرد مدرسه است. اما این ارزیابی باید چگونه صورت گیرد؟ آیا مؤلفه‌های فرایندی باید ارزیابی شوند؟ یا نتایج و عملکرد مدرسه یا فعالیت‌های جاری آن؟

با طرح این سؤالات، معلوم می‌شود یکی از چالش‌های فعلی نظام آموزش‌‌وپرورش، موضوع ارزیابی از مدرسه‌هاست. در سال‌های اخیر، از طریق برنامه تدبیر و تعالی، تجربه‌های اولیه‌ای در خصوص ارزیابی از مدرسه‌ها حاصل شده‌اند، اما هنوز الگوی روشنی برای ارزیابی از مدرسه‌ها نداریم. هنوز انسجام و هماهنگی منطقی بین بخش‌های استان و مناطق در این خصوص وجود ندارد.

با توجه به نکات قبل، با تبیین ویژگی‌های مدرسه در اسناد تحولی، نشانگرهای زیر برای ارزیابی از مدرسه‌ها تدوین شده‌اند:

• طراحی آموزشی در کلاس درس و خارج از آن، با رویکرد موقعیت‌محور و درهم‌تنیده (تلفیقی) تنظیم شده است.

در فرایند تدریس فرصتی فراهم می‌شود تا دانش‌آموزان از طریق کاوشگری، تعامل (کار تیمی) و فعالیت‌های عملی به درک و اصلاح موقعیت بپردازند.

در فرایند سنجش و ارزشیابی (پایانی) علاوه بر مهارت‌های تفکر، عملکرد دانش‌آموزان سنجیده می‌شود.

راهنمایی و مشاوره به‌صورت درهم‌تنیده در فرایند برنامه‌ها (از جمله تدریس) براساس تفاوت‌های فردی ساماندهی می‌شود.

دانش‌آموزان برای درک و اصلاح موقعیت، از محیط‌های متنوع خارج از مدرسه بهره می‌گیرند.

عملکرد دانش‌آموزان به روش‌های گوناگون ارائه و منعکس می‌شود (نقاشی، نوشتاری، ماکت، مدل، داستان، پروژه و پژوهش).

مدرسه با مشارکت دانش‌آموزان اداره می‌شود (هر دانش‌آموز حداقل یک فعالیت).

با فعال‌سازی کمیته چهارگانه شورای انجمن اولیا، تمامی اولیا در مدرسه مشارکت دارند.

زمینه ارتباط با نهاد محلی برای ارتقای کیفی مدرسه فراهم شده است.

فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در خصوص اجرای با کیفیت برنامه‌های درسی و تربیتی از طریق شورای معلمان صورت می‌گیرد.

چشم‌انداز و رویکردهای کلان مدرسه تدوین شده‌اند و به اطلاع ذینفعان می‌رسند.

برنامه عملیاتی مدرسه براساس مدل خودارزیابی تدوین شده است.

فهرست‌وارسی شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان و مربیان تدوین شده است.

نشست‌های علمی و دوره‌های آموزشی به‌منظور توسعه شایستگی‌ها صورت می‌گیرند.

معلمان و مربیان با تشکیل جلسات تیمی به یادگیری و توسعه مهارت‌های حرفه‌ای و بهسازی فرایند آموزش می‌پردازند.

نظارت بر عملکرد معلمان و مربیان براساس شایستگی‌های حرفه‌ای (با تأکید بر رویکرد موقعیت‌محور) انجام می‌شود.

براساس نظارت و ارزیابی‌ها، متناسب با کارآمدی و اثربخشی، گواهی صلاحیت حرفه‌ای برای معلمان صادر شده است.

فضا و تجهیزات مدرسه در بعد ورزشی با استانداردهای ابلاغ‌شده متناسب است.

فضا و تجهیزات مدرسه در بعد آزمایشگاهی، کارگاهی، بهداشتی، کتابخانه و رایانه، با استاندارهای ابلاغ‌شده متناسب است.

مسائل قابل پژوهش در مدرسه شناسایی و اولویت‌بندی شده‌اند.

معلمان و مربیان برای حل مسائل مدرسه، از پژوهش کیفی (درس‌پژوهی و اقدام‌پژوهی) بهره می‌گیرند.

فرصت و زمینه اشاعه نتایج پژوهش‌ها در مدرسه و خارج از مدرسه فراهم شده است.

کاربست نتایج پژوهش در برنامه‌ها به اصلاح فرایند و روش‌ها منجر شده است.


۱۷۵۴
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا، تجربه، ارزیابی،
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.