آنچه در راستای زندگی امروزی ما بهعنوان دغدغه و چالشی مهم مطرح شده و فکر بسیاری از دختران، بهویژه در هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفهای، به سمت آن معطوف شده، کاریابی و انتخاب پیشینه و حرفه مناسب دختران با حاشیهای امن و مطمئن در کسبوکار است که ضمن ورود به آن حرفه، نهتنها منبع درآمد داشته باشند، بلکه علاقه و عشق درونی خود را از دریچه دوربین بهنحوی بروز دهند.
لذا آگاهی و شناخت دختران جامعه کنونی ما، حتی گاهی بهدلیل اطلاع ناکافی خانوادهها، بهویژه پدران و مادران، نسبت به این رشته، بسیار کم و محدود است. همیشه در حرفه زیبای عکاسی، برای این دسته دلهره و دلواپسیهایی وجود داشته و بهعنوان چالش و معضلی در اجتماع مطرح بوده است که آیا دختران هم توان رفتن به میدان عکاسی در اجتماع و حوادث را دارند؟! آیا میتوانند به همان کیفیت و شرایط پسران قدم بردارند و در دل رخدادهای جامعه سیاسی، فرهنگی، ورزشی، صنعتی و تبلیغاتی حضور داشته باشند؟!
در پاسخ به این پرسشها قطعاً جوابمان مثبت است. همانطور که هنرجویان پسر در عرصه عکاسی و تصویربرداری موفق هستند و شهامت و جسارت حضور دارند، دختران نیز به مدد و یاری هنرآموزانی کارکشته و خبره که خود تجربههایی ارزشمند در این زمینه داشتهاند، میتوانند ضمن ورود به عرصههای اجتماعی و فرهنگی، بهخصوص عکاسی ژورنالیستی (روزنامه و مجلات) تجربههای دست اولی کسب کنند و در کنار آن در مهارتهایی فنی و تخصصی در زمینههایی همچون عکاسی مناسب مجلات و الگوهای خیاطی و پوشاک، عکاسی پشت صحنه فیلمهای سینمایی و تئاتر، حتی عکاسی تبلیغات در عرصه گرافیک (پوستر و بستهبندی) گامهای بلند بردارند.
این مسیر خود نیازمند کسب اطلاعات و تجربهاندوزی، چه در هنرستانهای کاردانش و فنیحرفهای و چه در دورههای دانشگاهی کاردانی، کارشناسی و ارشد است و مسلماً حضور مثبت بانوان و دختران هنرمند به عرصه عکاسی در جامعه امروزی ما به اثبات رسیده است. اما این باور که شغل و حرفهشان مناسب باشد یا خیر، هنوز یک چالش است!
ویژگیهای بانوان هنرآموز در حوزه عکاسی
صفات و خصوصیات آقایان و خانمها در عرصه عکاسی کمابیش یکسان است. بانوان عکاس، چه از نظر فیزیکی و چه از نظر حضور و شهامت و جسارت در عکاسی در جامعه امروزی، نباید کمتر از آقایان دیده شوند. این شرایط خوشبختانه در چند سال گذشته، با برگزاری نمایشگاهها و مناسبات فرهنگی و اجتماعی اثبات شده است. بانوان حتی در عکاسی مستند جنگ نیز تا حدودی، به دلیل شرایط فیزیکی، کمتر حضور داشتند، ولی در سایر موارد، همچون عکاسی ورزشی، سینما و تئاتر، حضور فعال و چشمگیر آنان کاملاً محسوس است. چهبسا گاهی احساسات و غرایض ذاتی مادرانه باعث شود عکسی زیبا توسط بانویی عکاس، بهمراتب تأثیرگذارتر از یک عکاس مرد باشد!
منابع و کتابهای آموزشی در عرصه عکاسی: (مناسب هنرآموزان عکاسی)
1. فرهنگ عکاسی اثر اسماعیل عباسی
2. نقد عکس اثر تری برت
3. ترکیببندی در عکاسی اثر هارولد مانته
4. نورپردازی حرفهای 1 و 2 اثر رامین کاکاوند
5. نورپردازی تکچهره اثر نورنبرگ
6. عکاسی مقدماتی اثر اسماعیل عباسی
7. عکاسان بزرگ جهان اثر برایان کو
8. رنگ در عکاسی اثر هارولد مانته