شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

مقالات

بهسازی کلاس درس

بهسازی کلاس درس
بهسازی کلاس درس، یعنی بهسازی معلم. اما سؤال کلیدی آن است که این بهسازی با کدام مبانی باید صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین مبانی بهسازی یا به عبارت دقیق‌تر کیفیت کار معلمان، بهره‌گیری از یافته‌های مطالعات مبتنی بر مغز می‌باشد. بخشی از یافته‌های این مطالعات علمی در کتاب بهسازی کلاس درس بیان شده است. این کتاب به معلمان کمک می‌کند تا در طراحی آموزشی و تدریس موفق‌تر عمل کنند. در این کتاب محورهای زیر تبیین شده است: توجه، تمرکز، حافظه، سنجش، روش حل مسئله، روش مشارکتی، فراشناخت و ... .

نویسنده: تریسی تاکوهاما اسپینوزا

مترجمان: دکتر محمود تلخابی، آزاده بزرگی، لاله صحافی

ناشر: دانشگاه فرهنگیان

سال چاپ: 1396

بهسازی کلاس درس، یعنی بهسازی معلم. اما سؤال کلیدی آن است که این بهسازی با کدام مبانی باید صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین مبانی بهسازی یا به عبارت دقیق‌تر کیفیت کار معلمان، بهره‌گیری از یافته‌های مطالعات مبتنی بر مغز می‌باشد. بخشی از یافته‌های این مطالعات علمی در کتاب بهسازی کلاس درس بیان شده است. این کتاب به معلمان کمک می‌کند تا در طراحی آموزشی و تدریس موفق‌تر عمل کنند. در این کتاب محورهای زیر تبیین شده است: توجه، تمرکز، حافظه، سنجش، روش حل مسئله، روش مشارکتی، فراشناخت و ... .

در این کتاب 50 شیوه برتر کلاسی مورد تأییــد شواهد پژوهشــی در تربیت، به‌ویژه آثار جان هتی (یادگیری آشکار، 2009 و 2012) طرح شده است که بر نتایج یادگیری دانش‌آموزان تأثیر مثبتی دارند. هر یک از این روش‌ها از فیلتر پژوهشی علوم اعصاب‌شناختی، روان‌شناسی و تعلیم‌وتربیت عبور کرده و علم ذهن، مغز و تربیت را تشکیل می‌‌‌دهند. در اینجا صرفاً به برترین‌هایی می‌پردازیم که در توسعه مهارت‌های عالی تفکر برای تحقق اهداف یادگیری قرن 21 نقش داشته‌‌اند. روش‌های کلاسی مبتنی بر شواهد علمی را معرفی می‌کنیم.

در فصل اول فیلترهایی مطرح شده‌اند که بتوانند در تدریس خوب، گندم را از کاه جدا کنند و برای نشان‌دادن شیوه برنامه‌ریزی، ارزشیابی و اجرای تدریس مرتبط با روش‌های ذهن، مغز و تربیت، از رویکرد طرح وارونه (ویگینز و مک‌تای، 2005) استفاده کنند. این فیلترها فعالیت‌های یادگیری دقیقی را تجویز نمی‌کنند، بلکه برای معلمان راهنماهایی فراهم می‌‌کنند تا درباره کیفیت اقدامشان داوری کنند.

در فصل دوم به طرح موضوع اصلی پرداخته می‌شود. اینکه چه شیوه‌هایی در کلاس کارگر است و چرا. در فصل آخر نیز به این بحث پرداخته می‌شود، چه شیوه‌‌هایی اثربخش خواهند بود و چرا.

ترکیب یادگیری صریح و یافته‌‌های ذهن، مغز و تربیت خطوط راهنمای شفافی را ارائه می‌دهد که برای ما معلمان قابل‌کنترل است. با این حال، به منزله اندیشمندان منتقد خوب باید ذهن بازی داشته باشیم و بپذیریم که علم پویاست و هر روز شاهد اکتشافات جدیدی در عرصه علم هستیم. اطلاعاتی که در این کتاب آمده‌اند، بهترین اطلاعات در دسترس تا زمان انتشار کتاب بوده‌اند، اما باید گوش‌به‌زنگ یافته‌های جدید علمی باشیم که می‌توانند اقدامات کلاس درس را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین، باید مراقب تصمیم‌های خود در کاربست یافته‌های علمی در بستر یاددهی ـ یادگیری باشیم. به قلمرو جدید تدریس خوش آمدید.

۱۳۹۴
کلیدواژه (keyword): رشد معلم، معرفی کتاب، بهسازی کلاس درس،تریسی تاکوهاما اسپینوزا،
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.