سه شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴

مقالات

یک بشقاب رسانه!

  فایلهای مرتبط
یک بشقاب رسانه!
چرا باید توجه به رسانه‌ها را مدیریت کنیم

رژیم غذایی

یکی از نیازهای انسان‌ها، نیاز به غذاست. شما روزانه چند وعده غذا می‌خورید؟ آیا برنامه مشخصی برای صرف غذا دارید؟

بشقاب شما دارای چه ترکیبی از مواد غذایی است؟ آیا مواد غذایی سالم و مضر را می‌شناسید؟ آیا رژیم غذایی خاصی برای خود دارید؟



انتخابی مناسب و متناسب

بارها برایمان میهمان آمده است. آیا مادر برای هر میهمانی که به منزلمان می‌آید غذایی یکسان و مشابه می‌پزد؟

وقتی تصمیم می‌گیرد برای چه میهمانی چه غذایی درست کند، به چه نکاتی توجه می‌کند؟ به نظر شما سطح و نوع روابط، شأن و جایگاه و منزلت میهمان و ... در این تصمیم تأثیرگذار نیستند؟

آیا مادر هر بار غذاها را در ظرف‌هایی همسان می‌ریزد یا بسته به نوع غذا، از ظرف‌هایی متفاوتی استفاده می‌کند؟ (مثـلاً برای سوپ، بشقاب سوپ‌خوری یا برای برنج، بشقاب پلوخوری.)



رژیم مصرف رسانه‌ای

انسان موجودی اجتماعی است و به تعامل و ارتباط با هم‌نوعان خود احتیاج دارد. بنابراین به اطلاع از وضعیت دیگر انسان‌ها، تحولات صورت گرفته در محیط اطراف خود و جهانی که در آن زندگی می‌کند و ... نیازمند است. همین نیاز به مطلع و به‌روزبودن، دریافت اخبار و اطلاعات را ضرورت می‌بخشد که خود به واسطه وجود رسانه‌ها امکان‌پذیر است.

حال به بشقاب رسانه‌ای خود نگاه کنید. روزانه چه رسانه‌هایی با چه ترکیبی در این بشقاب وجود دارند؟

آیا بیشتر حجم آن را گوشی تلفن‌همراه و رسانه‌های اجتماعی تشکیل می‌دهند یا در این ترکیب تلویزیون، رادیو، روزنامه، کتاب و ... نیز وجود دارند؟

آیا با انواع محتواهای تولیدشده در رسانه‌ها و نحوه تهیه و تولید آن‌ها آشنایی داریم؟

آیا می‌دانیم چه محتوا و اخباری برای ما مفید هستند و کدام‌یک مضر؟

آیا خود را در معرض دائم هر نوع اطلاعات و اخباری از هر منبعی قرار می‌دهیم یا برای خود برنامه روزانه داریم و تنها در ساعاتی مشخص و از منابعی مطمئن و موثق پیام‌های مدنظر رسانه‌ای را دریافت می‌کنیم؟

سعی کنیم روزانه با رژیم مصرف رسانه‌ای مناسـب، انتخاب‌های هوشمندانه‌تری برای بشقاب رسانه‌ای خودمان داشته باشیم.



سرآشپزی رسانه‌ای

در رسانه‌ها نیز چنین است. یعنی بسته به نوع مخاطب، به شکلی خاص و قالبی متناسب با مخاطب، محتوایی را مخصوص او تهیه و تولید می‌کنند.

اگر خودمان را میهمان تصور کنیم، هر روز رسانه‌ها برای ما غذاهایی را آماده می‌کنند که آن را در بشقاب رسانه‌ای خود می‌کشیم و میل می‌کنیم.

هر رسانه‌ای سرآشپزان و فرمول‌های غذایی خاص خود دارد و غذا را با آن ترکیب و چیدمانی که مدنظر خود است تهیه، آماده و تزئین می‌کند.

ما هر روز به سلف‌سرویس بزرگ رسانه‌ها سری می‌زنیم و در بشقاب رسانه‌ای خود، غذاهای رسانه‌ای مختلف را می‌کشیم و استفاده می‌کنیم.

آنچه گفته شد روایتی است ساده از آنچه رسانه‌ها انجام می‌دهند. رسانه‌ها با نگاه‌های خاص خود اخبار و اطلاعات را تهیه و تولید می‌کنند و در اختیار مخاطبان و کاربرانشان قرار می‌دهند.



حال چند سؤال:

- چقدر با رسانه‌ها، ویژگی‌هایشان، رویکردها، وابستگی سیاسی، حزبی و ... آن‌ها آشنا هستیم؟

- آیا از این زاویـه به رســـانه‌ها و محتواهایی که آماده می‌کنند و ما به‌عنوان مخاطب / کاربر از آن‌ها بهره می‌گیریم، فکر کرده‌اید؟



از این پس می‌خواهیم بیشتر در مورد رسانه‌ها و سوادهای لازم برای مواجهه با رسانه‌ها بگوییم. پس همچنان با ما همراه باشید و تجربه‌ها و نظراتتان را با ما در میان بگذارید.





۸۱۵
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، رسانا خانه،سواد رسانه،رسانه،رژیم غذایی،سواد رسانه ای نوجوانان،
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.