مدرسه کانون تربیت است و معلمان و مربیان، با راهبری مدیران مدرسهها، عاملان تربیت و یادگیری دانشآموزان هستند. به عبارت دیگر، مأموریت نظام آموزشوپرورش در مدرسه تحقق پیدا میکند. لذا معلمان انتظار دارند:
• به صلاحیت تخصصی، عمومی و حرفهای معلمان شود. اعتماد شود.
• زمینه اجرای کامل برنامه ویژه مدرسه (بوم) فراهم شود تا معلمان در برنامهریزی درسی در سطح مدرسه نقشآفرین باشند.
• نظام آموزش و توانمندسازی معلمان طراحی و اجرایی شود.
• نظام سنجش و ارزیابی صلاحیتهای حرفهای معلمان، براساس شایستگیهای مورد انتظار مفاد اسناد تحولی، تدوین و اجرا شوند.
• نظام مشارکت معلمان در طراحی و تدوین برنامههای درسی طراحی و اجرایی شوند.
• میزان تحقق اهداف دورههای تحصیلی بهطور دقیق انجام سنجیده شود و بازخورد آن برای معلمان منعکس گردد.
به عبارت دیگر تحول در مدرسه توسط معلمان نیازمند اصلاح نظام آموزش، نظارت و ارزشیابی معلمان میباشد.