نویسنده: یلدا دلگشایی
ناشر: مؤسسه فرهنگی و هنری شناخت و تربیت انگاره (88390122-021)
سال نشر: 1398
اگر آموزش با پژوهش همراه باشد، اگر آموزش سعی در تلفیق داشته باشد، اگر ارزشیابی ارزشی بیش از موفقیت در جلسه امتحان داشته باشد، اگر زندگی گروهی و جمعی را اصل قرار دهیم، اگر انسان را یادگیرنده بدانیم و... باید به دنبال شیوههای نوینی برای سنجش باشیم تا مهارتهای تفکر و نحوه یادگیری او را بررسی کنیم. لذا ارزشیابی باید به چگونگی یادگیری افراد، چگونگی پیشرفت درک آنها و نحوه عملکرد متفاوتشان نسبت به هم بپردازد. تحقیقات مبتنی بر مغز به ما میگوید دانشآموزان چگونه درک میکنند، چگونه درک خود را توسعه میدهند، چگونه استدلال میکنند، چگونه ساختار دانش خود را شکل میدهند، و دانش چگونه در بافت اجتماعی شکل میگیرد.
مطالعات علوم شناختی منجر به این شدهاند که ارزشیابی بخشی از فرایند یادگیری باشد، شیوه یادگیری دانشآموزان دقیق و سازنده باشد و به بهبود یادگیری منجر شود. سنجش باید رغبت دانشآموز را به یادگیری افزایش دهد. ارزشیابی باید چگونه یادگرفتن و چگونه سنجیدن را به دانشآموز بیاموزد و فرصت خودسنجی، خوداصلاحی و مدیریت برای فرد ایجاد کند. با افزایش نمره نمیتوان گفت یادگیری بهبود پیدا کرده است.